Is een depressie erfelijk en familiaal gebonden?

Ik heb gehoord van de mama dat mijn échte papa vroeger gestoord was en dat hij ook leed aan een depressie,hij was toen ik 1jaar was erg agressief van gedrag. Ik lijd waarschijnlijk onbewust aan een depressie omdat ik altijd problemen had met mezelf in verband met sociale contacten in de klas was ik erg verlegen,de stilste..en in het middelbaar was ik het beu om zo te zijn en haatte mezelf en had steeds sombere gevoelens en kan erg agressief zijn wanneer ik ruzie had met de broer,papa,.. In januari '14 begon ik de pijn in mezelf hard te voelen en was het mega beu om zo té voelen en volgens mij was ik al een tijd depressief. Nooit was ik blij en gelukkig geweest. En dan besloot ik om EINDELIJK hulp te gaan zoeken (psycholoog +psychiater) wat ik jullie nu vertel,kan mijn depressie van mijn papa komen en dat ik geërft heb.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Psyche
1.7K
Poet
9 jaar geleden
Wat je vertelt doet denken aan een bipolaire stoornis, ook wel manische depressie genaamd. Daarbij heb je soms heel veel energie hetgeen kan leiden tot veel ruzie maken, heel veel ondernemen, veel geld uitgeven, kort slapen, en mensen die je zeggen dat je erg druk bent. Op andere momenten slaat het om in depressie. Je ziet alles somber, vindt jezelf maar niks, voelt je een last voor anderen, voelt je misschien schuldig. Soms gaat het gepaard met jezelf pijn doen zoals knijpen tot je er wondjes van hebt maar kan ook anders. Je hebt dan het gevoel dat het echt nooit meer goed gaat komen. Bipolaire stoornis is in hoge mate erfelijk. Als één van beide ouders het heeft dan is de kans ongeveer 50% dat een kind van hen het ook krijgt. Maar het doet me ook een klein beetje denken aan Borderline. Lees hieronder maar wat info over deze ziekten. Voor bipolaire stoornis zit er een zelftest bij.
Ik zou hier zeker over praten met je huisarts en dan waarschijnlijk een psychiater (niet: psycholoog hoewel dat mogelijk de ingang kan zijn naar een psychiater). http://www.kenniscentrumbipolairestoornissen.nl/mdq/
http://www.stichtingborderline.nl/site/Voorlichting/Ziektebeeld/
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik heb geen bron, maar hoorde van een documentaire dat depressie*(meerdere soorten)erfelijk kan zijn. Zelf geloof ik wel dat je depressief kan zijn, maar niet dat het "echt" erfelijk is.
Aangezien dit een psychologische ziekte is geloof IK dat je het zelf onder controle kan hebben/ controle geeft.
teusvh
9 jaar geleden
Als een van de ouders manisch depressief is, is er een kans van 20% dat hun kind dat ook krijgt. Als beide ouders manisch depressief zijn is dat 50%.
http://mens-en-samenleving.infonu.nl/psychologie/15804-depressie-en-erfelijkheid.html

Antwoorden (2)

Een sombere ouder kan dat overbrengen op de kinderen. Maar dat is hier niet aan de orde begrijp ik. Inderdaad kunnen erfelijke factoren een rol spelen. Sommige mensen krijgen defecte genen mee die de hersenen vertellen dat ze maar weinig neurotransmitters aan moeten maken. Deze mensen hebben een grotere kans om depressief te worden, vooral als ze een moeilijke periode doormaken. Eén op de honderd mensen heeft een gen voor manische depressie. Dit is een sterk gen. Als één van de ouders van iemand manisch depressief is, heeft diegene twintig procent kans om het ook te worden.
Vaak komt de depressie van te veel of te weinig bepaalde stofjes in je hersenen (bloed). Zoek deskundige hulp. Garanties zijn er niet, maar met bepaalde voeding of medicijnen kun je vaak een heel stuk opknappen.
9 jaar geleden
Beste Saartje 1989,wat rot om te horen hè dat je oma vroeger "gestoord " was of ziek. En dat je "echte of biologische vader " ook niet helemaal "goed bij z'n hoofd " was, of is. Een depressie is een ernstige en zware ziekte en komt heel veel voor op de wereld. Niets om je voor te schamen, je hebt t je krijgt t en je kunt er "nix" aan doen. Het is geen keuze. Net als griep krijgen das ook geen keuze. Soms (meestal) komt het omdat je ouders grootouders of familie leden het ook hebben, of hebben gehad , dus dan kun je er "niets " aan doen, en zit het gewoon in je genen.het wordt dus doorgegeven ook aan jouw kinderen.Soms komt het door omstandigheden waarin je leeft, of leefde, of waar je mee te maken hebt, of hebt gehad.In de psychologie kijken we ook naar"is iets aangeboren of aangeleerd. " Dwz dat hoe je over jezelf denkt en voelt kan aangeboren en ook aangeleerd zijn. Of een combinatie van die twee.De een is somberder of vrolijker van aard en persoonlijkheid dan de ander.Je bent geboren met je eigen aard en persoonlijkheid. Ben je over het algemeen snel somber ,of uit het veld geslagen, of bang, of verdrietig ,of negatief? Dan kan dat ook naar een depressie toe gaan.
Sommige mensen zijn super positief van aard maar hebben dingen in hun leven meegemaakt waardoor ze depressief zijn geworden. Bv je bent iets of iemand die je dierbaar is verloren en waar je heel veel van houdt of hield, bv een scheiding, een overlijden, een verhuizing, verlies van je werk, gepest worden, teveel ellende meemaken, ziektes, handicaps, ineens iets niet meer kunnen, grote veranderingen in je leven, je doelen of dromen niet halen, vrienden verliezen, een kind verliezen, medicijnen, verslavingen, een ongeluk meemaken, oorlog, honger, geen kinderen kunnen krijgen, contact verliezen met iemand waar je van houdt of geen contact meer mee kunnen krijgen, geen geld (meer )hebben,Werkeloosheid, geen huis meer hebben, niets hebben om voor te leven, jezelf lelijk vinden ( geworden), mishandeld worden. Soms denken mensen zo negatief over zichzelf of over anderen of over het leven ,dat ze door gedachten of gevoel al depressief zijn geworden, het is een patroon geworden om zo de denken en van daaruit te handelen of juist niet te handelen en stil te blijven of stil te staan in het leven. Depressie kan een patroon zijn, een manier van leven, een aangeleerd gedrag, niet wetende hoe je eruit kunt komen.ook kun je een tekort aan serotonine hebben en medicatie nodig hebben.beterschap meis! gk