Waar moet ik naartoe met mijn rouwgevoelens?

Mijn oma is bijna 2 maanden geleden overleden aan kanker. Een lange lijdensweg is haar gelukkig gespaard gebleven. Toen ze het te horen kreeg heeft ze nog 3 weken geleefd. Binnen 3 weken ging ze van lopen naar een rolstoel en uiteindelijk naar bed gebonden. Geheel vrijwillig ben ik bij haar gebleven tot ze stierf. Zelf had ze er vrede mee, ik absoluut niet. Mijn oma en ik waren soulmates. We hadden een ontzettend hechte band en ik kwam elke week bij haar. Nu ze weg is voel ik een enorme leegte. Ik kan er met weinig mensen over praten. Ik heb het gevoel dat ik alleen leef om te werken en mijn rekeningen te betalen. Met vrienden of familie dingen ondernemen vind ik leuk, maar zodra ik thuis ben voel ik me gedeprimeerd, verdrietig en neerslachtig. Ik heb het gevoel getraumatiseerd te zijn, en wist niet dat ik haar zo erg zou missen. Ik heb veel van haar eigendommen gekregen, heb zelfs haar kist dicht mogen maken, een stukje voorgelezen in de kerk en een kettinkje als aandenken laten maken.

Mijn eerste gedachte is om naar een psycholoog te gaan, helaas is dit financieel lastig omdat dit een flinke duit kost. Dat kan ik op dit moment niet missen. Waar moet ik heen met mijn verdriet? Ik ben ten einde raad.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Psyche
1.1K
Ritsuka
10 jaar geleden
zijn volgens mij wel een soort lotgenotengroepen, online volgens mij ook wel.
gecondoleerd in elk geval, hopelijk kun je wat vinden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Weet wat je doormaakt, mijn vader is in 2006 plotseling overleden, hij was nog geen 50!wij waren ook soulmates en mijn vader was alles voor mij.
Toen heb ik in een diep zwart gat gezeten, door bepaalde factoren ben ik er een beetje overheen gekomen, maar accepteren doe ik het nogsteeds niet,en mis m elke dag steeds weer en meer.
Je zegt je oma had er vrede mee, omdat t haar tijd was om te gaan,en ook niet geleden heeft. Probeer het toch een plekje te geven ,doe t dan voor je oma, zei heeft haar verdiende rust nu, en ze kijkt mee van boven en ze wilt dat je doorgaat met je leven en plezier maakt, en gelukkig bent. Maar vergeet niet dat dit ook tijd kost. De tijd heelt de wonden (zover t kan)....
Wat mij toen ook geholpen heeft, is schrijven over je gevoelens.heb zelf 3 boeken geschreven In die zware periode. Wens je veel sterkte en probeer positief te blijven denken. Oh ja nog een tip: lees het boek: the secret van Rhonda Byrne!!!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je kunt ook een soort herinneringsboek maken met foto´s met bijschriften en andere waardevolle papiertjes , dit maken geeft vaak heel veel voldoening omdat je weer foto´s ziet die je al bijna was vergeten dat ze gemaakt waren en je bent er mee bezig . Vaak geeft dit mensen toch rust en je pakt gauwer zo´n fotoboek om er weer eventjes door te kijken
Sterkte met het verdriet te verwerken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wat heftig. Rouw is een heel moeilijk iets. Er is momenteel weinig over bekend, maar wat wel bekend is dat iedereen dit op zijn eigen manier moet verwerken. Als jij met een psycholoog wil praten, dan moet je dat zeker doen. Maar als je niet het idee hebt dat het mis gaat, maar dat je het vooral fijn vindt om over haar te praten is de psycholoog misschien niet de beste keus. In dat geval is iets als Humanitas of de Telefonische Hulpdienst Utrecht misschien iets? THD kun je 24/7 bellen, dus dat kan fijn zijn. Even over de psycholoog; volgens mij wordt deze sinds 2014 helemaal vergoed, maar je hebt natuurlijk wel je eigen risico die eerst wordt aangesproken. Ik hoop dat je er iets aan hebt, sterkte!

Antwoorden (8)

Misschien bij stichting Humanitas. Zij organiseren ook wel dingen als rouwcafe.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Sociaal tarief bij een psycholoog is mogelijk rond de 30 euro..., misschien heb je al genoeg aan een paar sessies. Het is normaal dat uw verdriet nog zo nazindert, dikwijls begrijpen de mensen dat niet, u hebt zoveel van uw oma gehouden, koester die herinneringen, zij blijft in jou leven.
Zoals anderen al aangeven : niet opkroppen dat verdriet, praat er met anderen over, zoveel mogelijk, schrijf erover indien nodig.
En op den duur zou dat moeten gaan slijten, je kunt niet anders, het leven gaat door zeggen ze dan...
May the force be with you.
10 jaar geleden
Allereerst gecondoleerd...

Ik denk dat er verschillende opties zijn. Allereerst zou ik natuurlijk denken aan vrienden en familie, maar ik begrijp dat dat eigenlijk niet gaat.
Een tweede optie zijn lotgenotengroepen. Welke groep dat zou moeten zijn is van vele zaken afhankelijk, vooral van uw woonplaats. Over het algemeen zijn deze via google goed te vinden.

Er bestaat ook bijvoorbeeld online hulp. Hier bijvoorbeeld: http://www.landelijksteunpuntrouw.nl/
Zij beiden ondersteuning en hulp, kunnen u vast ook wijzen op lotgenootgroepen. Ik heb hier geen ervaring mee, maar zo op het eerste oog ziet dit er (voor mij) betrouwbaar uit.

Uiteraard zou u ook contact op kunnen nemen met uw huisarts. Veel huisartsen bieden ook hiervoor hulp aan; ik zie daarvoor regelmatig mensen op mijn spreekuur. Als uw huisarts dat niet doet dan zal hij hoogstwaarschijnlijk een POH-GGZ in dienst hebben. Die zijn ook opgeleid om ondersteuning te bieden bij dit soort problemen.

Sterkte.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Allereerst gecondoleerd met het verlies van je oma.
Waar jij doorheen gaat is een rouwproces en dit soort processen hebben tijd nodig, soms veel tijd. Het overlijden van je oma 2 maanden geleden is nog heel kort geleden en wat je voelt en ervaart is heel normaal. Het hoort er allemaal bij en wat je het beste kunt doen is je gevoelens toelaten/ervaren op jouw manier. Je had een hele hechte band met haar en dan is het logisch dat je haar heel heftig mist.
Neem je tijd voor de verwerking, net zoveel als jij nodig hebt.
Praten met mensen die dichtbij je staan en die je vertrouwt kan helpen, je gevoelens opschrijven ook. Alles wat voor jou goed voelt.
Vaak lees je, dat een rouwproces 1-2 jaar duurt, maar dat kan ook best langer zijn.

Er zijn verschillende fases in een rouwproces die veelal lopen zoals beschreven in de bijgevoegde link, maar geen mens is gelijk aan een ander, dus bij jou kan het hier en daar best anders verlopen dan zoals het omschreven staat.
Misschien heb je er steun aan:
http://mens-en-samenleving.infonu.nl/psychologie/45446-rouwverwerking-de-fasen-van-het-rouwproces.html

Als jij je ongerust maakt er een trauma aan over te houden, dan raad ik je een gesprek aan met je huisarts. Bespreek open en eerlijk met hem/haar wat je ervaringen zijn en wat je verontrust. Samen kunnen jullie dan kijken of verdere deskundige begeleiding nodig is voor jou.
Heel veel sterkte op je weg naar weer kunnen gaan genieten van het leven.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord, dit is heel erg behulpzaam.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Graag gedaan!
Wellicht eens langs je huisarts. Die kan je doorsturen naar een.psycholoog. Met de juiste diagnose kost dit niet zo veel. En psychiaters kunnen indien het moet vrij eenvoudig creatief diagnosticeren
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wat bedoelt u met "creatief diagnosticeren"?
Misschien zou je kunnen leren te gaan mediteren? Het is geen grap, het is bewezen dat je daar mentaal stabieler door raakt, mits je dat iedere dag ten minste 30 min doet. Het werkt omdat je dan leert na te denken over wat je voelt, en hoe je met bepaalde gedachten kunt omgaan. Je kunt gedachten sturen. Veel mensen geloven hier niet in maar ik kan uit ervaring spreken. Het vereist wel discipline. Na ongeveer 2 weken zul je al merken dat er mentale veranderingen optreden, dat wil in de praktijk vaak zeggen dat je dan minder labiel bent.

Meditatietips:
- Clement, Stephanie - Meditatie Voor Beginners (Boek)
- Rustige muziek tijdens een meditatie (Solitudes, verkrijgbaar bij de Tuinen of iTunes)
- Van tevoren groene thee drinken, werkt kalmerend, zodat je beter kunt focussen.

Heel veel succes toegewenst!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wauw! Nooit over na gedacht.. Misschien toch iets om te proberen.
Misschien dat je hier iets mee kunt:
http://www.mirmethode.nl/

Deze methode kan je helpen met het verwerken van gebeurtenissen en uiteindelijk het loslaten van verdriet en het vrede hebben met de situatie.
Natuurlijk ken ik je niet persoonlijk, dus het verschilt per persoon of het werkt.
(Ook erg handig voor zowel geestelijke als lichamelijke klachten, altijd het proberen waard. En kost geen drol!)

Veel sterkte met het verlies van je oma.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het is altijd vervelend als iemand die je heel goed kent, overlijd. Een wereld stort dan in. De rouw die je dan hebt is kort of erg langdurig. Maar nu het antwoord: Probeer iemand op te zoeken die je goed kent en vertrouwd. Je kunt met hij/zij er over praten zodat je het ergens kwijt kan. Als je met niemand meer praat. Kun je het ook nergens kwijt. Hou de eigendommen vlak bij je, alsof je oma er nog is. En probeer ergens anders over te denken, zoals vakantie of dineren met vriendinnen. En ga afleidende dingen doen als dineren met vrienden, vaker op bezoek gaan, etc. Praat minstens 2X per maand met iemand over je oma.

Veel sterkte

Toegevoegd na 1 minuut:
P.S Gecondoleerd!