In welke mate is een psychische kwetsbaarheid erfelijk?

Ik heb zelf psychische problemen, net als een nicht van mij. Nu vermoed ik dat een neef van mij/ons hier ook mee kampt. Bij ons beide is het wel bekend, maar bij hem niet. Ik heb hier alleen vermoedens over, het enige concrete is dat er wel iets in de genen kan zitten.

De familie relatie is wellicht qua erfelijkheid ingewikkeld, maar mijn vader is een half broer van één van de ouders van beide. Zij zijn dus wel volle neef en nicht van elkaar, ik ben ´halve´ nicht van beide.

Toegevoegd na 1 dag:
Omdat ik van mijn nicht niet weet welke problematiek bij haar is geconstateerd en van mijn neef niet voldoende ervaring uit de eerste hand heb om een goed beeld te hebben of er sprake van zou kunnen zijn, kan ik geen specifiekere informatie geven over wat voor soort psychische problemen er zouden spelen.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Psyche
1.1K

Het beste antwoord

Daar is geen eenduidig antwoord op te geven, mede ook omdat je niet aangeeft om welke psychische problemen het gaat.
Genetisch onderzoek staat eigenlijk nog in de kinderschoenen en is volop in ontwikkeling.
Schizofrenie, autisme, bipolaire stoornis, paniekstoornis en ADHD schijnen wel (deels) erfelijke bepaald te zijn. Maar ook omgevingsfactoren kunnen een rol spelen.

Onderstaand gegevens van een onderzoek uit 2003:
- Bipolair stoornis 60-70%
- Depressie 28-40%
- Schizofrenie 80- 84%
- Paniek stoornis 50-60%
- Autisme 90%
Merikangas and Risch, Am J Psychiatry, 2003
http://www.psychiatrischegenetica.nl/qontex/upload/publieksdag_fonds_psychischegezondheid.pdf

Bovenstaande gegevens worden deels ook door Eske Derks (de eerste Nederlandse hoogleraar die zich fulltime bezighoudt met de genetica van psychiatrische aandoeningen) bevestigd op 1 maart 2013.
Zie: http://www.amc.nl/web/Het-AMC/Nieuws/Nieuwsoverzicht/Nieuws/We-hadden-op-snellere-successen-gehoopt.htm

Meer info voor je:
http://medischcontact.artsennet.nl/nieuws-26/archief-6/tijdschriftartikel/08149/genetica-en-geestesziekte.htm
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De meeste psychische problematiek, waaronder depressie, maar ook bijvoorbeeld persoonlijkheidsproblematiek, kunnen erfelijk zijn. Het is bijvoorbeeld zo dat als een ouder van een kind lijdt aan een depressie (voor of tijdens de zwangerschap dan) het kind een verhoogd risico heeft, door het erfelijke deel.
Vooralsnog is dit deel een klein deel van de meeste oorzaken van psychische problemen.