Cognitieve therapie of gedragstherapie.

Cognitieve therapie
Cognitieve therapie is een systematische methode om negatieve gevoelens te verminderen. Bij cognitieve therapie wordt de persoon met een angst stoornis duidelijk gemaakt wat een paniekaanval is. Zo krijgt een patiënt ademhalingsoefeningen en informatie over de symptomen. Vaak wordt de patiënt geadviseerd om veel te gaan lezen over het onderwerp. Hierdoor krijgt een patiënt een grote hoeveelheid aan kennis tot zijn/haar beschikking en ziet hij/zij in dat een werkelijk gevaar niet aanwezig is. Vaak komen patiënten op websites terecht waar forums worden bijgehouden van lotgenoten. Door de verhalen te lezen leert een patiënt dat ze niet de enige zijn. Vaak wordt cognitieve therapie is combinatie met gedragstherapie en medicijnen gecombineerd.

Gedragstherapie
Gedragstherapie richt zich vooral op het gedrag dat een persoon met een angststoornis heeft. Hierbij worden situaties uitvoerig geanalyseerd en besproken met de therapeut. Vaak hebben angstige bepaalde situaties waarin paniekaanvallen optreden. Dit worden de situationele paniekaanvallen genoemd. Bij deze mensen is het van belang dat het vermijden van situaties wordt gestopt. Dit is ook meteen de beste tip die je mensen kan meegeven als het gaat om paniekaanvallen. Ga nooit op de vlucht voor een situatie en zit je aanval uit op de plek waar hij begint. Dit is in het begin erg moeilijk maar je moet er toch doorheen zien te komen. probeer dit te doen door positief te denken dat het niet langer dan een half uur duurt. Want de regel is "hoe meer je vermijdt hoe meer je lijdt".
SimonV
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De onderliggende klachten, zo die er zijn, moeten ook behandeld worden anders werken deze therapieën ook niet.
SimonV
10 jaar geleden
Ik twijfelde of ik dit nog toe zou voegen, maar mijn uitgangspunt was: eerst maar door bovenstaande therapieën ”enige rust in de tent”.
Het kan inderdaad zijn dat er een oorzaak aan de angstklachten ten grondslag ligt (bijv. een jeugdtrauma). Indien mogelijk, moet daar dan ook aan gewerkt worden. Maar soms ontbreekt het aan draagkracht of inzicht om hiermee aan de slag te gaan.
Dat ligt aan de ernst van de paniek- en angstklachten. Milde klachten kunnen het best behandeld worden met cognitieve gedragstherapie, ernstigere klachten met medicijnen en cognitieve gedragstherapie. Het ligt ook aan de voorkeuren van degene die last heeft van de klachten voor welke therapie wordt gekozen. Voor de meeste angstklachten zijn medicijnen vrijwel even effectief als cognitieve gedragstherapie.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Maar vaak zijn er achterliggende klachten en die moeten ook behandeld worden anders heb je ook niets aan cognitieve en/of gedragstherapie.
EFT therapie term googelen wel echt goede therapeut vinden ik ken er een groet
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Beste Jukebox, ik zou eens langs een goede homeopaat gaan, waarschijnlijk kan deze meer voor je doen dan je denkt. Mensen associëren homeopathie vaak met klachtjes als verkoudheden e.d. maar het werkt veel en veel breder!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Angst heeft te maken met je basis. Daarom zijn angstklachten ook zo vervelend : het heeft te maken met leven en dood. Doordat angst vervelend is, krijg je op de duur angst voor de angst.
Het is een hele kunst om een therapie te vinden die bij je aansluit. Er wordt ook veel geld geklopt uit "angst" : mensen betalen fortuinen in de hoop zich vroeg of laat angstloos en veilig te voelen.
Wat voor therapie voor jou specifiek het beste is, hangt er helemaal vanaf wat je doelen zijn.
Wil je op korte termijn kunnen omgaan met angst en paniek, is inderdaad cognitieve therapie of gedragstherapie te overwegen. Je leert goed ademen, relaxeren en andere technieken die angst en paniek dragelijk en beheersbaar maken.
Een andere mogelijkheid is hypnose of acupunctuur, waardoor je door een externe ingreep tijdelijk vat krijgt op angst en paniek.
Deze therapieën zijn bedoeld om angst te vermijden. Maar er zijn ook therapieën die je juist helpen door je te leren je gevoel te aanvaarden. EFT is er één van : via het tokkelen op bepaalde acupressuurpunten "tap" je op de emotie. Terwijl je tapt zullen er dingen in je opkomen die te maken hebben met je angst (bv. fysieke pijn, een gedachte, een andere emotie (bv. onderdrukte kwaadheid)...) waar je dan ook weer op kan werken. Mindfullness is een andere manier waardoor je door aanvaarden van je emotie tot genezing komt.
Wil je onderzoeken waar die angst en paniek vandaan komt, dan zijn bv. therapieën aangewezen die meer op psychoanalytische basis werken. Psychoanalyse is een langdurige en dure therapie, waar bij je diep graaft in jezelf.
Een andere therapie om terug te gaan in de tijd is de regressietherapie (zoals ook de naam al aangeeft).
Het punt is dat wat voor één mens werkt, het daarom niet voor de andere mens doet. Therapieën zijn ook modeverschijnselen, die komen en gaan. In mijn tijd heb ik bv. voor mijn angst-aanvallen Speyertherapie gevolgd, wat enorm goed geholpen heeft. Maar daar hoor je nu weinig of niets meer van. En zo heb ik doorheen de tijden ook vele andere therapieën horen noemen die allemaal wel hun nut zullen gehad hebben, maar nu niet meer "in" zijn.
Dus laat je niet verleiden tot de laatste therapietrend, maar zoek uit wat je wil bereiken en wat voor jou het beste voelt, waar je aan toe bent. Wellicht zullen ook budgettaire overwegingen meespelen in je keuze, dus kijk ook wat je wil en kan betalen.
Voor inspiratie kan je altijd eens een kijkje nemen om www.vindeentherapeut.be.
liveisgreat