Als je droomt dat je ergens pijn hebt en je wordt dan wakker met echte pijn, is die pijn dan veroorzaakt door de droom?

Ik droomde vannacht dat mijn voet gebroken was en dat het bot bloot lag. Het deed verschrikkelijk veel pijn. Maar even later werd ik wakker met echte pijn aan exact dezelfde voet. Is de droom dan een reactie op de echte pijn of is de pijn ontstaan doordat je zo heftig droomt?

Toegevoegd na 47 minuten:
Ik moet er even bij zeggen dat ik in het echt dagelijks veel pijn heb aan de benen en voeten door een zenuwaandoening die pas kort geleden is ontdekt, maar ik ben er nog nooit wakker van geworden.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Psyche
15.6K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik denk dat je kramp had op je voet, dat is verwerkt in je droom. En geloof me: Je zult krijsen zal je een open breuk hebt. In jouw geval zou het kramp aan je voet zijn geweest (doet ook vreselijk veel pijn, heb het een keer langdurig en herhalend gehad)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik had geen kramp maar zenuwpijn. Steken, knellend gevoel, gevoel dat er messen in gestoken werden en het was of er schroevendraaiers in mijn huid krasten.

Antwoorden (4)

Ja dat kan wel zo zijn. Het is net zoals als je droomt dat je valt, als je wakker wordt moet je nog even op adem komen omdat het echt leek dat je viel. Ik denk dat je die pijn echt kan voelen als jd droomt omdat het zo echt leek
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Utrecht
10 jaar geleden
Ik denk dat het eerder andersom is: er is een pijn en die wordt razendsnel verwerkt in je droom.
Castle
10 jaar geleden
'Ja dat kan zo wel zijn' is dus geen zekerheid. Je geeft aan wat je denkt, maar de realiteit kan anders zijn. Geen plus waard, maar ook geen min.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Mijn pijn is anders wel een tijd blijven hangen en niet zoals bij een vallende droom snel weggetrokken zodra ik besefte dat ik had gedroomd. Maar ik vind het wel raar dat de hersenen pijn zo snel kunnen verwerken in een droom.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja bizar dat hersenen, de dingen die haast instantaan actie kunnen ondernemen op gebeurtenissen, een pijnprikkel in een slaaptoestand die soms uren duurt iets kunnen verwerken..... Er zijn mensen die als je ze drie woorden geeft binnen een paar tellen een verhaal met als hoofdthema die drie woorden kunnen bakken. Of er een rap van kunnen maken.
Waarschijnlijk is, dat je in je slaap iets raars met je voet hebt gedaan waardoor je pijn kreeg en dat in je droom verwerkte, waarna je wakker werd en de pijn in de realiteit ervoer.
Dus de droom is een reactie op de echte pijn.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Castle
10 jaar geleden
Doordat je 'waarschijnlijk' zegt ben je dus aan het gokken? Niet bepaald een sterk antwoord. Desalniettemin geen min waard, maar ook geen plus.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee, ik ben zeker niet aan het gokken.
In de vraag is niet duidelijk gesteld, of de pijn er al was voor het inslapen. Pas later is er een toevoeging gedaan door Annepanne die er nog niet stond op het moment van antwoorden van mij.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ook antwoorden die niet met zekerheid gegeven zijn, zijn welkom Castle. Misschien vind je op die manier een logische verklaring. Heb jij anders een antwoord op mijn vraag? En lieve Wendy, ik denk ook dat de droom op de pijn gevolgd is. Maar dat de hersenen zo snel in staat zijn om op pijn te reageren door het in een droom te verwerken is nieuw voor me.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het brein is een mooi en nog zeer onontgonnen gebied ;-)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dank +-sers!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Jammer dat we nog zo weinig weten over het centrum van onze geest. Het blijft me elke keer verbazen waartoe ons brein zoal in staat is :-)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het klopt dat het brein zeer snel is met deze dingen, de stromen van de zenuwen die de pijn decteren die naar de hersenen gaan, gaan met een snelheid van 100.000 km/seconden naar jouw hoofd. En in je brein gaat het 3X zo snel. Geen wonder dat je droom van een droom naar een nachtmerrie wordt! ;)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat "kleine", blubberige, roze dingetje boven in ons lichaam, beschermd door de scheldel. Kan toch heel wat!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Woooow, die cijfers kende ik niet: is toch niks bij voor te stellen hè!
Bedankt voor je reactie Hugopro! @Annepanne: van slechts een kleine 10% van onze gedachten zijn we ons redelijk bewust. Kan je nagaan wat er allemaal on(der)bewust speelt ;-)
Meestal is het dat je valt van bed en het pijn doet, dit verwerken je hersenen dit in het onderwerp waar de droom over gaat. Dus in jouw geval een open-voetbreuk. De pijn voel je dan ook van de val of andere pijnlijke gebeurenis tijdens je slaap. Als de pijn te hevig is, word je wakker met dezelfde pijn.

Ik heb een paar voorbeelden:
Stoot tegen object tijden slaapwandelen, kleine pijn = niet wakker
Val uit bed (0,8 M), Gemiddelde pijn = Soms wakker
Val uit bed (0,15 M) Kleine pijn = Niet wakker
Val uit bed (1,5 M) Grote pijn = Wakker met hevige pijn

De pijn zul je meestal ook voelen tijdens je droom, een stoot bij het 1e voorbeeld voel je soms niet
De pijn zal ook meestal in je droom verwerkt worden (dus breuken schaafwonden, etc).
Je kunt geen pijn voelen na je droom omdat je zo hevig hebt gedroomd
Je kunt meestal geen pijn voelen tijdens je droom terwijl je in je zachte bedje ligt.

Ik hoop dat je genoeg info hebt gehad

Toegevoegd na 9 minuten:
Ik bedoel met de zin 'Je kunt geen pijn voelen na je droom omdat je zo hevig hebt gedroomt" dat je geen pijn kan krijgen na de droom door de droom zelf

Toegevoegd na 23 minuten:
Je zult de pijn ook voelen in je droom om je te waarschuwen dat je bent gevallen of ziek bent, en dus moet overgeven (niet smakelijk maar toch).
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Reken maar dat mijn bedje zacht is! Bedankt voor je verhelderende antwoord.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Geen dank!
Het komt wel vaker voor dat je hoofd prikkels vanuit je lichaam of van buiten af probeert te verwerken in je droom.
Zo begonnen ineens de mensen in mijn droom te roepen dat ik op de hond lag. Dit kon ik niet plaatsen en de droom probeerde zich om te vormen naar die uitspraak. Uiteindelijk werd ik wakker gemaakt door mijn vader die erbij vermelde dat ik per ongelijk boven op de hond in slaap was gevallen. (het arme dier...)

Dit zou waarschijnlijk ook bij jou het geval zijn geweest. Je had pijn in je voet en je hoofd, die bezig was met een droom, probeerde dat in die droom te verwerken. Het is immers een best raar signaal als je in een compleet andere (droom)wereld waant en ineens begint een voet zeer te doen. Met als resultaat dat de droom zodanig omvormde dat jij een open botbreuk had aan je voet in de droom.

Ik kan dit niet echt wetenschappelijk bevestigen, ik ben er gewoon maar altijd van uit gegaan dat dit zo was. Gebaseerd op eigen ervaringen. Zelf droom ik erg 'actief', kan vaak ook nog veel van mijn dromen herinneren.

Voor de rest zijn en blijven dromen zo nu en dan een raadsel.

Er zijn trouwens mensen die beweren dat je door ergens aan te denken je pijn kan laten weggaan/verschijnen. Ook dit is niet wetenschappelijk onderbouwt.
Wel heb je het placebo effect, als je zegt dat een pilletje tegen iets werkt en men gelooft dat, kan het pilletje écht werken. (Natuurlijk gaat dit bij lange na niet altijd op.) Als je denkt dat je voet pijn doet ga je meer op je voet letten zodat je ieder pijntje opmerkt. Daardoor lijkt het alsof je voet pijner doet dan normaal. Maar daar krijg je heus niet extreme pijnen van neem ik aan, zoals jij in je vraag beschreef.

Ik denk dus dat in dit geval het een reactie van je hersenen was op de pijn in je voet zodat ze het verwerkte in je droom als 'gebroken'.

c;
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Grappig wat je zegt. Voor het slapen gaan had ik nog geen last van mijn voet. Dat moet dus in de loop van de nacht gebeurd zijn en als gevolg daarvan ben ik dan gaan dromen. Mooi voorbeeld van je hond. Soms denk ik dat dromen in het verlengde liggen van je onderbewustzijn en je waarschuwen voor dingen waar je anders niet (genoeg) bij stil staat. Dank!