Hoe kan ik een beginnende burnout voorkomen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Psyche
2.6K
Ritsuka
11 jaar geleden
Je herkend de symptomen, dat is al goed
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dus kan die beginnende burn-out niet meer voorkomen worden; hij is er al.
Lijkt me dan een verkeerde vraagstelling.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@ Geus,Conan heeft gelijk,als je al een beginnende burn-out hebt kun je dat dus niet meer voorkomen!
Jouw voorbeeld v/d vraagstelling zou duidelijker zijn!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik werd er ook door geprikkeld, als taalneuroot zijnde...

Antwoorden (12)

Als ervaringsdeskundige kan ik je een kort, maar wel duidelijk antwoord geven:

Probeer je zoveel mogelijk bewust te worden van je gevoelens. Probeer uit te vinden welke zaken je gevoelens van stress geven en probeer dit uit de weg te gaan of te verminderen. En probeer uit te vinden waardoor jij je ontspant en ga dit bewust doen. Stress slaat op je lichaam, dus het is goed je te bewegen, sporten, etc.

Sterkte!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Begin met al je sociale "verplichtingen" op en laag pitje te zetten. Zorg dat je veel minder impulsen krijgt, dus minder tV, minder internet, minder telefoneren. Ga vooral weinig doen en als je wat doet, doe dan iets rustgevends.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vandaag heb ik boodschappen gedaan, koffie gedronken ergens. Was lekker ontspannen. Werk kan ik echter niet van me af zetten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ben het niet met het antwoord eens: Wanneer je je sociale leven op een laag pitje gaat zetten, en buiten je werk om minder doet, blijft dat ene over: WERK.
Wat jou ontspanning geeft zet je weg, en wat jou stress bezorgd blijft bestaan.
Terwijl er juist een innerlijke verschuiving plaats moet vinden: Werk moet minder belangrijk worden, en je sociale leven en hobbys moeten voorop staan.
Wanneer je aan het begin van een burn out staat ben je eigenlijk al laat, en het is moeilijk om de verhoudingen terug te kunnen vinden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+ voor dit antwoord @skusme Het is niet zo dat werken op zich altijd de hoofdoorzaak is van een burnout.
Dat kunnen evengoed sociale 'verplichtingen' alsook een overdaad aan impulsen via TV, onvoldoende nachtrust of eender wat zijn. Bovendien zal men minder werkdruk ervaren van zodra er op privévlak extra ruimte wordt gecreëerd voor Quality Time met zichzelf. HannesSlooba heeft mijns inziens nergens geschreven dat de vraagsteller eender welke vorm van ontspanning diende te vermijden.
Integendeel.
Want TV, gsm, internet enz. bezorgen in vele gevallen vaak meer stress dan ontspanning.
Mensen zijn zich daar zelden écht bewust van tot... de nood-situatie zelf het antwoord afdwingt. Het is dus maar vanuit welk standpunt je naar eender welke situatie kijkt, wil kijken of kan kijken hé. Anyway, Have Fun Any Way!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je sociale contacten tot een burnout leiden, dan is oorspronkelijk al iets behoorlijk scheef gegroeid.
Sociale contacten onderhoud je uit liefde en zou moeten zorgen voor wederzijds genoegen.
In zo'n geval zou je sowieso een vorm van gedragstherapie nodig hebben, voordat je aan de burnout klachten kunt beginnen.
Als het door je werk komt, neem dan in ieder geval geen werk mee naar huis. Doe alleen het werk waar je voor bent aangenomen en neem de tijd om te lunchen.

In een thuissituatie: overleg met een eventuele partner over de taakverdeling thuis. Doe iets ontspannends, zoals wandelen, een boek lezen of iets anders waar je plezier aan beleeft. Zie verder op bijgaande websites voor meer tips.

Sterkte en beterschap.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik werk vanuit huis :-( Moet het beter zien te scheiden maar dat gaat gewoon moeilijk
Ik ben heel bang dat vrijwel niemand een beginnende burnout kan herkennen.

Als je in staat zou zijn de eerste symptomen waar te nemen zou je jezelf heel erg in acht moeten nemen, stoppen met stress factoren en hopen dat het wegtrekt.

Ik denk echter dat het zo niet werkt. Als je merkt dat er iets mis is, ben je meestal het echt beginnende stadium voorbij. Dat wil niet zeggen dat het onmogelijk is te voorkomen dat je echt een burn-out krijgt maar de kans dat je er helemaal zonder kleerscheuren van af komt wel klein (sorry voor het slechte nieuws).

Naar de huisarts of bedrijfsarts en erover praten is mijn advies
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Summo +,klopt helemaal,was het maar zo dan zouden heel veel mensen nu geen burnout hebben!
@Geus,het is hard(je 1e zin)maar helaas wel waar!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ben het met Summo eens, je voelt het niet aankomen. Burnout gehad 10 jaar geleden. Ik viel heel diep, daarna geen enkele energie meer. Nu achteraf gezien zeg ik dat het in mijn persoonlijkheid zit, ik maak me druk om werkelijk alles en heb geen enkel zelfvertouwen, ik vechte, misschien nog wel steeds, om overeind te blijven. Bij jezelf blijven, gewoon lekker jezelf zijn zonder schuldgevoel helpt wel. Ik wilde dat iedereen me met rust liet, me kon laten zijn wie ik ben, laten gaan. Accepteer wie je bent, vergeet de wereld met eisen en verwachtingen en.... dat geeft de stress.
Recent onderzoek heeft uitgewezen dat een burnout vaak een gevolg is van slaaptekort. Door stress kan natuurlijk ook een slaaptekort ontstaan, maar het lijkt me raadzaam om in ieder geval hier goed op te letten en evt. tijdelijk dan maar wat slaapmiddelen te nemen zodat u toch aan 8 uur slaap per etmaal komt.

Toegevoegd na 3 minuten:
Zie ook link:
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je een doenerig type bent: ga iets doen aan mindfulness of aan time-management. Mindfulness klinkt zweverig, maar is het absoluut niet. Je leert bewust stil te staan bij waar je mee bezig bent.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is prima om dit wat je voelt te gaan benoemen als burn out, maar het zegt weinig. Kijk en voel waar jij zelf behoefte aan hebt, en geef er gehoor aan. Wil je een hele dag in bed liggen , doe het, wil je een weekend weg? doe het. Wil je al je afspraken afzeggen en je agenda leegmaken doe het...
Het is dus belangrijker om jezelf de vraag te stellen wat kan ik vanuit wat ik nu voel doen ipv wat kan ik doen om te voorkomen dat.. wat er nog niet is.
Als in, hoe kan ik gezonder leven... is reeeler dan hoe voorkom ik dat is ziek word.

Toegevoegd na 48 seconden:
is=ik
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Helaas kan ik als het gaat om werk me niet ziek melden. Geen werk, geen inkomen. De komende maanden zal de druk alleen maar groter worden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Doe dan je werk met aandacht, en misschien zelfs in de vertraging. Bezig met alleen wat er op dat moment in je handen bezig is en kan zijn. Bijna altijd zit de stress in het denken. Er is iets voelbaars en je gedachtes maken er iets verontrustends van. Luister echter alleen naar je lijf binnen dat wat mogelijk is.
succes!
Als je aan het begin van een burnout staat, bevind je je al op een hellend vlak.
Als je nu aan de bel trekt, kun je jaren ellende voorkomen.

Zoek proffesionele hulp, bijvoorbeeld bij de HSK:
Een groep psychologen die in zo kort mogelijke tijd en in zo weinig mogelijk gesprekken de oorzaken opsporen van je problemen.
Ze werken bijzonder effectief en je krijgt voor de rest van je leven handvatten mee om in de toekomst een dreigende burnout te signaleren en te voorkomen.

Elke verzekering dekt 6 sessies, zelfs als je alleen een basisverzekering hebt. En over het algemeen zijn 6 sessies genoeg bij dit soort problematiek.
Bovendien wordt je altijd snel geholpen, er bestaan geen wachtlijsten.
Ik heb er zelf ontzettend veel aan gehad, en heb geleerd hoe te handelen bij dreigende stress en overbelasting.

Heel veel succes en sterkte.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor de tip, ik ben op het ogenblik vanaf maand thuis omdat ik overspannen ben en zal daar aankloppen voor hulp.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Doen! Je zal er echt geen spijt van krijgen.
Ik heb lang gedacht dat ik er in mijn eentje wel uit zou komen. Mooi niet. Ook ik zat een maand thuis maar het stressgevoel werd alleen maar erger. Ik dacht ALLEEN nog maar aan mijn werk, 24 uur per dag.
Ik heb geleerd om los te laten, energie positief te sturen en de importantie van de zaken in je leven te verschuiven naar wat er werkelijk toe doet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
mooi antwoord skusme! +
Het beste antwoord is blijven geloven dat je het niet hebt, op deze manier ga je er ook na gedragen. Dus blijf ook volhouden dat je het niet gaat krijgen. Probeer alles te bekijken in een goed perspectief. Als je tegenslagen hebt en moeilijk vindt om er mee om te gaan, probeer er dan het goede ervan in te zien. Denk positief dat is belangrijk. Blijf denken dat alle situaties medewerken ten goede is.

De Bijbel zegt in welke situatie dan ook: 'Wij weten nu, dat [God] alle dingen doet medewerken ten goede voor hen, die God liefhebben, die volgens zijn voornemen geroepenen zijn'. Dus misschien kom je hier juist sterker uit, of kun je hierna andere mensen helpen die hetzelfde probleem hebben. (Romeinen 8:28) In de chemie van het kruis neemt God dingen, die in en van zichzelf slecht zijn, en Hij voegt ze samen, zoals een chemicus chemicaliën kan samenvoegen, die in en van zichzelf schadelijk kunnen zijn, en hij mengt ze samen om een medicijn te maken dat genezing brengt, waarmee je juist voorruit mee komt en sterker maakt van karakter. Dus als je hier snel genoeg uitkomt mag je dit noemen als een overwinning. Hoe groter en moeilijker de strijd hoe groter de overwinning zal zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik denk niet dat je door de bijbel te citeren even van een burnout afkomt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Geloof heeft wel degelijk invloed op de psyche!
Als je echt geloofd in je schepper wat kunnen de aardse dingen je nog deren!
Geef je over en laat je leiden, het is echt een bevrijding.
Ik geloof dan wel niet in de bijbel maar het is wel een van de boeken ooit geopenbaard door Allaah subhana wa ta'ala.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Helaas is dat niet waar, ik heb er ervaring mee :(
Als je het gaat verdringen hoopt het zich onbewust op, en als het onbewust wordt, vliegt het alle kanten op is het niet meer traceerbaar. Een ongeleid projectiel dus. Ook al denk je bewust te weten wat dan goed voor je is en voel je een sterk persoontje met overlevingsdrang, het uit zich onbewust in lichamelijke vermoeidheid. Net zoals een computer eigenlijk.
Je gooit het weg in de prullenbak, maar het blijft op de harde schrijf zitten!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Helemaal mee eens, angelikaaa.
Al je stress afschuiven op je geloof, ik 'geloof' er echt niet in. Zo makkelijk ligt het niet, helaas.
Ik denk dat je jezelf behoorlijk voor de gek aan het houden bent, als je op die manier je problemen denkt op te lossen
Heel simpel misschien, maar door op tijd op vakantie te gaan, of iig ergens ontspanning in te zoeken en krijgen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
- Minder streng zijn voor jezelf, toegeven aan de vermoeidheid, en geen uitputtingsslag veroorzaken.
- Doelstellingen en prioriteiten veranderen, vaak willen we doelen bereiken die niet haalbaar zijn, levert stress op.
- Relativeer situaties, trek het je niet persoonlijk aan.
- Opgeslagen, verdrongen energie, proberen te exploiteren, waar behoefte aan is, psychische of fysieke inspanning en ontladingen.
- Doe dingen die je leuk vindt, zonder de hoge verwachtingen, prioriteiten en zonder voorbedachte redenen waarom je het doet.
Als je in die modus zit van ontspannenheid en gedachteloosheid, openbaart zich het onderbewust zijn meer, en kunnen gedachten en emoties die hier opgeslagen liggen weer getraceerd worden en eenmaal dan in het bewustzijn, verwerkt worden. Dit kan tijd kosten.
Zodra deze gedachten als een ongeleid projectiel in het onderbewustzijn manifesteert en het onderbewust taferelen afspeelt met slechte gedachten en emoties, heeft het lichaam geen grip meer op de signalen die de hersenen afgeven. Aangezien dit namelijk tegenstrijdige signalen zijn, 1) het bewustzijn, vaak ontkennend dat het slecht gaat en dan 2) het onderbewustzijn waar de onderbewuste verdrongen en on geleide emoties de overhand hebben, zonder dat je er zelf bewust van bent.
Dit leidt tot oorlog tussen beide helften en lichamelijke instabiliteiten, zoals lichamelijke klachten, wat uiteindelijk kan leiden tot geestelijke klachten zoals verlaagd zelfvertrouwen en zelfbeeld beschadiging, omdat je lichaam niet mee kan werken (2: onderbewustzijn) in wat je wilt bereiken (1 bewustzijn). Aangezien de hersenen namelijk niet weten of het 1) is, die gelijk heeft of, nummer 2. Onderbewustzijn, die trouwens dominant is over bewustzijn.

Dus van noodzaak om geen verdrongen, vervelende gedachtes te hebben, altijd praten, open minded zijn, en goed relativeren. Daarnaast niet teveel willen, duidelijke prioriteiten stellen. En geen andermans pleaser zijn! :)

Toegevoegd na 38 minuten:
Gevolg.. Doelstellingen die je had, lijken niet meer van belang. De hersenen focussen nu alleen op het stabiel worden van lichaam/geest. De stress die hier bij komt kijken, namelijk niet meer kunnen behalen van doelstellingen, zorgen voor stress en deze symptonen tonen zich door bepaalde delen van de hersenen te blokkeren om zo een gevoel ''vol'' te geven wat dus een blokkade is. Stress en gebrek zelfkennis( dus niet alleen wat je bewust denkt, maar ook wat onderbewust verborgen is) is naar mijn idee hoofdoorzaak bij burnout
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Geef je grenzen aan. Laat je door een ander niets opleggen, wat jij niet wilt en waarvan je weet dat het stress op levert. Wanneer jij te vaak blijft hangen in irritatie over anderen, blijf dan zoveel mogelijk bij jezelf.

Zoek van elk probleem dat snelle oplossing nodig heeft, de minst stressvolle, Ga bij jezelf na: Wat levert mij meer stress op en waarbij voel IK me het prettigst> ?

Ga op tijd naar bed, ga op een vaste tijd het liefst ook naar bed en op een vaste tijd eruit. Zorg dat je altijd aan genoeg uren slaap komt. Dit lijkt pietluttig, maar tegen een burnout aan zijn is veel piekeren, stress en ergernis, iets dat heel veel energie kost.

Trek je op tijd even tergu voor ontspanningsoorten als Tai Chi, meditatie, Mindfullnes, Yoga, zommaar wat gitaar spelen, of in ieder geval vofussen op je adem en proberen wanneer je getressed bent zoveel mogelijk in het hier en nu te zijn, en je kop aan het werk te zetten door dingen te doen of door stil te zitten en te mediteren. Dit laatste geeft je echt rust, en doet je de dingen waar je je druk om maakt snel verweerken en bied speciaal voor jou op jou gerichte oplossingen die helemaal vanuit jezelf komen en dus goed bij jouw persoonlojke situatie passen. Vecht daar dan ook niet tegen en wees niet bang, maar ga dat wat JUIST voelt gewoon DOEN in plaats van te doen wat anderen van jou verwachten. Dan leef je niet maar word je geleefd. Genoeg is genoeg.

Bovenal: MAAK LOL!!! Ga lekker doen wat jouw hobbies zijn, je mag het van jezelf en zo niet dan mag je het van mij, zo je daar al waarde aan hecht ;-) Doe eens gel en doe wat je altijd al had willen doen. Maar neem op tijd gas terug. Op tijd betekent:

Zodra jij je BEGINT te irriteren aan mensen om je heen
Zodra je een steen op je hart begint te voelen
Zodra je ogen beginnen te branden
Zodra je mensen druk vind die teveel kletsen
Zodra je moe begint te worden (gewoon ff liggen of op je werk een poosje lekker op de plee gaan zitten, onder het mom van: Als je moet dan moet je toch, komt je baas dan poep je nog"
Zodra je "druk in je hoofd"word en allerlei werk ziet wat je "moet doen" Van wie moet je dat nu echt?
Zodra je je heel gauw gekwetst voelt of opijn voelt om dingen die je normaal niet raken.

Zodra je werklust krijgt ga dan stil in een hoekje wachten tot het voornij is of juist wat leuks doen. verplicht jezelf een weeklang NIETS te doen, echt niets. Confronteer jezelf met niets doen
Ga je met frisse tegenzin naar je werk? zoek een andere baan.
Een