Wanneer ga je naar een huisarts?

Mijn vraag is, wanneer beslis je om naar de huisarts te gaan? Ik weet niet zo goed op welk moment het 'gelegitimeerd' is om te gaan. Ik verwacht een antwoord als 'wanneer je in het leven last ervaart', maar ja dan ben ik best wel eigenwijs en vraag ik niet zo snel om hulp en heb ik zoiets van ja het is nu even zo en het gaat wel over. Ik merk dat ik dan toch wel bang ben voor een afkeurende reactie vanuit mijn omgeving of de huisarts zelf. Dat het niet nodig is en ik mij gewoon niet aan moet stellen.

Ik zit nu in mijn afstudeer jaar SPH en loop vast/achter met de opdrachten. Moeite om te beginnen, vol te houden en dingen af te maken. Laat veel liggen. Moeite in de samenwerking, moeilijk dingen kunnen verwoorden en dus communiceren met de anderen.

Altijd al last gehad in sociale contacten, veel gedachtes, onzekerheid, verlegenheid. Nu dit jaar veel stress/spanning en angst. Tijdje ook steeds s'nachts wakker geschrokken. Nu vaak lastig om in slaap te komen. Misselijkheid en hoofdpijn. Negatief beeld over mezelf. Niet op mijn gemak bij anderen, idee hebben dat zij dingen over mij denken; zelfs thuis. Snel afgeleid, weinig concentratie, snel gefrustreerd zijn. Vaak moe, vaag in mijn hoofd, afwezig, slecht geheugen, moeilijk dingen kunnen verwoorden, niet echt plezier in het weekend met vrienden. Vaak gevoelens van verdriet en boosheid. Vaak weinig zin hebben in dingen. Veel staren en bv. tekst op een beeldscherm wordt vaag. Best wel een lijstje, maar moet ik hier wat mee?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Psyche
6.5K
Ritsuka
6 jaar geleden
je kunt altijd even bellen met de praktijk, leg je zorgen voor, en dan kan er gekeken worden of een afspraak noodzakelijk is. In jouw geval denk ik dat het wel een goed idee is om een doorverwijzing te vragen naar bijvoorbeeld een praktijkondersteuner van de GGZ. Ik had een tijdje geleden vergelijkbare klachten, en ik heb erg veel gehad aan de gesprekken die ik daar heb gevoerd, en ik kreeg goede tips om met mijn stress en problemen om te gaan.
Ritsuka
6 jaar geleden
sowieso kun je een bloedonderzoek laten doen, om een medische oorzaak voor je vermoeidheid uit te sluiten. Houd deze vraag erbij als je belt of uiteindelijk naar de huisarts gaat, dan kun je daarvan voorlezen, vergeet je ook niks te vertellen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Bij twijfel bellen.
In dit geval, aangezien er ook al fysieke klachten zijn, ben je zeker welkom. Je had zelfs best wat eerder aan de bel mogen trekken.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
je moet oppassen dat je niet een burn-out krijgt zo in je laatste jaar ... klinkt als iets dat alleen andere overkomt maar je overwerkt je eigen gouw te snel. ikzelf ging ook nooit naar de doctor alleen als ik echt echt last had .... tot het een keer te laat was en ik ergens blijvende schade aan heb opgelopen ... alleen door uitstel. Dus dan maar net als een auto een verplichte halfjaarlijkse check-up :P vond de doc ook helemaal normaal.
het is ook helemaal niet zo gek om elk half jaar voor een checkup te gaan ... doe ik nu ook dan geef ik wat kleine dingen aan even wat meten ,bloed prikken, even praatje. gewoon doen voortaan verplicht inplannen ... niet aan andere mening denken .
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Begrijpelijk dat je het lastig vindt om naar de huisarts te gaan. Wanneer je om hulp vraagt stel je je kwetsbaar op. Dit is echter iets wat je juist op jouw opleiding leert; kwetsbaar opstellen kan heel goed zijn.
Ik zou je adviseren om maar eens te bellen met je huisarts, hij kan je wellicht doorverwijzen.
En bedenk dat dat vrijblijvend is, als jij het niet wilt zit je nergens aan vast. Een paar gesprekken kunnen je al helpen om een aantal dingen op een rijtje te zetten.
Succes.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dankjewel voor de reacties! Heb vorige week op advies van mijn afstudeergenoten met mijn afstudeercoach een gesprek hierover gehad. Vandaag op de forums rondgekeken en de vraag neergelegd en ja ik denk dat de huisarts benaderen een goede volgende stap kan zijn.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ah, mooi. Ik hoop dat het inmiddels gebeurd is. Studenten hebben soms een huisarts die ze niet of nauwelijks kennen. Als dat bij jou zo is, hoop ik dat bij een volgende keer de drempel niet zo hoog is. Toen ik je vraag las, dacht ik meteen: met zo'n vraag is het antwoord altijd "ja, doen". Aanstellers stellen die vraag niet. En ook als je komt met iets waar 'ie te zwaar aan tilt, is dat nog steeds geen aanstellerij. Dan word je gerustgesteld, en dat was dan nodig. Daar zijn huisartsen voor, het is een van hun taken, net zo belangrijk als hechtingen, verwijzingen enz.

Antwoorden (2)

Zodra je klachten krijgt over iets dat niet normaal is of aanvoelt en wat niet overgaat na zeg maar 1 week-10 dagen, moet je eigenlijk al gealarmeerd zijn.
Wil je er iets aan doen en weten wat er aan de hand kan zijn of is, dan ga je naar een deskundige en dit is in de meeste gevallen de huisarts....daar is hij namelijk voor!

Een huisarts zal altijd zeggen; "Beter voor niets, dan te laat". Het is niet ' niets' wat je allemaal opsomt en ik denk dat je dat zelf ook wel aanvoelt...vertrouw dan op je intuïtie, al is het maar voor je eigen gemoedsrust. Ik ben zelf ook geen 'doktersloopster' maar als mijn intuïtie het me ingeeft zal ik altijd gaan om maar rust te hebben.

Ik weet nog dat ik een keer met mijn zoontje (peuterleeftijd, dus nog niet pratend) bij de huisarts kwam alleen omdat hij 'anders uit zijn ogen keek'. Er was niets aan de hand, hij at goed, dronk goed, sliep goed, had geen koorts, was vrolijk en niet jengelig maar toch.... Ik vond het zelf eigenlijk bizar toen ik bij de dokter kwam en voor een check- up vroeg bij een ogenschijnlijk kerngezond kind, alleen om de onrust weg te halen. De huisarts vond het helemaal niet raar en zei dat hij een moederinstinct altijd serieus nam en onderzocht hem. Ik was ergens blij dat hij constateerde dat mijn kind met een angina rondliep, ook al had hij geen symptomen ervan....alleen de witte vlekjes in zijn keel wezen het uit. Nu kon hij gelukkig op tijd antibiotica krijgen om de bacterie te vernietigen.

Als ik jouw klachten zo lees, is het helemaal niet vreemd om even bij de huisarts langs te gaan....het lijkt veel op een dreigende 'burn-out' of overspannenheid en dit is niet vreemd in een afstudeerjaar. Blijf je ermee rondlopen dreigt een depressie en dan ben je verder van huis. Bij zulke klachten moet je altijd aan de bel trekken!
amc
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
+Precies, niet stoer doorgaan, maar op tijd aan de bel trekken. Hard werken is niet erg, vergeet niet om ook voldoende rust te nemen/in te plannen. Dat is heel belangrijk.
Lieverd luister...zoals je alles beschrijft zit je daadwerkelijk niet lekker in je vel en weet en voel je donders goed dat het zo niet langer gaat. maak een afspraak met de huisarts en vraag om een gesprek met hem en leg hem je problemen uit...ook dat je bang bent om hem "lastig"te vallen met in jou ogen niets. De huisarts is er voor jou en om je bij te staan als het wat minder gaat met je .. ook voor psychische klachten is hij er..

Ik wens je heel veel sterkte toe voor de kkomende tijd
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
+Plus, een huisartsenpraktijk is een soort winkel, als er geen klanten komen kan hij wel sluiten. Ook in een winkel loop je naar binnen als je iets nodig hebt.