Is het raar of normaal om vrijwel chronisch een deuntje in je hoofd te hebben?

Ik heb al jaren vrijwel de hele dag door muziek in mijn hoofd. Ik doe verder niets professioneel met muziek, ik luister wel graag veel naar muziek.

Als ik geen muziek aan heb heb ik (vaak het laatst wat ik gehoord heb of iets wat al een week hardnekkig door mijn hoofd gaat) vrijwel permanent een deuntje in mijn hoofd.
Als ik nu de naam "anouk" hoor, loop ik non-stop "birds" te neuriën. Want zo uit het deuntje zich: ik loop de hele dag te neurien. Er zijn nummers die ik steevast mijd, omdat ze echt de hele dag blijven hangen.

Het gaat zover dat ik ook meestal met een melodie in mijn hoofd wakker wordt.

Het lijkt wel of het steeds erger wordt. Het lijkt wel een beetje dwangmatig, want ik kan het niet stoppen en het kan ook irritant zijn. En ook vervelende liedjes blijven wel eens hangen, en uiteraard kan een leuk liedje na twee dagen in je hoofd ook heel vervelend worden.

wie herkent dit, en is dit normaal? Ik voel me soms een wandelende jukebox..

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik hoor wel eens mensen zeggen "ik heb een liedje in mijn hoofd" maar dit is echt extremer.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Psyche
10.1K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik heb idd ook heel vaak een.deuntje in mijn hoofd, laatst had ik 2 dagen lang het liedje van.bob de bouwer in mn hoofd, dont ask me why! Maar zo extreem als bij jou heb ik nog nooit van gehoord
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als je nog normaal kan denken is het gewoon goed. Ik heb het ook wel eens.

Het beste antwoord

Echt een goede verklaring heb ik ook niet voor dit fenomeen, maar ik herken het ten zeerste. De enige manier om een bepaald melodietje uit mijn hoofd te krijgen, is een ander (nieuw) deuntje. Ik neurie vrijwel de hele dag door, wat soms bij anderen zelfs tot irritatie kan leiden. Zelf baal ik er soms ook wel van, maar ik kan er niet mee ophouden. Gelukkig heb ik op mijn werk een kantoortje voor mij alleen, want ik weet dat mijn collega's het meestal niet echt kunnen waarderen.

Je noemde het nummer "Birds" van Anouk, dat is typisch zo'n deuntje dat blijft hangen en wat ook makker "meeneuriet", ik heb er zelf ook dagen mee rond gelopen en na dit mailtje zal het wel weer terugkomen;-)

Zoals je zelf ook al aangeeft, zijn er een aantal nummers die erg makkelijk blijven hangen, andere nummers wat minder. Soms helpt het om er van af te komen door het aanzetten van de radio, of een stream op internet, maar niet altijd.

Kortom, je bent zeker niet de enige en hoewel het irritant kan zijn, is het reuze "normaal". Ik zag volgend artikel hierover, zie aan de reacties dat het iets is waar heel veel mensen zich in herkennen:

http://plazilla.com/waarom-blijven-sommige-liedjes-zo-hangen
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ik herken me in jouw verhaal. Ik heb dat namelijk ook. Ik zit ook heel vaak met een beat of liedje in mijn hoofd en doe veel dingen 'in de maat'. Als ik bijvoorbeeld de tafel dek dan klak ik het bestek in een bepaald ritme op tafel. Ik heb er geen problemen mee want ik vind muziek heel leuk. Ik word ook vaak wakker met een deuntje in mijn hoofd. Soms vraag ik me echt af waar ik het vandaan haal!
Wat voor mij helpt is mijn gedachten te verzetten, of een liedje dat ik heel leuk vind voor de geest te halen. Dat is altijd beter dan een irritant liedje. Je kan ook aan mensen uit je omgeving vragen of ze je erop willen wijzen als je weer eens neuriet. Dan ben je er echt bewust van en dat helpt je misschien om het wat meer onder controle te houden. Het is in ieder geval niets geks want er zijn veel mensen die hetzelfde hebben. Als je bang bent dat het echt dwangmatig is en dat je geen controle hebt is het misschien verstandig om daar met je arts over te praten. Er zijn zat mensen die een uit de hand gelopen gewoonte hebben, en daar is zeker iets aan te doen. Het is zeker niet raar om altijd een deuntje in je hoofd te hebben.
Wat ik trouwens ook vaak doe is muziek die ik erg leuk vind opzetten. Dan kan ik geen vervelende liedjes in mijn hoofd hebben want dan luister ik al leuke muziek. Later is de kans dan groot dat ik ook een leuk liedje in mijn hoofd heb. Je kan ook zelf liedjes verzinnen. Al is het maar één regel. Over alles wat je doet kan je zingen of neuriën. Dan heb je in ieder geval wat variatie!