Bestaat er een actieve site waar je gratis je droom uit kunt laten leggen?

Niet een site waar je door middel van trefwoorden zelf de betekenis uit kunt vogelen, maar een site waar je jouw specifieke droom vertelt en waar dan iemand deze droom voor je uitlegt. Ik heb zelf al gezocht maar niks gevonden.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Psyche

Het beste antwoord

Dat kan helaas niet. Er is er maar één die jouw droom kan uitleggen, en dat ben jij. Het is niet zo dat de dingen die in je dromen voorkomen (dat kan van alles zijn: rozen, hekken, ballonnetjes, strohoeden, knakworstjes, wespen en paperclips) voor alle mensen en in alle situaties hetzelfde betekenen. Er bestaat geen 'droomtaal' die voor alle mensen hetzelfde is.

In jouw eigen hoofd kunnen die dingen wél iets speciaals betekenen. Bijvoorbeeld omdat er een heel heftige herinnering aan vast zit ('ik rook als kind eens aan een roos; toen bleek er een wesp in te zitten die in mijn neus stak; ik schrok me half dood!'). Of omdat je pas geleden iets zag of hoorde wat nog in je hoofd rondspookt ('ik zag gisteren een nieuwsitem over de bloemenveiling; wát een rozen!'). En in onze cultuur staan rozen ook vaak voor romantiek en liefde. Anderzijds kan het wóórd 'roos' ook weer van alles betekenen, zoals in hoofdroos, wondroos en netelroos, en je hersenen zijn dol op associaties en (taal)spelletjes.

Probeer daar maar eens wijs uit te worden. En toch is dat niet al te moeilijk. Omdat jouw hersenen die droom verzonnen hebben, weet jij zelf (nu nog niet bewust) best wat hij betekent. Of niet betekent: het kan heel goed zijn dat je in je slaap gewoon wat indrukken aan het verwerken bent geweest. Maar als je het gevoel hebt dat de droom echt iets betekent, dan is dat ook meestal zo: je hersenen hebben, zonder dat jij je daar bewust van was, iets uitgewerkt en dat komt nu naar boven. Ga er dus even rustig voor zitten, en herinner je zo veel mogelijk van die droom. Wees niet krampachtig; het gaat hier niet om hogere wiskunde. Als je er iets bij verzint, of als je iets vergeet: no problem. Het zijn nog steeds JOUW hersenen die proberen je iets bewust te maken. Denk ook aan dingen als sfeer en kleur. Gaf de droom je hetzelfde gevoel als iets wat er in je leven speelt?

Alleen jij weet het. Als het niet meteen lukt, schuif de droom dan gewoon even uit je gedachten. Als het om een belangrijke boodschap gaat, komt er wel weer een nieuwe droom. Het kan ook zijn (gebeurt mij vaak) dat je halverwege de dag ineens de droom als een transparant over een bepaalde situatie in je leven ziet vallen, en dat je denkt: dat ik dat niet metéén gezien heb! Dat komt dan vaak omdat ik het nog even niet wílde zien. Maar op het moment dat het kwartje valt, kan ik er wat mee.

Dat is niks zweverigs of paranormaals. Het gaat vaak om heel praktische dingen: [wordt vervolgd in reacties]
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ondanks het hele mooie antwoord van Caat wil ik even zeggen dat ik zo'n site ken. Het is een paranormaal forum waar je je makkelijk aan kan melden. Je hebt daar een subforum voor dromen. Er is iemand op dat forum die je kan helpen met je dromen te vertalen. Ze legt alleen de betekenis van bepaalde momenten uit. Ze helpt je op weg, jij moet zelf verder uitvogelen wat je droom precies betekent. Als je je niet kan vinden in haar uitleg dan kan je dat ook zeggen dan helpt ze je weer verder. Het zijn slechts suggesties en jij bent degene die moet kiezen wat je ermee doet. Ik moet zeggen dat ik zelf altijd een beetje huiverig ben van mensen die beweren dat ze dromen kunnen vertalen, maar ik ben positief over die site en die mevrouw.