Wat kan ik zelf tegen mijn depressie doen?

Hi, ik heb nu al 4 jaar last van somberheid. Ik heb therapieën, psychiaters en opnames gehad maar niets heeft me geholpen. Ik sta nu al voor een langere tijd stil in mijn leven en ik wil 't zo niet langer. Ik heb een paar weken antidepressiva geslikt, maar ik ben met een privé reden gestopt. Ik snap sowieso het nut niet van die pillen, mij lijkt het beter om uit je depressie te stappen op je eigen kracht, zodat je weet wat je moet doen wanneer je nog eens zo'n periode meemaakt. Iedereen die weet van mn somberheid raden me die pillen aan maar ik vind het echt onzin.. dan slik je een paar jaar die pillen, je stopt, en je bent weer terug bij af. Nee ik geloof meer dat je moet zoeken waar je somberheid vandaan komt, maar dat is een lange weg die de meeste mensen niet willen begaan. (ik dus wel)

Maar om een 'lang' verhaal kort te houden, wat kan ik doen om het verdraagbaar te maken? Zijn er maybe mensen met ervaring?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Psyche
1.6K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Meidoorn homeopatisch! Zit in potjes, kun je bij reformhuis of apotheek kopen
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Toch jammer dat je niet in medicatie gelooft. In je hoofd spelen zich biochemische processen af en het kan best zijn dat je van een bepaalde stof van nature te weinig hebt. Dat is geen schande. Sommige mensen hebben een bril nodig, anderen een pilletje om een manco van een bepaalde stof aan te vullen.
Los van medicatie kunnen lichaamsbeweging en gezond eten je goeddoen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Heel goed dat je niet aan die pillen gaat. Je moet niet gaan rommelen met chemicalien zonder uit gebreid onderzoek dat aantoont dat je een tekort hebt van een stof.
Mijn tip zou zijn, ga een tijdje heel egoistisch zijn. Doe alleen dingen die jij leuk vind of altijd wilt proberen. Ga op ontdekkingstocht uit.
SimonV
10 jaar geleden
Een depressie kan veel oorzaken hebben.
Je hebt al therapieën en opnames gehad: is er niemand die je heeft verteld wat de oorzaak van je depressie is? Want dan kunnen we je beter advies geven over wat je er zelf tegen kunt doen.

Het beste antwoord

Direct antwoord op je vraag: wat je zelf aan een depressie kunt doen is kei- en keihard aan jezelf werken en deskundige hulp/medicatie aanvaarden als je dat nodig hebt.

Je schrijft dat je 17 jaar bent, dus vanaf je 13e ben je depressief, heb je therapieën, psychiaters, opnames gehad en een paar weken antidepressiva gebruikt.
En NIETS heeft je geholpen. Dat is wel heel erg weinig....
Wat mij dan verstandig lijkt is, om open en eerlijk bij jezelf na te gaan hoe dat komt.
Heb je misschien therapieën gehad die niet bij je pasten, psychiaters waar geen goede "klik" mee was, wat zijn de redenen dat je geen baat had bij opnames?
En vooral: wat is jouw aandeel hierin?
Je zou dat allemaal op kunnen schrijven voor jezelf, zodat voor jou duidelijk wordt waar het probleem precies ligt. Misschien is er een vertrouwenspersoon waarmee je dit (deels) samen kunt doen.

Betreffende antidepressiva: de eerste 4-8 weken (dat verschilt per medicijn en per persoon) kunnen de klachten zelfs verergeren. Pas na die tijd gaan ze werken.
Soms reageer je niet goed op een bepaald middel en is het verstandig om een ander te proberen. Uiteraard allemaal onder controle van een deskundige.
Ik ben het met je eens, dat alleen innemen van pillen meestal niet zinvol is. Daarom raden deskundigen ook aan om tegelijkertijd uit te zoeken waar die depressie vandaan komt, inzichten te krijgen om dan te proberen de problemen op te lossen.
Misschien toch iets om te overwegen en je goed over te laten informeren.
Succes!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hi
Eet drie keer per dag een goede voedzame maaltijd. En varieer daarin. En neem tussen de maaltijden door een verantwoorde tussendoortje. En savonds rond half negen magere kwark met wat fruit of noten erin. Drink minimaal 2 liter water per dag, kruiden thee kan ook.
Hou dit vol en je merkt dat je krachtiger word, doordat je vergif (suiker, vet , etc) je lichaam verlaat. Sport erbij en je merkt dat alles makkelijker zal gaan, als je fitter bent. Dat werkt door in de geest... Leer om te vergeven, recht je schouders en kijk recht vooruit het leven in, dat heeft zoveel moois te bieden. Kijk naar wat je hebt, wees er blij mee en kijk niet naar wat anderen hebben.. Succes, je kan het!!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Autopech, je reageert hier op mijn antwoord, maar ik neem aan dat je zelf een antwoord wilt geven???

Andere antwoorden (7)

Anti depressiva werken zo dat ze een spiegel van de betreffende werkzame stof in je bloed opbouwen. Dit duurt 4-6 weken, korter dan dat gebruiken helpt zowiezo nooit.
Het loont om even door te zetten als je dat zou willen, maar je hebt gelijk: het is en blijft symptoom bestrijding en je pakt de oorzaak niet aan (in de meeste gevallen).

Elke dag een banaan en veel wandelen (of hardlopen) zijn bewezen middelen. (google maar eens).

En inderdaad kijk bij jezelf naar binnen: 'waar ben je bang voor?' En 'waar leef je voor?' 'Heb je teleurstellingen gehad en/of zijn verwachtingen niet uitgekomen?' 'Zijn je verwachtingen van het leven realistisch'.

Tot slot wat mij veel steun geeft is de bijbel, lees eens mattheus hoofdstuk 11 vers 28...wie weet heb je er ook wat aan
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik herken het probleem en heb zelf heel veel baat gehad bij een acupuncturist die mij behalve acupunctuur ook bach bloesem pilletjes gaf. ik geloofde er nooit zo in, maar hij wist mij te vertellen dat ik volgens de oosterse geneeskunst leegbloed had, wat inhield dat mijn (inwendige) organen te weinig energie kregen waardoor ik moe, lusteloos en somber werd, ook kampte ik met behoorlijk depressieve gevoelens zonder dat daar een reden voor was.
Na ongeveer drie maanden was ik van mijn depressieve gevoelens af en voel ik me sindsdien weer helemaal top.
Mogelijk dat je dit in overweging kunt nemen?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik heb er nog nooit van gehoord haha,ik ga morgen even checken wat 't inhoud. Ik heb ook gedacht dat het door iets lichamelijks zou kunnen komen en ik wou een onderzoek doen maar dat word helaas niet vergoed..
Thanks voor je reactie! :)
Ik zou is trachten voor mezelf uit te maken waarom je depressief bent, het is misschien iets dat je steeds verdringt, omdat je zelf denk dat het niet bespreekbaar is ! Nu... alles is bespreekbaar, kan je of durf je het niet met je ouders bespreken? Deel het dan met een vertrouwenspersoon, liefst iemand met een open geest, die niet de ballast van een geloof meedraagt. Ik herhaal het nogmaals ALLES is bespreekbaar, als je daar uit bent zal er al veel van je negatieve gevoelens verdwenen zijn. Verder nog , probeer vanaf vandaag, nog maar alleen te doen wat je echt wil doen, en niet wat men zegt dat je moet doen ! Je bent een vrij mens, en vrijheid is het hoogste goed, dat is iets dat je moet nastreven en steeds trachten te bereiken.

Ik wens je veel moed en sterkte !
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik ben wel stukje ouder, maar heb ook die ervaring. Opnames, pillen, veel verschillene geprobeerd, therapie en niks hielp, raakte mezelf kwijt. Ik ben tegen advies in met pillen gestopt en mbv complementaire behandeling ben ik nu volledig stabiel en gelukkig. Daar zijn vele opties in, klassiek homeopaat, acupunctuur, emotioneel lichaamswerk enz. Kijk wat voor jou goed voelt, maar bedenk wel dat JIJ het mag doen. Kijk eerst op internet wat er allemaal is op alternatief vlak, en dan of er iets in de buurt is dat goed voelt. Als jij echt met je hart beter wilt worden en uit de slachtofferrol wilt stappen kan het.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
naast alle bovenstaande, het boek Uw brein als medicijn van Dr. David Servan-Schreiber geeft een heldere beschrijving van hoe we in elkaar zitten, en een aantal mogelijkheden om zoals de ondertitel van het boek zegt "Zelf stress, angst en depressie overwinnen". Het is onder anderen ook de basis van wat het Heartmath instituut op dit gebied - hartcoherentie - in de aanbieding heeft.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ik zou, als ik jou was, vragen om een uitgebreide test om te zien of je wellicht tekorten hebt. B12tekort bijvoorbeeld kan ook een oorzaak van een depressie zijn.(zie link)
Daarnaast, of het nu wél of niet door tekorten komt, is het goed om jezelf NIET te isoleren. Dit is wat mensen die depressief zijn vaak en gemakkelijk doen.
Logisch want alles kost je (meer) energie, meer dan een ander.
Blijf in contact met de mensen om je heen en wees eerlijk tegen jezelf en ook tegenover je medemens.
Mijn ervaring is dat contact met de buitenwereld houden én zoeken naar positieve dingen je uit een depressie kan helpen/houden.
Maar vooral, eerlijk zijn tegen jezelf en je medemens is heel belangrijk.
Geef je behoeftes aan, heb je bijvoorbeeld een knuffel nodig, vraag erom ;)
En geef ook je grenzen goed aan, je bent het waard :)
Als een ander jouw grens niet respecteerd zegt dat meer over die persoon, het zegt niets over jou. Behalve dan dat je zelfrespect hebt ;)
Lieverd, wéét dat je gelieft bent! Ook als je dat misschien niet (zo) voelt.
sterkte en succes :)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik heb zelf ook last van een depressie gehad en uit ervaring weet ik dat het een hele erge vervelende en moeilijke tijd is.
wat mij heeft geholpen is een kennis te vertellen hoe ik me voelde. Ik koos voor een kennis waar ik 98% zeker van was dat ze niks door zou vertellen. Het is fijner om het aan een gewone kennis te vertellen dan aan een familielid of een goede vriend/vriendin ookal vertrouw je die meer. Je vriendschap kan namelijk beschadigd raken hier door en als dat gebeurt bij iemand waar je veel van houd maakt dat de depressie alleen maar erger.
Wat mij ook heeft geholpen is een dagboek bij houden.

Overige tips zijn vooral zoek een nieuwe sport. Zoek een uitdagende sport waar van je bijna zeker weet dat je het niet kan, het is moeilijk om niet op te geven maar je moet gewoon door blijven zetten en nooit opgeven. Je bent waarschijnlijk dol blij als het je dan wel gelukt is.
Zoek een andere hobby. Verbeter de dingen waar je niet tevreden over bent en denk elke dag minimaal 10 minuten na over hoe ver je al bent gekomen en wat je hebt bereikt.
Sporten en hobby’s houden je even weg uit het nare gevoel, zelfvertrouwen en zelfrespect is erg belangrijk om niet op te geven.

Succes, je kan het. Overwin dit