Hoe kom ik van een zenuwtrekje af?

Ik heb dus een soort zenuwtrekje in mijn gezicht overgehouden aan een angststoornis zo'n 2,5 jaar terug extra werd versterkt door invloeden van buitenaf, zodat ik misschien zelfs wel iets van een psychose had. Omdat ik er nog best veel mee bezig ben in mijn hoofd, heb ik op die momenten last van zenuwtrekjes. In de vorm van een beetje raar gezicht trekken, doordat er wat spieren aanspannen. Als ik mensen om mij heen heb gebeurd het niet, maar wel als ik alleen ben.
Soms is het tijdelijk wat minder en andere keren heb ik er weer een paar weken last van.

Hoe gaat dit weg?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Psyche
1K
Pieter2011
11 jaar geleden
Met de zin "Omdat ik er nog best veel mee bezig ben in mijn hoofd, heb ik op die momenten last van zenuwtrekjes" geef je zelf al antwoord op je vraag. Zo'n periode van een angststoornis is niet iets dat je snel vergeet. Je zult het moeten verwerken, accepteren en afsluiten en vervolgens in het "nu" gaan leven, in plaats van het verleden. Probeer te accepteren wat je is overkomen en geef het een plek in je leven. Als je dát weet te bereiken en je niet langer bezig bent met die angstige tijd, zul je waarschijnlijk ook geen last meer hebben van die tic.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat klopt helemaal en eigenlijk weet ik idd ook wel dat het daardoor komt. Maar het is allemaal zo raar! Kan me niet goed voorstellen dat je een soort van tic hieraan overhoud. Zenuwen beheersen mij meer dan andersom lijkt wel.
Pieter2011
11 jaar geleden
Kennelijk is het een soort automatisme geworden dat bepaalde spieren onwillekeurig op angst(gedachten) reageren. Vergelijkbaar met mensen die gaan stotteren of een zenuwtrekje krijgen wanneer ze nerveus zijn. Daar kun je weinig tegen doen, denk ik.
Misschien ontspanningsoefeningen waarbij je het ene moment die angstige gedachten (+ tic) toelaat, om je vervolgens op iets anders te richten waardoor je ontspant.

Het beste antwoord

heej biefstuk,

Als je er weer zo bezig mee bent in je hoofd, probeer dan aan iets anders te denken, aan het mooiste wat je ooit kunt voorstellen en na een tijd leer je het af met daaraan te denken en heb je dus geen zenuwtrekje meer... denk ik
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik zou het liefste mijn gedachte willen wissen van toen. Er niet aan denken. Dat lukt soms een tijdje, maar ik ben in mijn leven nog nooit zo bang geweest als toen. Dacht dat alles zich tegen mij keerde.
Kleine details die ik nu nog dagelijks zie, herinneren mij er weer aan, vooral na een paar leuke dagen. Dan komen de negatieve gedachten het verstoren en heb ik minder controle over mijn gezichtsspieren.

Andere antwoorden (1)

EMDR is een methode die er voor kan zorgen dat je de gebeurtenissen uit je verleden een plaats geeft. Het zenuwtrekje is het bewijs dat dit nog niet geheel afgerond is.