ik heb de slechte gewoonte om telkens zomaar mijn neusvleugels te laten bewegen. hoe kom ik hier vanaf?

nou, sinds kort heb ik de gewoonte om dus uit het niets mijn neusvleugels te bewegen. (je weet wel zo als ze op en neer gaan). hoe dit komt en hoe dit begon heb ik geen idee, en ik heb dit vooral als ik niet bezig ben of zo. of ik het heb als k praat of bezig ben heb ik geen idee. misschien obewust of niet, het probleem is dat ik dit zelf irritant vind en ik er niks aan kan doen. als ik het niet doe voelt mijn neus raar aan. ook ziet het belachelijk uit. mijn vraag is dus hoe kom ik hier van af, want ik heb dus geen idee, alvast bedankt ! (ik hoop dat het een beetje duidelijk is wat ik bedoel want ik zou niet weten hoe ik het anders uit zou moeten leggen)

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Psyche
6.3K

Antwoorden (3)

Wat je bedoelt snap ik, want ik had er zelf ook last van. Toen was ik zestien jaar, en zat in de puberteit. En dan gaan mensen wel eens rare dingen doen. Het is vanzelf weer over gegaan. Toen ik er niet meer over nadacht kon ik er zo weer mee stoppen. Alleen als je er aldoor aan denkt, van o als straks die neus maar niet gaat bewegen, dan gebeurt het juist wanneer je het niet wilt. Concentreer je op, bijvoorbeeld, je tenen en voel dat je dié kunt sturen om te gaan bewegen. Dan vergeet je de neusvleugels. Maar het gaat echt over!
Amadea
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dankjewel voor het antwoord! Ik ben nu ook 16 dus zal wel aan pubertijd liggen, ik zal zeker proberen wat je zei :)
Ik had 1/2 jaar geleden hier ook erg last van net zoals me tenen/vingers over elkaar heen schuiven totdat ze kapot gingen maar voor mij hielp altijd iets doen ook al ben je niks aan het doem bedenk wat
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je hersenen moet je zien als een computer. Jij hebt controle over je eigen hersenen (ook al is dit vaak niet het geval). Programmeer je hersenen dat het niet nodig is om je neusvleugels te laten bewegen. Hoe vaker je dit herhaal en het niet doet, hoe eerder het stopt. Probeer er juist aan te denken maar met het idee dat je het niet moet doen. Dus vergeet vooral niet wat je doet want zo blijven je hersenen denken dat het een gewoonte is. Probeer maar.