Vraag over angststoornis

Hoi allemaal, ik heb een ernstige sociale angststoornis gehad. Dit heeft 7 tot 8 jaar geduurd. Nu ben ik er vanaf :-) God zij dank. Elke dag verbaas ik mezelf nog steeds dat het zo goed gaat, dat ik weer lach, naar buiten durf, spontaan kan zijn enz. En elke dag komt ook deze vraag naar boven: waar is hij (de 'ziekte', zeg maar) gebleven? Ik heb natuurlijk wel medicijnen en therapie gehad, en ik ben verhuisd wat ook veel heeft geholpen, maar toch... Als je zo ziek bent geweest, Blijft je dat dan de rest van je leven bij?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Psyche

Het beste antwoord

Je zult het natuurlijk nooit vergeten en iedere nieuwe dag ben je blij, dat die angststoornis is verdwenen. Iets wat zo lang heeft geduurd, in jouw geval zelfs 7 à 8 jaar, vergeet je je hele leven niet meer en dat is des te meer reden om blij te zijn, dat je er eindelijk vanaf bent en nu blij en gelukkig kunt leven. Eigenlijk màg je het niet vergeten om te beseffen hoe goed je het nu hebt.

Toegevoegd na 1 minuut:
En trouwens, nu het zo goed met je gaat, zou je eigenlijk een veel vrolijkere avatar kunnen gebruiken. Ook zoiets kleins is goed voor je.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Allereerst: wat fantastisch, dt je er overheen bent gekomen, echt super!!!

Ik denk, dat je herinnering eraan bij je blijft.
Omdat je door diepe dalen bent gegaan kan je extra genieten van hoe het nu met je gaat. Dat is toch alleen maar prachtig?

Als je vraag is: kan het weer terugkomen, dan kan niemand hier op GV je daar een zinnig antwoord op geven.
Maar stel hè, stel dat dit zo is: dan herken je de signalen, je hebt het eerder meegemaakt. En dan kan je dus heel snel de voor jou juiste hulp zoeken: je weet wat je nodig hebt, want je hebt het eerder meegemaakt.
Dat is op zich dan een groot voordeel + dat je er niet meer zo diep inzakt als daar waar je bent geweest in je verleden.

Maar heej, waarom ZOU je?
Je hebt enorm veel ervaring, je weet hoe het voor jou werkt.
Geniet ervan, heerlijk gewoon!!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat een lieve woorden, bedankt..!
Jouw oude omstandigheden zijn nu voor jou gelukkig alleen nog maar herinneringen die zo nu en dan terug komen, misschien door een situatie die je herinneren aan die periode. Die herinnering kun je niet uitschakelen. Toch blijft het de kunst om te blijven genieten van wat je nu hebt en alle talenten die je jezelf hebt aan kunnen leren om weer sociaal te zijn. Geniet van de verwondering in jezelf en dat je een bikkel bent die goed in het leven staat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een amgststoornis is geen ziekte. Angst is zelfs goed en houdt ons mensenras in stand. Als je echter overprikkeld raakt kan je angst wel heel makkelijk toeslaan. Toch is het relatief eenvoudig om er vanaf te komen.

Kan je angst op termijn weer te overhand nemen. Het antwoord daarop is ja. Echter, als jij je angst blijft uitdagen is de kans op herhaling klein.

Mijn psychiater gaf mij allerlei tips. Eentje ervan is als je overprikkeld bent, rond te draaien op een bureaustoel. Het werkt! Daarnaast is het belangrijk dat je niet telkens toe geeft aan de angst. Want in die omgeving wordt de angstervaring feitelijk erger. Je leert namelijk je lijf dat adrenaline goed is.

Een beetje angst is dus gezond maar teveel adrenaline kan op de lange termijm veel schade aan je organen aanrichten
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat het je idd je hele leven bijblijft, alleen zal je herinnering eraan slijten en als het goed is je positieve ervaringen de plaats in gaan nemen voor je negatieve.

Idd is angst een reactie die natuurlijk te noemen is maar pas als het voor jezelf problematisch wordt heb je een psychisch probleem. De maatschappij leent zich er ook voor om angstig te worden; er komt zoveel ellende dagelijks op een mens af, recent de schietpartij. Bovendien weet je nooit precies de reactie van de mensen op straat of in sociale zin vooraf; dus veel alertheid is een menselijke reactie. Je overschrijd die grens als je niet meer kunt functioneren in de zin van niet meer kunt ondernemen wat jij wilt.