mag je als minderjarige zonder voogd naar de dokter voor een depressie?

ik ben bang dat ik manisch depressief ben, ik wil hiervoor naar de dokter en nu vroeg ik mij af of ik dat alleen mag doen of dat er een voogd mee moet, ik denk namelijk niet dat een van mijn ouders mee willen aangezien ze altijd zeggen dat er dan een aantekening van gemaakt word en dat ik dan geen goede baan meer kan vinden enz. Als ik naar de dokter ga worden mijn ouders hier dan van op de hoogte gesteld? (ik ben 16)

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Psyche

Antwoorden (1)

Vanaf je 16e mag je zelf beslissen over medische behandelingen, dat allereerst.

Maar - en dat is eigenlijk nog belangrijker - een arts heeft beroepsgeheim. Tot je 16e zou een arts wel bepaalde dingen met je ouders mogen bespreken, hoewel dat alleen gebeurt als dat nodig is en vanaf je 12e je zowel over een eventuele behandeling als over het delen van informatie met je ouders een arts altijd jouw mening zwaar zal laten tellen, zeker als je er blijk van geeft dat je goed kunt beredeneren wat je wilt.

Vanaf je 16e is het echter zo dat een arts geen informatie aan je ouders mag verstrekken zonder jouw toestemming. En elke minderjarige mag naar de huisarts gaan, je kunt bij wijze van spreken zodra je zelf veilig over straat kunt op je 8e zelf een afspraak maken bij je huisarts en erheen fietsen.

Nu begrijp ik niet precies waar je ouders bang voor zijn eigenlijk, maar een arts mag helemaal geen informatie over jou delen met anderen. De enige die de aantekeningen van de arts mag lezen, is die arts zelf, en jij als je je dossier opvraagt of een arts waar je naar doorverwezen zou worden. Verder mag niemand dat zien zonder jouw nadrukkelijke toestemming, en zeker een toekomstig werkgever niet. Als je klachten hebt of als je je ergens zorgen over maakt, is het altijd verstandig om naar je huisarts te gaan en eventueel verder onderzoek te laten doen. Als je inderdaad een bipolaire stoornis hebt of andere ernstige psychische klachten, is het belangrijk dat je daar goede hulp bij krijgt.

Toegevoegd na 8 minuten:
Dus nee, je ouders worden hier niet van op de hoogte gesteld. Als je ouders een zorgoverzicht krijgen van de verzekering zou het kunnen dat ze daar op den duur een consult op kunnen zien, maar dan kunnen ze niet zien waarvoor jij geweest bent. De meeste verzekeraars sturen daarbij alleen dat soort overzichten voor zorg uit de aanvullende verzekeringen. Huisartsenzorg valt onder het basispakket, dus de kans dat ze dat echt zullen zien is dan al minder groot.

Vertel voor de zekerheid wel even dat je niet wilt dat je ouders dit te weten komen zeker als je ouders dezelfde huisarts hebben. Sommige huisartsen gaan er snel van uit dat gezinsleden dit soort dingen wel van elkaar weten, dan zou hij/zij bijvoorbeeld je moeder een keer kunnen vragen hoe het nu met jou gaat, en dat wil je niet.

Als je echt in behandeling zou gaan bij bijvoorbeeld de GGZ zullen ze wel je ouders daar graag in willen betrekken als dat kan, maar dat is iets anders en gaat altijd in overleg met jou.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Weer een mooi en compleet antwoord Lies: +