Huisarts wil geen verwijzing voor psychische hulp meer geven vanwege te complexe problemen en te veel hulp die niet werkte, mag dat?

Voor de meeste instellingen heb je een verwijzing nodig, maar wat nu als de huisarts dit niet meer wil geven?

Problematiek is te complex en ik had volgens hem al genoeg geprobeerd dat een nieuwe behandeling vast ook niet zou werken.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Psyche
5.7K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Sorry alvast voor de rare formulering van de vraag. Ik zie het nu pas.
SimonV
10 jaar geleden
Maar wat vind je zelf? Als allerlei behandelingen triest genoeg geen baat hebben gehad, heb je zelf nog hoop dat een bepaalde behandeling zin zou hebben?
Soms is het verstandiger met iets te leren leven dan steeds opnieuw alles overhoop gooien met een behandeling. In dat geval zou je kunnen vragen om ondersteuning door bijvoorbeeld een sociaal-psychiatrisch verpleegkundige.
SimonV
10 jaar geleden
Mag ik vragen wat de gevolgen zijn van geen behandeling?
- voel je je nu minder happy als je zou willen zijn
- of ben je bang dat je verder wegzakt, in een crisis raakt en opgenomen moet worden?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik wil zelf graag hulp omdat ik merk dat ik vastloop in mijn dagelijkse leven. Sociaal isolement, vermoeid, depressief, gespannen, stemmingswisselingen, trauma's.. Etcetera. Ik vind dat de huisarts niet kan weigeren. Ik betaal de behandeling toch zelf? Dan heeft hij er niets mee te maken. Ik wil weer kunnen leven inplaats van overleven en dat kan ik niet in me eentje realiseren.
Rieneke1
10 jaar geleden
Als je de behandeling zelf betaalt, dan staat het je toch vrij een vrij gevestigde behandelaar/privekliniek te benaderen?
Ik dacht dat je dan geen verwijzing nodig hebt?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik bedoel niet dat ik de hele behandeling zelf wil betalen, dat lukt mij financieel gewoon niet. Ik heb het over het verplichte deel wat niet vergoed wordt.
Rieneke1
10 jaar geleden
Is een second opinion bij een andere huisarts een idee?
SimonV
10 jaar geleden
Klaarblijkelijk heeft de huisarts op basis van terugkoppelingsrapportages van vorige behandelingen geconcludeerd dat verdere behandeling geen zin heeft.
Maar je zomaar weer wegsturen vind ik onbarmhartig, vooral omdat hij weet hoeveel ellendigs je allemaal al in je leven hebt meegemaakt. Je merkt nu dat je vastloopt. Je problematiek is ernstig genoeg om hiervoor ondersteuning te vragen. Het is de plicht van de huisarts hierbij te helpen.
Hoe hij jouw hulpvraag oplost, is zijn probleem. Doet hij dit niet (voldoende), dan kun je een second opinion van een andere huisarts vragen of van huisarts wisselen. Veel sterkte!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dankjewel. Ik denk dat ik een second opinion aan ga vragen.

Antwoorden (2)

"Voor specialistische zorg heeft u een verwijsbrief nodig. De huisarts geeft alleen een verwijzing als dit medisch noodzakelijk is. De arts zal een verwijzing weigeren als hij ervan overtuigd is dat deze voor u niet zinvol is. Uw huisarts moet dan duidelijk aan u uitleggen waarom hij geen verwijsbrief wil geven.
...
Als uw huisarts u geen verwijzing voor een specialist wil geven, kunt u contact opnemen met uw zorgverzekeraar. Deze kan bemiddelen tussen u en uw huisarts."

Bron: http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/eerstelijnszorg/vraag-en-antwoord/wanneer-heb-ik-een-verwijsbrief-van-mijn-huisarts-nodig-en-wanneer-mag-hij-deze-weigeren.html

Maar als je hiermee geen genoegen neemt, kun je altijd wisselen van huisarts.

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik vind het overigens wel vreemd dat hij voor psychische klachten geen verwijsbrief wil geven, dus ik zou er wel wat mee doen. Of contact met je zorgverzekeraar opnemen, of wisselen van huisarts.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
SimonV
10 jaar geleden
De huisarts wil best voor psychische klachten een verwijsbrief geven. Alleen acht hij dat in dit geval niet zinvol.
Vreemd dat de huisarts dit zo zegt, twijfelt hij aan jouw manier van werken aan jezelf of aan je problematiek? Neemt hij je wel serieus?

Een arts heeft uiteraard de mogelijkheid om een doorverwijsvraag niet te honoreren, al is het wel zo, en billijk, dat hij daarvoor goede argumenten aandraagt. Voor jou weer een mogelijkheid om met goede tegenargumenten te komen.

Kom dus met een goed onderbouwd verhaal waarom jij denkt dat het nodig is en laat zien dat je serieus en gemotiveerd bent. Vraag wederom daarbij om een verwijzing.

Een verwijzing richting psychiater stelt je in staat om opnieuw onderzocht te worden qua psyche en hopelijk een diagnose te krijgen voor deze complexe problematiek. Hiermee kan je vervolgens aan een behandelplan en dus aan jezelf gaan werken.

Vraag dus niet zozeer om een bepaalde behandeling maar om een onderzoek door b.v. psychiater of psycholoog, zo hoeft de huisarts zich niet met deze (voor hem of haar) complexiteit bezig te houden en kan je psych inschatten hoe urgent en lastig het is, wat het is, en welk behandelplan daarbij past.

Sterkte!