Ik heb ADHD, en ik ben de laatste tijd nogal overbeweeglijk, heeft er iemand tips voor mij, om meer rustiger te worden, langer stil kan zitten etc?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Psyche
1.2K

Antwoorden (2)

Voor elke ADHD'er helpt iets anders, omdat geen één het zelfde is. Maar de volgende tips werken bij mijn zusje (heeft ook ADHD) altijd goed:

- Lijstjes! Ze werkt veel met lijstjes. Niet alleen boodschappenlijstjes, maar ook 'To do-lijstjes', lijstjes waarop staat wat ze die dag voor belangrijke dingen moet doen. Dat helpt haar haar hoofd geordend te houden en omdat het op het lijstje staat hoeft ze niet aan duizend dingen tegelijk te denken en kan ze beter haar hoofd bij 1 ding houden. Ook heeft ze in haar huis een white-bord met weekplanner in de keuken hangen, waarop ze de belangrijkste dingen van die week kan overzien. Overzicht geeft haar inzicht, en dus meer rust.

- Weinig prikkels van spullen. Ze kan erg slecht tegen 'rommel'. Ze moet niet te veel spullen om zich heen hebben. Niet alleen qua rommel maar ook qua inrichting van het huis. Vroeger bij mijn ouders thuis kon ze al onrustig worden van een vensterbank die in haar ogen te vol stond. Haar eigen huis is nu ook heel stijlvol maar strak ingericht, zonder te veel ditjes en datjes.

- Af en toe ook gewoon even de energie er uit laten. Het alleen maar opkroppen van de energie schiet je ook niks mee op. Soms moet mijn zusje gewoon even buiten rondjes gaan rennen of de dingen doen die ze wil doen of aan één stuk door praten :P Dan moet het er even uit, en als het er uit is kan ze daarna weer geconcentreerde verder met wat ze eigenlijk bezig was. Verplicht jezelf niet net zo veel concentratie op te brengen als niet-ADHD'ers, dat zit er gewoon niet in en moet je niet van jezelf willen verwachten.

- Maak af waar je mee bezig bent. Verplicht jezelf af en toe om niet aan iets nieuws te beginnen als iets anders nog niet af is. Dat creëert chaos om je heen en in je hoofd, en chaos veroorzaakt weer hyperactiviteit. Maak zoveel mogelijk het één af, voor je aan het volgende begint.

Ik weet niet of je wat aan deze tips hebt, maar ik hoop het. Accepteer ook dat je nu eenmaal wat drukker en slechter geconcentreerd bent dan andere. Zoek een uitlaat klep, ga bijvoorbeeld hardlopen of een andere hobby die je leuk vind en waar je je energie kwijt kan, dat helpt je om op andere momenten weer te concentreren.

Succes!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt voor de tips, wat betreft je energie kwijt kunnen, doe ik eigenlijk de hele dag al, ik ben ongeveer van s' ochtends vroeg tot s'avonds laat, ik fiets soms wel 200km in een week, en ik wordt van al dat bewegen bijna niet moe. En dan ben ik s' avonds laat ook nog beweeglijk :p.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Moet ik dan bv. mijn energie in een keer eruir gooien, of proberen ondanks die energie me toch te blijven concentreren, dat moet natuurlijk altijd :), maar is wel moeilijl voor mij.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik weet het niet precies want ik heb zelf geen ADHD, maar ik kan mij goed voorstellen dat wat voor de één werkt voor de ander minder werkt ;-) Mijn moeder zei vroeger altijd dat je mijn zusje net als een hond gewoon af en toe moest uitlaten ;-) Wij hebben een heel groot grasveld voor de deur, en als kind ging mijn zusje als ze merkte dat ze niet meer stil kon zitten gewoon even buiten rondjes om dat grasveld rennen en dan kwam ze weer terug XD Vraag gewoon niet teveel van jezelf. Kijk wat jouw spanningsboog is, en probeer die niet te veel op te rekken. Kun je je bijvoorbeeld 15 minuten achter elkaar goed concentreren op iets, en heb je daarna beweging nodig, dóe dat dan gewoon lekker als dat mogelijk is:-) Dus bijvoorbeeld je huiswerk (ik weet niet hoe oud je bent), 15 minuten leren en dan mag je daarna ff de trap op en neer rennen of iets tot je de ergste bevlieging weer kwijt ben en ga je weer 15 minuten leren. Probeer het als het lukt na een tijdje wat op te rekken, maar overvraag je zelf niet en verwijt je zelf ook niks! Je kan beter 15 minuten (of korter als je de 15 minuten niet haalt) geconcentreerd leren dan een uur zonder ook maar iets op te slaan en dat je jezelf zit op te vreten door alle opgekropte energie.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik heb op dit moment niet veel huiswerk ik loop alleen stage, volgend schooljaar ga ik weer naar school, dus dan zal ik er op letten, ik ben 17 jaar. Op stage gaat het redelijk qua concentratie, maar ik merk wel, dat als het half 5 is en ik ben klaar, dat dan al mijn energie even kwijt moet en s' avonds meestal ook nog, is mijn spanningsboog dan te groot?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
En hoe ging het dan bij je zus toen ze huiswerk had, hield ze dat lang vol, om met huiswerk bezig te zijn. En hebt u misschien ook nog tips voor mij als ik stageloop, dat ik daar een betere concentratie heb, en dat ik genoeg motivatie blijf hebben om stage te lopen? Ik ben nu overigens ziek, en ik merk nu ook aan mezelf dat ik heel chagrijnig ben, doordat ik me lichaam even rust moet geven, moet ik dat dan ook doen, of toch af en toe even flink bewegen?
De ervaring die ik heb adhd,is niet zo zeeer dat je je bewegelijkheid of onrust moet onderdrukken maar juist het tegenovergesteld.

Een uitlaatklep waar je je energie mee kwijt kan. Sport bijvoorbeeld of een hobby nemen waarmee je je dat kan.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik ben ongeveer heel de dag in beweging juist, alleen heb ik dan nog teveel energie over :p.