kun je empathie/empatisch vermogen meten?

Voor ons PWS onderzoeken wij of er een verschil meetbaar is in de mate van het empatisch vermogen bij verschillende leeftijden. Dit willen wij aan de hand van een onderzoekje doen. Heeft iemand een idee?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Psyche
3.7K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je zou iets kunnen doen met EQ: het emotionele equivalent van IQ. Us dat iets?
Antoni
10 jaar geleden
Kan dat niet gewoon aan de hand van het E-quotient (EQ)? Zie ook: http://nl.wikipedia.org/wiki/Emotionele_intelligentie
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja dat is een goed idee, daar hadden wij ook aan gedacht. Alleen nu is het probleem dat wij een gevalideerde screeningsmethode zoeken die bij verschillende leeftijden kan worden toegepast. En het lijkt ons lastig om een peuter deze test te laten afnemen. Maar misschien is een combinatie mogelijk ofzo :s
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je wilt werkelijk het empathisch vermogen van een peuter testen? Die zit volledig in de egoïstische fase, de wereld draait om hem en dat is niets slechts!

Het beste antwoord

Ja hoor, inlevingsvermogen kan met een test worden gemeten.
En het wordt gedaan ook, zie de links.
Testen of het inlevingsvermogen wijzigt met het ouder worden, en dat is wat je denk ik bedoel, kan op twee manieren
1. Stel 2 testgroepen samen die volledig vergelijkbaar zijn, behalve in leeftijd. Stel bij beiden het inlevingsvermogen vast, en je ziet of er verschil is.
2. Stel een testgroep samen en bepaal hun inlevingsvermogen. Doe dat bij dezelfde groep elk jaar opnieuw, en je ziet of er een trend is.
De uitvoering van beide mogelijkheden is wellicht wat complex voor een studieopdracht.
Of bedoel je een veldproef? Kijken wie er op straat het eerst te hulp schiet als je pardoes van je fiets valt? Kun je doen, maar m.i. zijn er zoveel factoren, anders dan leeftijd, die daarbij een rol spelen dat je de test vele malen zult moeten herhalen voor je betrouwbare conclusies kunt trekken.