Let op: Startpagina GoeieVraag geeft geen medisch advies. De antwoorden en reacties zijn geen vervanging voor een consultatie bij een arts. Raadpleeg bij gezondheidsklachten daarom altijd een arts.

Helpt EMDR tegen zelfhaat?

Ik heb ontzettend veel last van hele negatieve gedachtes over mezelf. Haal mezelf zwaar naar beneden, denk negatief over mijn toekomst en voel me echt behoorlijk depressief over het algemeen. Ik heb nu 1x emdr gehad en ben benieuwd of er mensen zijn die ook deze klachten hadden en er vanaf zijn gekomen?

Weet jij het antwoord?

/2500

Als je dit door een psycholoog is verteld en geadviseerd dan gaat zij ervan uit dat je daar baat bij zult hebben. Eerst na een intake gesprek die ook wel eens via een psygiater kan lopen krijg je te horen of dit de geschikte methode is voor jou. Succes ermee.

Ik heb een paar sessies EMDR gehad, het heeft mij niet geholpen. Maar iedereen is verschillend want ik ken wel personen die blij waren met de methode en bij wie het wel heeft geholpen. Het is 50% kans dat het werkt en je komt er pas achter na een aantal behandelingen. Ik hoop voor jou dat het werkt, je moet er gewoon open voor staan. Succes.

EMDR is een effectieve methode om angsten te overwinnen en psychotrauma's te helpen oplossen. Zelfhaat kan voortkomen uit een trauma of uit angst, het wordt echter niet opgelost met deze methode.

Zelfhaat, negatieve gedachten en gevoelens zijn een symptoom, zoals vlekken bij mazelen. De zelfhaat is vermoedelijk ontstaan in een traumatische situatie in het verleden. Als een soort noodrem, de negatieve gevoelens waren op dat moment de beste manier om met de situatie om te gaan. Nu niet meer, en dat is een reden om die oude traumatische situatie - kan een eenmalige gebeurtenis zijn maar ook een of meer periodes - te verwerken. EMDR, is een mogelijke en zeer effectieve techniek daarvoor. Maar zoals alle technieken, welslagen hangt ook af van de vaardigheid van de therapeut. Effect van een EMDR sessie is dat er na afloop een aanzienlijke verbetering is van het target, het akelige beeld uit de traumatische periode en alles wat daarbij hoort, en de negatieve cognitie (waardeoordeel over jezelf). Voor wat meer duidelijkheid, in bijgaande link staat het EMDR protocol mooi omschreven.

Bronnen:
http://www.psycho-consult.nl/protocol.html

Niemand kan je eigenlijk op deze vraag een zeker antwoord geven. Er zijn mensen die heel veel baat hebben bij EMDR (ik bijvoorbeeld), maar er zijn ook mensen waar EMDR geen effect op heeft. Of je er helemaal vanaf kunt komen kan je het beste met je behandelaar bespreken. Hij/zij kan je een prognose geven, maar nogmaals: geen zekerheid. EMDR kan helpen bij een laag zelfbeeld, voortkomend uit traumatische ervaringen. Bij mij heeft het enorm positieve resultaten. Je hebt EMDR aangeboden gekregen en dat betekent, dat je behandelaar denkt dat je er op z'n minst iets aan kunt hebben. Nog wat info: http://www.emdr.nl Heel veel succes!!

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100