Helpt mediteren echt om rust in het hoofd te krijgen?

Ik hoor de laatste tijd het een en ander over mediteren. In mijn hoofd is het altijd zeer druk en ik vraag me af of mediteren daarin echt kan helpen. Wie kent een aantal goede technieken/websites die voor een stresskip als ik kunnen helpen om de zaak in de bovenkamer op een rij te krijgen en rust te vinden?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Psyche

Het beste antwoord

Ik ben ook zo, heel druk in mijn hoofd. Ik heb daarom therapie genomen, maar ik kan absoluut niet mediteren, daarvoor heb ik de rust niet, dus als je de rust niet hebt dan is een hele goede manier om weer in het 'hier en nu' te komen; Mindfullness.

Begin heel klein, door bijvoorbeeld bij een dagelijkse bezigheid stil te staan bij wat je op dat moment aan het doen bent en niets anders, ik ben begonnen met tandenpoetsen en douche, alleen maar stil staan bij tandenpoetsen, in mijn hoofd gaat het dan stapsgewijs eerst mijn kiezen dan de binnenkant enz. elke stap die ik zet daarmee wordt ik teruggeroepen naar waar ik mee bezig ben. Dat heeft bij mij gewerkt. Er zijn heel veel manieren om Mindfullness toe te passen, ik ken alleen deze manier omdat deze bij mij heel goed heeft gewerkt.

Mediteren is wel echt bedoeld om je innerlijke rust (terug) te vinden, maar je moet wel open staan voor deze manier van. Als het nou niet goed wil lukken, meditatie bedoel ik dan, probeer dan eens mindfullness, kan echt wonderen verrichten!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Er zijn mensen bij wie het helpt, er zijn mensen bij wie het niets of weinig doet. Maar als je het nog helemaal niet kent zou ik adviseren om eens wat lessen te nemen. Er is vast wel iets in de buurt: meditatie of yoga.
11 jaar geleden
Het is voor iedereen anders. Maar om antwoord te geven: ja, het kán. Mediteren is niet zo moeilijk. Hopelijk kan de onderstaande bron je helpen. Het is ook voor iedereen anders en je moet eerst even uitvinden waar jij je prettig bij voelt. En je kan niet meteen verschil merken, en oefening baart kunst, dus niet opgeven als het niet lukt in het begin!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wanneer je bedoelt met mediteren het 'je geest leegmaken' dan moet ik je het antwoord schuldig blijven. Maar als je bedoelt dat je een manier zoekt om in je hoofd tot rust te komen, kun je eens proberen wat in het artikel Schatgraven wordt beschreven van mijn blog (zie hieronder).
Liefs, en veel succes gewenst.