Mag ik mij huisarts verantwoordelijk stellen voor onvolledige informatie?

Het zit zo, een man in mijn omgeving wil niet naar de huisarts, is ernstig benauwd, kan niet meer traplopen, open benen etc. Nu heb de huisarts opgebeld om te vragen wat ik kan doen. Wel wat tips gegeven, maar nooit vermeld dat ik naar de gemeente kan gaan, om lentis ( ggz) in te kunnen schakelen, zie kunnen met verwijzing iemand sturen om de man te bezoeken. Dit hebben ze nooit aan mij nooit verteld. Dan had ik veel eerder hulp bij deze man krijgen krijgen. ( nu via via komt er wel ggz langs volgende week, maar dit had ik moeten horen van de huisarts) Het kan nu te laat zijn.

Toegevoegd na 57 minuten:
Ik mis dus informatie die ik van de huisarts graag had willen krijgen, dat er een instantie is die wel hulp van bieden. Dit hadden ze me toch moeten vertellen.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Psyche
Reddie
10 jaar geleden
Je gaat er gemakshalve maar van uit dat de huisarts dat weet.
Een huisarts is geen helderziende, en weet ook niet alles.
Verder vraag ik me af of je je moet bemoeien met iemans gezondheid.
Iedereen is verantwoordelijk voor zij eigen leven, en eventueel dood.
Ik zou die bemoeizucht niet pikken, en hulpverleners radicaal de deur wijzen.

Antwoorden (3)

Nee, de huisarts is niet verantwoordelijk, u ook niet. De enige verantwoordelijke als het te laat zal zijn, is de man zelf. Hij heeft beslist geen hulp te zoeken.
10 jaar geleden
Ten eerste is er geen schade voortgevloeid uit het advies(!) van de dokter, verder is hij ook niet verantwoordelijk voor "iemand uit jouw omgeving" en dat ben jij ook niet. Dus je kunt de dokter niet aansprakelijk stellen, aangezien je zelf niet de verantwoordelijkheid hebt voor die persoon, de dokter ook niet en er geen schade is voortgevloeid uit het onvolledige advies.

Verder heeft het in een rechtszaak ook simpelweg geen enkele kans van slagen, omdat een dokter niet verplicht is jou dat te vertellen en dat onwetendheid ook nog meespeelt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het is mooi en goed dat je graag mensen die niet langer zelfstandig en verantwoordelijk met zich zelf om kunnen gaan, om hen te willen helpen en er om hen wil bekommeren.

Echter zit hier wel een keer zijde aan, namelijk een reactie zoals Reddie als mooi voorbeeld weer geeft, kan je namelijk ook verwachten ook al zijn jou bedoelingen goed.
Het is wel belangrijk dat je toestemming hebt, of aan hen vraag of zij hulp nodig hebben, als deze positief instemmen dan kan je idd de wegen bewandelen die je hebt aan geeft.

Als zij het niet nood zakelijk achten dat zij dringen hulp nodig hebben, dan mag je je bezorgdheid uitten naar die persoon, en hen een gewetens vraag stellen, gaat dit over gaan zonder hulp van buiten af ?
1. zegt deze persoon JA het gaat van zelf over, dan heb je het echt lost te laten, ander ga je jezelf ermee belasten.
2. zegt deze persoon Ik weet het niet, dan kan je een voor stel doe, zullen we samen naar er een deskundigen naar laten kijken ?
3. zegt deze persoon nee, dan kan je gepaste hulp aanbieden door een deskundigen er naar te laten kijken.

Nu is het idd zo, dat een huisarts wel juist heeft te handelen, en de vraag is; zit deze man ook bij deze huisarts, dan is hij wetend van de situatie van deze man, en zal hij het juiste advies geven.
Is deze man niet bekent bij deze huisarts, dan valt de huisarts ook niets te verwijten, want die kent de situatie niet, en een huisarts is ook een mens die net als wij ook wel eens wat vergeten te vertellen in een gespannen gesprek.
Echter zijn som de gevolgen per geval anders.

Veel succes