Hoe kan ik als single van een burnout afgeraken?

Vorig jaar was redelijk heftig en druk zowel op het werk als privé. Ik ben in november uiteindelijk gecrasht en heb twee weken thuis gezeten met een burnout. Op het werk ben ik iemand met veel verantwoordelijkheidszin en ben loyaal tegenover mijn werkgever. Jammer genoeg heeft het in mijn nadeel gewerkt. Ik doe mijn werk nog steeds graag, heb superleuke collega's en kom goed overeen met mijn baas, en hoewel het niet meer zo druk is, zelfs relatief kalm, lukt het mij niet om me volledig in te zetten op het werk. Ik geraak 's morgens moeilijk uit bed (maar dat is altijd al het geval geweest :-) ), kom wel goedgezind aan op kantoor, maar heb dus moeite om mij te concentreren en zit meer op het internet dan ik mijn werk doe.

Zoals ik zei in mijn vraag ben ik dus single. Ik heb wel vrienden met wie ik regelmatig afspreek, ik ga 1 keer per week sporten, maar als ik alleen thuis ben voel ik me lui en kijk dan alleen naar tv of zit op mijn computer. Het is lastig om thuis te komen in een leeg appartement, koken, alleen eten en de afwas te doen. Ik heb mijn appartement anderhalf jaar geleden gekocht en zit met een zware afbetaling, wat mij soms ook kopzorgen geeft.

Heeft er iemand tips om terug fut te krijgen en de passie in het werk terug te vinden?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Psyche
2.7K
Poet
10 jaar geleden
Misschien een interessante cursus doen. Over iets waar je helemaal niets vanaf weet want anders is het toch 50% niets nieuws. En iets heel concreets dus niet integrale kwaliteitszorg of systeemgerichte procesbeheersing maar bijv. lassen.
Poet
10 jaar geleden
Of ga Russisch leren, Chinees.
Ivana
10 jaar geleden
Om over een echte burnout heen te komen zijn eerder maanden dan weken vereist. Als je niemand hebt om je bij uit te spreken is een psycholoog geen overdreven toevoeging om het hele proces van genezing te begeleiden.

Antwoorden (4)

Of je nu single bent of niet: een burn-out is een burn-out en omdat niemand gelijk is aan een ander zal het herstel voor iedereen anders verlopen.
Van jezelf verwachten en misschien ook eisen, dat je er na 2 weekjes vanaf bent is niet reëel.
Het herstel na overspanning verloopt in drie fasen en dat kan je het best doen met hulp van bijvoorbeeld je huisarts.
1. Aanvaarden/erkennen dat je overspannen bent en rust nemen. Wat daarbij vaak helpt is opschrijven van je gedachten.
2.Bedenken welke omstandigheden hebben geleid tot een burn-out en welke oplossingen er zijn voor moeilijkheden.
3.De bedachte oplossingen uitvoeren.

Bij een actieve aanpak is de kans groot dat je binnen zeven weken geleidelijk aan de normale bezigheden weer kunt oppakken.
Binnen een half jaar functioneert bijna iedereen weer volledig, zowel thuis als op het werk.

Heel veel informatie vind je hier:
https://www.thuisarts.nl/overspannen/ik-ben-herstellend-van-overspannenheid
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Mijn man heeft een burn-out gehad voor wat jaren terug , maar dat is echt niet in een paar weekjes over . Als je echt een burn-out hebt reken er dan maar op dat je 1 jaar bezig bent om er weer bovenop te komen , als je er al boven op komt.
Ik heb verschillende in mijn omgeving gezien met een burn-out , en er was niet 1 persoon bij die binnen enkele weken weer goed was.
Een echte burn-out is echt niet zo maar wat overspannenheid , het is een totale uitputting. mijn man hebben ze 2 x bewusteloos naast zijn auto gevonden , totale uitputting door stress en zeer hoge werkdruk , dit houd geen mens vol en verlegt steeds maar weer de grens, totdat ...... En dan is het ook echt helemaal afgelopen en ben je echt niet binnen een paar weekjes weer aan je werk , je lichaam heeft wel zo´n knal gehad , die heeft veel meer tijd nodig om je er weer boven op te brengen.
Ik snap ook niet dat sommigen al na een paar weekjes weer aan het werk kunnen , want dan betwijfel ik wel zeer of het wel een echte burn-out is , diegene die ik ken met een burn-out zijn zeker een jaar bezig geweest om weer wat op gang te komen en dan sommigen nog met horten en stoten , want na 1 jaar weer aan het werk valt ook niet mee , dat moet je heel voorzichtig op gaan bouwen anders knapt je weer helemaal af en ben je weer bij af , Dus houd er gewoon rekening mee dat het best heel lang kan duren en wees niet te driftig om weer aan de slag te gaan , want het breekt je op en dan ben je nog verder van huis.

Sterkte er mee.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dit is zo waar wat je zegt!! Een echte burnout hebben betekent idd dat je niet binnen een paar maanden weer terug aan het werk kan. Ik heb er zelf ook een gehad en dit heeft wel 3 jaar geduurd. Daarna met horten en stoten en de nodige terugvallen uiteindelijk weer fulltime aan het werk gegaan, maar het blijft een zwakke plek. Gelukkig herken ik nu wel de signalen die aangeven dat ik mijn rust moet pakken.
Zoek professionele hulp en leer met diens hulp anders in het leven te gaan staan. Zorg voor veel ontspanning door lichamelijke inspanning (wandelen is perfect, het dwingt je tot een langzamer tempo). Ga op tijd naar bed. Eet veel verse groenten en fruit, eet zo weinig mogelijk kant en klaar voedsel. Probeer met mensen een soort kookafspraak te maken (de ene week bij hen, de andere week bij jou).

Zoek inderdaad een hobby, maar het kan lastig zijn om te ontdekken wat jij nou eigenlijk leuk vind, waar jij energie van krijgt èn waar je dus uiteindelijk gelijkgestemden kan ontmoeten.

Kortom, wil je beter in je vel komen te zitten, zul je er iets aan moeten doen. Het is dan ook iets voor de lange adem.

Succes.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zoek professionele hulp en leer met diens hulp anders in het leven te gaan staan. Zorg voor veel ontspanning door lichamelijke inspanning (wandelen is perfect, het dwingt je tot een langzamer tempo). Ga op tijd naar bed. Eet veel verse groenten en fruit, eet zo weinig mogelijk kant en klaar voedsel. Probeer met mensen een soort kookafspraak te maken (de ene week bij hen, de andere week bij jou).

Zoek inderdaad een hobby, maar het kan lastig zijn om te ontdekken wat jij nou eigenlijk leuk vind, waar jij energie van krijgt èn waar je dus uiteindelijk gelijkgestemden kan ontmoeten.

Kortom, wil je beter in je vel komen te zitten, zul je er iets aan moeten doen. Het is dan ook iets voor de lange adem.

Succes.