Kan je van het verhogen van anti depressiva bijwerkingen ervaren?

Ik zit nu sinds 2 maanden aan een nieuw anti depressivum. Eerst moest ik 20 mg nemen, dan 40 en nu 60 mg. Het betreft het medicijn fluoxetine (prozac) en voel me de hele dagen zo slaperig en ben er niet echt bij. Alvast bedankt.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Psyche
4.3K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja, dit is een normale bijwerking.
Let ook op: de eerste weken kun je zelfs erger depressief worden. Is ook een bijwerking die overgaat.
Je zegt: nieuw antidepressivum. Welke had je hiervoor? En waarom wilde jij/de arts veranderen?
tinus1969
10 jaar geleden
Heb je de bijsluiter al gelezen?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik neem deze medicijnen nu al zo'n 2 maand. Men psychiater zei dat je van verhoging nix voelt. Dat het niet slechter kan gaan, enkel beter. Misschien ligt het gewoon aan iets anders dan de medicijnen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
En oh @ pokemon ik nam hiervoor sinequan doxepine. Kreeg dit jaren voorgeschreven van men huisarts en was nog een medicijn die ik moest innemen van men allereerste psychiater. Jaren geleden. Maar uit angst om iets nieuws te beginnen nemen bleef ik dit uitstellen.

Het beste antwoord

Ja, dat is goed mogelijk. Slaperigheid en concentratieproblemen zijn veel voorkomende bijwerkingen van fluoxetine.
Hoe hoger de dosering, hoe groter de kans is dat dit gebeurt.
Meestal trekken dit soort bijwerkingen na verloop van tijd ook weer weg. Als ze erg hinderlijk zijn is het natuurlijk verstandig om te overleggen met uw huisarts.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Men psychiater en huisarts vertelden me dat je van verhoging nix zou voelen. Ben eerst begonnen met 20, dan 40 en nu 60. Neem ze al ongeveer 2 maand. Maar toch blijf ik onzeker. Vandaar dat ik de mening van anderen hier wou weten. Alvast bedankt :)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Vaak merk je inderdaad ook niets. Ook het rustige opbouwen verlaagt de kans op bijwerkingen. Helaas zijn er altijd mensen die ze wel ondervinden; ook dat is verre van zeldzaam. Hoe hoger de dosering hoe groter de kans op bijwerkingen, dat geldt voor elk medicijn.

Andere antwoorden (1)

Bijwerkingen kunnen heel erg wisselen. De meeste informatie in het algemeen is te googelen op "fluoxetine" en "forum" en ook "60 mg" erbij geeft weer specifiekere resultaten. De Link hieronder staan ook vrij veel gebruikersgegevens, maar uiteindelijk, als jij een bijwerking ervaart is dat wat er gebeurt, wat een arts ook zegt. Vaak is informatie die op forums te vinden is niet bij artsen bekend.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt. Deze site had ik al eens gezien. En er staat vooral info over de opbouw als ik me niet vergis. Heb gisteren naar de psychiater gebeld en die zei dat het niet daarvan komt. X