Ik wil mensen niet meer vermijden die weten dat ik foute dingen heb gedaan in het leven,hoe zou ik dat kunnen doen?

Ik wil graag mensen niet meer vermijden die weten dat ik fouten heb gemaakt in mijn leven zoals blowen en alcohol drinken.Ook schaam ik mij omdat het in ons cultuur streng verboden.Ik vermijd familie en vrienden al 7 of 8 jaar.Ik heb altijd het idee dat ik een hoop uit te leggen heb.Wat misschien niet eens zo is.Ik kom er niet meer uit.Dan sluit ik mij Maar op.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Psyche

Antwoorden (5)

Door eerlijk tegen ze te zijn, en te vragen of ze willen vergeven wat jij ze misdaan hebt. Dat jij je leven hebt verbeterd en nu heel graag de draad weer op wilt pakken. Dat je hun steun daarbij nodig hebt. Je familie en je vrienden kunnen jou helpen om clean te blijven. Als ze van jou houden dan moeten ze je willen vergeven. Het vergeten zal moeilijker zijn. Je zult de eerste tijd veel moeite moeten doen om aan te tonen dat je volgens jullie cultuur kunt leven. Dat jij echt weer in het gareel bent. Maar als jij dat echt wilt, dan gaat het je ook lukken! Sterkte.
Amadea
11 jaar geleden
Volgens mij kom je het verst met open en eerlijk zijn. Alle religies en culturen snappen dat de mens zwak kan zijn en fouten kan maken. Het vergt moed om je kwetsbaar op te stellen en open te zijn over je "fouten", maar daar kom je volgens mij wel het verst mee. Misschien hebben ze vragen, probeer die dan maar naar eer en geweten te beantwoorden. Meer dan je best kan je niet doen. Kijk waar je nu bent: je sluit je op en vermijdt vrienden en familie. Dan kan het toch alleen maar beter worden? Als de helft van die mensen je (met je zwakke punten) weer accepteerd, dan heb je toch heel wat gewonnen?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
door ze het tegendeel te bewijzen. en daar hoort wat hier boven word genoemd uiteraard bij. maar ga iets ontwikkelen. en als je enige hobbies of interreses hebt, ga daar aan werken. je doet het dan voorjezelf en andere dat je wat laat zien wat je kan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Omdat het in jou cultuur streng verboden is die dingen te doen is het te begrijpen dat je o.a je familie ontwijkt.
Daardoor is je schaamtegevoel ook te begrijpen.
Maar weglopen, jezelf opsluiten of die mensen ontwijken is geen optie.
En oke, misschien was jij niet het voorbeeld type door de dingen die je hebt gedaan.
Maar dat kan je ook van de andere kant zien toch?

Ze weten dat jij die fouten hebt begaan maar jij hebt je stappen gezet!
En dat is ook al heel wat, want jij hebt jezelf bewezen.
Terugdraaien kan je niet meer maar je kan wel bewijzen dat je van je fouten hebt geleerd.
En dat zullen ze waarschijnlijk ook begrijpen als je deze mensen weer ziet.
Je hoeft niet gelijk een openlijk gesprek aan te gaan.
Maar doe het gewoon rustig aan dan komt het vanzelf.
Succes
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ga terug naar je familie en de andere mensen die je gekend hebt, biedt je excuses aan en zeg dat je niet meer wilt zijn zoals toen, wees eerlijk als ze je wat vragen, maar ga geen grote verhalen ophangen; maak het niet langer dan nodig is en beloof geen dingen die je misschien moeilijk na kan komen.
Laat vooral zien dat je veranderd bent door de dingen die je doet en niet door wat je zegt. met kleine dingen, hier en daar een handje helpen en eens een vriendelijk woord zul je langzaamaan het vertrouwen weer herwinnen. Verwacht niet dat alles snel gaat.