Met welke redenen ontstaan psychoses en kun je ook op latere leeftijd ineens last krijgen hiervan?

Hoe ontstaat zoiets?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Psyche
1.3K

Het beste antwoord

De oorzaak van een psychose is lang niet altijd bekend. Soms is er een duidelijke lichamelijke oorzaak zoals bij een ziekte met koorts, vergiftiging, medicijngebruik, drugsgebruik of een schildklierafwijking. De psychotische symptomen kunnen zich ook voordoen als bijverschijnsel bij een depressie of manie en ook een bevalling kan (in zeldzame gevallen) een psychose tot gevolg hebben. Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat erfelijke aanleg een rol speelt bij het krijgen van psychose.
Omgevingsfactoren

Anderzijds spelen ook omgevingsfactoren een rol. Er zijn aanwijzingen dat een virusinfectie of ondervoeding voor de geboorte of problemen bij de geboorte samenhangen met een grotere kans op psychose op latere leeftijd (adolescentie of volwassenheid). Beide oorzaken hebben consequenties voor de vroege ontwikkeling van hersenen en zenuwen. Afhankelijk van de ernst kun je spreken van een neurobiologische ontwikkelingsstoornis.
Andere omgevingsfactoren die van invloed kunnen zijn zijn opgroeien in een stedelijke omgeving, migratie, druggebruik en sociale uitsluiting.