Zijn er ziektes die voordeel brengen (behalve zorg en aandacht?)

Een ziekte is een verstoring in de balans van het lichaam. Voor zover ik weet is het altijd negatief: je wordt slap, humeurig, gaat dood etc. Zijn er geen ziektes waardoor de balans de andere kant opgaat? Dat je plotseling veel efficiënter vet verbrandt of slimmer wordt? Of wordt dat dan niet als ziekte gezien?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Psyche

Antwoorden (4)

Niet iedere verstoring van de balans van je lichaam is slecht voor je.
Een stevige verkoudheid op zijn tijd of een griepje, dat is alleen maar goed,
dat versterkt je afweersysteem.
Sommige mensen noemen dat dan "ziek" en andere niet.

Kijk ook naar Wubbo Ockels: die wist dat hij dood zou gaan aan zijn vorm van kanker. Maar zijn strijd tegen die ziekte, op allerlei fronten, gaf hem een goed gevoel, veel nieuwe ervaringen, een intenser leven. Hij vond dat positief.
En hij was niet bang voor de dood, dat scheelt ook natuurlijk.

Er zijn ook ziektes waarbij sommige functies uitvallen, maar waardoor dan andere functies sterker gestimuleerd worden. (Denk aan blinden, die zeggen beter te zijn gaan horen). Denk aan allerlei gehandicapte sporters.
Veel mensen worden dus niet slap, humeurig etc. als ze iets gaan mankeren.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
In de definitie van "ziekte" zitten de woorden "schadelijk" of "ongewenst". Als je er alleen maar voordeel van hebt zal je het geen ziekte noemen. Ik heb zelf een ernstige infectie gehad, met als bijkomend "voordeel" dat ik fiks afviel ... Daarmee blijft het toch een ziekte (omdat ik aan de infectie dood was gegaan zonder behandeling).

Het meest interessante voorbeeld van een voordeel bij ziekte is volgens mij sikkelcel-anemie, een genetisch defect. Als je homozygoot bent (je krijgt het gen van vader en moeder) heb je een ernstige bloedarmoede. Als je heterozygoot bent (maar 1 kopie van het gen hebt) ben je wel drager (je kinderen hebben een kans om het te krijgen) maar .... je hebt een bepaalde immuniteit tegen malaria. Daarom komt dit gen in Afrika veel meer voor dan bij ons. Lees op wiki de details.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Daar moest ik ook meteen aan denken.
Het hebben/krijgen van een ziekte is juist positief te noemen.

Een ziekte wordt meestal veroorzaakt doordat het lichaam toxische (giftige) stoffen het lichaam uitwerkt of vernietigt. Dat doet zij om jou weer beter te maken.

Om het zelf helend vermogen van het lichaam hierbij zo min mogelijk te blokkeren is het hierbij aan te bevelen zo min mogelijk de symptomen te bestrijden met conventionele medicatie. Afhankelijk van de ziekte uiteraard.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je haalt hier een paar dingen door elkaar. Een ziekte kan bijv. worden veroorzaakt door een bacterie. Die maakt je ziek. Een GEVOLG daarvan kan zijn dat je lichaam de temperatuur omhoogbrengt (koorts) om de bacterie te bestrijden. Koorts is dus niet een ziekte maar een reactie op een ziekte. En inderdaad, koorts onderdrukken is meestal niet nodig (totdat de koorts te hoog wordt en/of te lang aanhoudt).
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Die bacterie moet wel gelegenheid krijgen om het lichaam 'aan te vallen'. Dat lukt 'ze' wanneer ons immuunsysteem niet optimaal of verzwakt is. Dus die -onbalans- begrijp ik wel.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ook een optimaal immuunsysteem kan niet alle aanvallen afslaan. Sommige aanvallers zijn te aggressief of komen in te grote hoeveelheden. Het feit DAT je een infectie oploopt betekent dus niet dat je al verzwakt was.
Cryofiel
9 jaar geleden
Inderdaad, Attercopus. Daarnaast zijn er ziektes die ontstaan door bijvoorbeeld een erfelijke aanleg. Dan functioneert er iets niet goed in het lichaam, waardoor bepaalde stoffen zich ophopen. Dit kun je "onbalans" noemen als je wilt, maar daarmee verdoezel je wat er werkelijk aan de hand is. Ook kanker is een ziekte die voortkomt uit het lichaam zelf. Ook hier is het woord "onbalans" zo algemeen, dat het altijd toepasbaar is - en dus nietszeggend.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Beste GVérs, natuurlijk zijn de meeste antwoorden en reacties niet op alles toepasbaar want dan zou het antwoord meer in boekvorm gegeven moeten worden.
Mijn reactie/antwoorden willen een bijdrage zijn in de vele mogelijkheden die de antwoorden in zich dragen en te overdenken willen geven. Gelijk die van u.
Fijne dag
het krijgen b.v. van een ernstige burn-out, dwingt de persoon zijn eigen leven kritisch te gaan bekijken.
Want ergens is het enorm fout gegaan.
Sommige gaan door tot een hartstilstand of herseninfact, maar de meesten zijn alleen total -loss van de burn-out.
Voor velen is dat een ommekeer in hun leven, ze worden gedwongen het anders in te gaan richten, dus is dat ( vaak ) een voordeel.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Denk je niet Ed, dat het beter voor die mensen was geweest als ze het niet zo ver hadden laten komen? Het duurt vaak jaaaaaren voor ze er weer een beetje bovenop gekrabbeld zijn, ondertussen verliezen ze hun baan, raken ze in de armoede, komen ze niet toe aan kinderen krijgen of zijn ze een drama voor hun gezin, staat hun hele leven 'on hold'. Dit is meer een vorm van 'leren je grenzen af te bakenen' dan echt 'beter worden van je ziekte' volgens mij.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
ja een burn-out is een ingewikkeld verhaal, het is veel beter dit te voorkomen, dan is de schade nog beperkt.
Maar helaas in de praktijk loopt dit meestal heel anders.
Ik krijg hier regelmatig mensen met een burn-out die ik behandel.
En telkens zie je hoe ongemerkt het er in sluipt, ze denken dat ze slimmer zijn en het hun niet kan overkomen, worden overmoedig, denken dat ze alles aan kunnen, zien niet wat er werkelijk gebeurt en dan opeens is de burn-out er in alle hevigheid.
Wel daarna naar de dokter, dan komen de pillen enz.
Het is mij zelf ook zo overkomen lang geleden, het koste me inderdaad mijn baan en 10 jaar om er bovenop te komen.
Maar met deze ervaringen kan ik nu wel anderen helpen, waar de reguliere geneeskunde te kort schiet..
Voor vele is de burn-out het moment om het leven totaal om te gooien, dus zo gezien worden ze er uiteindelijk beter van.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Zeer herkenbaar, Ed.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Juist M. een burn-out is bijna niet te voorkomen, je ziet het niet aankomen
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Achteraf vraag ik me af of ik het nu zou herkennen? weet het niet.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Mogelijk niet.