Let op: Startpagina GoeieVraag geeft geen medisch advies. De antwoorden en reacties zijn geen vervanging voor een consultatie bij een arts. Raadpleeg bij gezondheidsklachten daarom altijd een arts.

Ik heb ADHD, en ik ben de laatste tijd nogal overbeweeglijk, heeft er iemand tips voor mij, om meer rustiger te worden, langer stil kan zitten etc?

Weet jij het antwoord?

/2500

Voor elke ADHD'er helpt iets anders, omdat geen één het zelfde is. Maar de volgende tips werken bij mijn zusje (heeft ook ADHD) altijd goed: - Lijstjes! Ze werkt veel met lijstjes. Niet alleen boodschappenlijstjes, maar ook 'To do-lijstjes', lijstjes waarop staat wat ze die dag voor belangrijke dingen moet doen. Dat helpt haar haar hoofd geordend te houden en omdat het op het lijstje staat hoeft ze niet aan duizend dingen tegelijk te denken en kan ze beter haar hoofd bij 1 ding houden. Ook heeft ze in haar huis een white-bord met weekplanner in de keuken hangen, waarop ze de belangrijkste dingen van die week kan overzien. Overzicht geeft haar inzicht, en dus meer rust. - Weinig prikkels van spullen. Ze kan erg slecht tegen 'rommel'. Ze moet niet te veel spullen om zich heen hebben. Niet alleen qua rommel maar ook qua inrichting van het huis. Vroeger bij mijn ouders thuis kon ze al onrustig worden van een vensterbank die in haar ogen te vol stond. Haar eigen huis is nu ook heel stijlvol maar strak ingericht, zonder te veel ditjes en datjes. - Af en toe ook gewoon even de energie er uit laten. Het alleen maar opkroppen van de energie schiet je ook niks mee op. Soms moet mijn zusje gewoon even buiten rondjes gaan rennen of de dingen doen die ze wil doen of aan één stuk door praten :P Dan moet het er even uit, en als het er uit is kan ze daarna weer geconcentreerde verder met wat ze eigenlijk bezig was. Verplicht jezelf niet net zo veel concentratie op te brengen als niet-ADHD'ers, dat zit er gewoon niet in en moet je niet van jezelf willen verwachten. - Maak af waar je mee bezig bent. Verplicht jezelf af en toe om niet aan iets nieuws te beginnen als iets anders nog niet af is. Dat creëert chaos om je heen en in je hoofd, en chaos veroorzaakt weer hyperactiviteit. Maak zoveel mogelijk het één af, voor je aan het volgende begint. Ik weet niet of je wat aan deze tips hebt, maar ik hoop het. Accepteer ook dat je nu eenmaal wat drukker en slechter geconcentreerd bent dan andere. Zoek een uitlaat klep, ga bijvoorbeeld hardlopen of een andere hobby die je leuk vind en waar je je energie kwijt kan, dat helpt je om op andere momenten weer te concentreren. Succes!

De ervaring die ik heb adhd,is niet zo zeeer dat je je bewegelijkheid of onrust moet onderdrukken maar juist het tegenovergesteld. Een uitlaatklep waar je je energie mee kwijt kan. Sport bijvoorbeeld of een hobby nemen waarmee je je dat kan.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100