Is het een ziekte wanneer je enkel gelukkig bent als je een doel voor ogen hebt?

En dan wel op een extreme manier, waardoor je snel teleurgesteld bent en hierdoor ongelukkig word.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Psyche

Antwoorden (3)

Nee, een ziekte zou ik dat zeker niet noemen. Eerder ontevredenheid door verwendheid.

Voor het overgrote deel van de mensheid is het enige haalbare en denkbare doel tenslotte nog altijd : de volgende dag halen. Brood op de plank, een dak boven je hoofd.

Het bereiken van persoonlijke doelen / nastreven van idealen staat pas veel en veel hoger op de piramide van Maslov. En doelen hoeven ook helemaal niet altijd spectaculair of uitdagend te zijn. Als dat zo was, dan was vermoedelijk het overgrote deel van de wereld doodongelukkig.

Geluk is niet alleen krijgen wat je wilt, maar vooral ook 'willen wat je krijgt'. Tevredenheid zonder gezapigheid. Daarbij voortdurend andere / hogere / betere / mooiere moeilijkere / onbereikbaardere doelen nastreven kan je inderdaad doodongelukkig maken, maar een ziekte is het niet.

Hogere of lagere doelen nastreven is verder ook niet zo relevant ; pas als je jezelf ALTIJD wilt vergelijken met anderen en daarbij vooral aandacht legt op de aspecten die negatief voor jezelf uitpakken,. dan loop je inderdaad het risico nooit echt gelukkig te worden. maar dat is voor een groot deel een keuze die je maakt, en die je ook voor een deel in de hand hebt - mits je (nog) geen klinische depressie hebt ontwikkeld.

Teleurstellingen horen ook bij het leven, en zijn een indicatie dat je de lat wellicht iets lager moet leggen. Tevreden zijn met wat je hebt en bent is óók een loffelijk streven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Drepolli
12 jaar geleden
Haha pyramide van maslow heb je management studie gevolgd of iets in die richting?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee hoor , dat herinner ik me nog van de middelbare school. Brugklas als ik het wel heb.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hahaha :p hee goed antwoord !! + :)
Geluk !!!

We willen altijd maar gelukkig zijn, maar je kan pas geluk ervaren als je ook weet wat ongelukkig zijn is.

Het zal zeer saai zijn als je altijd maar gelukkig was, geen diepte en geen hoogte punten.

Nee het is geen ziekte wat jij beschrijft, het is iets wat je jezelf wijs kan maken , als je dat wil.

Als je geleerd hebt dat geluk in kleine dingen zit en helemaal uit jezelf komt, heb je geen doel meer nodig om gelukkig te zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is wel belangrijk om een doel te hebben in je leven. Denk nu niet direct aan verre hoogstaande doelen die (bijna) niet te halen zijn, maar heel simpel.

- Je hebt een dag gewerkt en gaat graag naar huis om samen met je partner een goede avond te hebben.
- Je nodigt vrienden uit en je wil hen gastvrij ontvangen en wil dat jullie samen plezier hebben.
- Je wilt dat je kinderen gelukkig worden.
- Er zijn zoveel klein(ere) doelen in een dag.

Hoe leef je dan? Wat is dan je doel? Ik denk dat het gezond voor je is om juist open te staan voor de wereld om je heen, het zal je leven verrijken..

Het is absoluut geen ziekte!

Toegevoegd na 26 seconden:
goei vraag!