Wat houd een iq van 51 in?

Mijn iq is 51.Ik heb 11 jaar geleden een test gedaan,Ik sta op de lijst voor een nieuwe test.Ik ben bijna 29.Wat kan mijn geestelijke leeftijd wezen?Ik denk zelf dat ik een achterstand heb van 10 jaar,Dus geestelijk in gedrag 19 zou moeten wezen.Wie kan me meer hierover vertellen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Psyche
19.2K

Antwoorden (7)

Een IQ van 100 is het gemiddelde. Een Iq van 51 betekent dat je tot de selecte groep van 7% van de bevolking behoort. Hoe je dit moet vertalen in leeftijd is eigenlijk niet mogelijk. Er zijn geen vaste wetten die zeggen dat als je 19 bent dat je dat en dat moet kunnen begrijpen. Vaak zijn mensen met een laag IQ weer vrij hoog met een EQ (gevoelswaarde-nivo!).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En gewone IQ test heeft een gemiddelde van 100 en een SD van 15, dus zou het eerder bij de onderste 0,054% moeten liggen. bij 7% hoort een IQ score van ongeveer 78, en dat is fors hoger.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Niet volgens deze tabel en ik houd het graag positief! http://www.tester-iq.nl/artikelen-over-het-iq/niveau-van-de-iq-waardes.html
In dit geval : niks. Hooguit dat je de test niet begrepen hebt / te weinig cognitieve mogelijkheden en kennis hebt om een normale, schriftelijke IQ-test in te voeren.

Eigenlijk is de IQ-test bedoeld om te zien hoe je gemiddeld scoort ten opzichte van leeftijdsgenootjes, en wordt afgenomen door professionele mensen.

De IQ-tests voor volwassenen laten wel iets zien van hoe het met je logisch denkvermogen en algemene kennis ten opzichte van andere volwassenen zit, maar zijn vaak discutabel.

Een IQ van 50 bij kinderen wijst op eenflinke verstandelijke handicap ; zo zwaar, dat je nauwelijks of helemaal niet zou kunnen lezen en schrijven, laat staan je uitdrukken zoals jij doet.

Vermoedelijk heb je een verstandelijke beperking waardoor je jonger functioneert dan je leeftijd, maar een IQ van 50 heb je zeker niet. Vermoedelijk meer richting de 70, dus in het 'grensgebied' tussen zwak- en normaal begaafd. Sterker nog, als je de tekst geschreven hebt meer boven de 100 (bovengemiddeld vergeleken bij de "gemiddelde" Nederlander.

Dat je "psychisch" of verstandelijk echter niet functioneert op het 'niveau' van een 29-jarige, wordt door meer zaken bepaald dan alleen je IQ / dat wat de IQ-test meet.

Toegevoegd na 2 minuten:
Als je overigens op een officiële, goed gecontroleerde, gespecialiseerde (!!) IQ-test 51 hebt gescoord, (voor een hulpinstelling bijvoorbeeld) zul je nu weer ongeveer in die richting scoren. Iets hoger als je veel hebt bijgeleerd. Je achterstand loop je natuurlijk niet helemaal in, je verstandelijke beperking / achterstand blijft, maar je leert (blijkbaar) wel bij.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor jullie antwoorden,De test is afgenomen door psychiaters bij de GGZ.Toen was ik ongeveer 16/17jaar.Zelf heb ik ook het idee dat 51 wel erg laag is,Ik woon op mezelf,Ik kan lezen en schrijven,Heb normaal onderwijs gevolgd.Het lijkt mij ook niet helemaal kloppen. Ik wacht nu al langer dan 6 maanden voor een nieuwe test.
Mijn psycholoog heeft mij wel uitgelegd dat mijn gevoels leeftijd wel minstens 10 jaar jonger moet wezen.In mijn gedrag schatten ze in dat ik een achterstand heb van 10 jaar. Ik ben ook super benieuwd wat de nieuwe test zal uitwijzen,Word volgend jaar lange wachtlijst.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een "achterstand van tien jaar" vind ik een heel rare stelling bij iemand van 29 ; want ook iemand van 19 is gewoon zo goed als volwassen (met enorme onderlinge verschillen). En als je, pakweg, 49 bent en 'functioneert als iemand van 39" zegt het al helemáál niks meer. Daarnaast ken ik verschillende vrouwen van rond de 40 die 'normaal' scoren op een IQ-test, maar emotioneel bijzonder onvolwassen zijn en zeer kinderlijk in hun gedrag en keuzes. Die twee stan dus niet noodzakelijkerwijs met elkaar in verband. Vermoedelijk gaat het om een (lichte) verstandelijke beperking met wat emotionele "ontwikkelingsstoornissen" die ik persoonlijk geen 'achterstand' zou noemen.
Belangrijker dan eender welke test echter is hoe je je voelt en hoe je functioneert. Je hoeft maar nét niet goed in puzzeltjes en denkspelletjes te zijn (en het ook nog eens niet leuk te vinden) om onterecht te laag te scoren op zo'n test, die ook nog eens een momentopname is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Lindsay: alleen al uit je manier van schrijven is duidelijk dat je IQ veel hoger ligt dan 51. Als je zelfstandig woont en gewoon onderwijs hebt gevolgd, ligt je werkelijke IQ eerder ergens rond - of boven - de 70. Wat voor school heb je trouwens gedaan? Wat voor middelbare school vooral? En heb je daarna nog diploma's gehaald, bijvoorbeeld op het MBO? Verder is het zoals Marleen zegt, een ontwikkelingsprobleem kun je niet echt uitdrukken in leeftijd of in een achterstand in jaren. Zeker niet op volwassen leeftijd. Maar een IQ-score zegt ook niet zoveel hoor. Veel belangrijker is hoe je functioneert in het leven van alledag, dus wat je kunt en wat je kunt leren of kunt trainen. Het komt wel vaker voor dat iemand die bijvoorbeeld erg dyslectisch is, of snel afgeleid, veel lager scoort op een test dan hoe ze functioneren. Een IQ-test meet gewoon niet altijd iemand intelligentie goed. Net zoals iemand kan zakken voor een examen omdat hij zenuwachtig is, terwijl hij de leerstof wél goed kent, zo kun je ook bij een IQ-test door zenuwen, concentratieproblemen of doordat de test niet aansluit bij jouw manier van denken, lager scoren dan je eigenlijk zou kunnen als de omstandigheden allemaal goed waren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zo marleen... knap hoor dat je van een afstand kan zien dat er hier eerder sprake is van een iq van 70?????
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat is niet zozeer zien van een afstand, als wel proberen in te schatten uit de tekst. Een IQ van 50 is op de grens van wat we tegenwoordig 'licht verstandelijk beperkt' en 'zwaarder verstandelijk beperkt' noemen (vroeger was dat het verschil tussen debiel en imbeciel, termen die je niet meer politiek correct kunt gebruiken), en daarvoor heeft ze overduidelijk (ja, dat blijkt al uit die paar regels) teveel in haar mars. Eigenlijk is een IQ-test ook helemaal niet geschikt voor het meten van mate van handicap. Zelfs voor gezonde volwassen is het al weinig meer dan een globale indicatie. Er wordt veel en veel te veel waarde aan gehecht.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het gaat mij nog niet eens alleen op basis van de tekst - hoewel dat ook veel zegt - maar vooral ook het feit dat VS zelfstandig woont en regulier onderwijs heeft gevolgd. Zoals Marleen al zegt: een IQ van 51 zit op de grens van licht of matig verstandelijk beperkt. Van de mensen die zitten in de 'lichte' categorie (globaal 50-70) zijn er al niet veel die volledig zelfstandig kunnen wonen, en een deel volgt wel regulier basisonderwijs, maar gaat daarna naar het VSO (voorgezet speciaal onderwijs). Van de mensen in de 'matige' categorie (wat inderdaad vroeger de grens van debiel naar imbeciel was, dat is globaal een IQ van 35-55, of 35-55) wonen niet zelfstandig en kunnen niet zonder hulp hun huishouden en dagplanning organiseren. Mensen meteen IQ van 55 of lager, óf een IQ tussen de 55 en 70 met bijbehorende problematiek, gaan vaak naar een ZMLK-school. De meeste mensen met een IQ van rond de 50 kunnen niet lezen en schrijven, of alleen heel beperkt, bijvoorbeeld hun eigen naam schrijven en een paar andere woorden. Het lijkt mij toch wel duidelijk dat Lindsay een hogere intelligentie heeft dan dat.
Personen met IQ-waardes tussen 51 en 70 kunnen een speciale schoolopleiding afronden, als ze voldoende tijd en aandacht daarbij krijgen. Ze zijn in staat om voor zichzelf te zorgen en verrichten alledaagse handelingen. Het gaat om een lichte verstandelijke beperking. De bevolking bestaat voor bijna 7% uit deze mensen.

Je kunt niet spreken over een achterstand in jaren. Dat wordt alleen bij kinderen gedaan, want die kunnen met leeftijdgenootjes worden vergeleken. Maar jij bent meerderjarig, en er zitten grote verschillen tussen wat de ene persoon en wat de andere persoon kan.
Amadea
11 jaar geleden
Een IQ test is helaas niet altijd even betrouwbaar. Wie bijvoorbeeld dyscalculie heeft, heeft moeite met rekenen, ruimtelijk inzicht en schatten. Hij/zij zal jammerlijk falen voor een IQ test.

Andersom ken ik hoogbegaafde mensen die niet kunnen autorijden en sociaal zwak zijn.

Het is wat jij er zelf van maakt. Ik zie hier op GV mensen met een hoger IQ, die amper aan een fatsoenlijke zin kunnen schrijven. Ik denk dat je test je nog weleens aangenaam zal verrassen!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+
Gezien de manier waarop je de vraag geformuleerd hebt kan ik mij niet voorstellen dat je IQ 51 is. Dat moet hoger zijn. Met een IQ van 51 kun je namelijk amper schrijven. Ik zou gewoon de nieuwe test doen en het resultaat afwachten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zo komt u er achter dat een vraagsteller een 'verborgen' agenda kan hebben. De vraag echter is vrijwel altijd (zo waarschijnlijk ook in dit geval) serieus bedoeld. Een IQ test heeft altijd een standaarddeviatie van 15. De geteste persoon valt dan op het moment van het maken van de test in een categorie die de wetenschap aanduidt als zwakbegaafd. Het neerschrijven van een diskwalificatie zoals u dat hebt gedaan getuigd niet van enig begrip van het fenomeen IQ of respect voor de vraagsteller. -
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Om heel eerlijk te zijn heb ik werkelijk geen idee waar u het over heeft en wat u bedoelt. Ik herken mij zeker niet in de laatste zin. Mijn bedoeling was hem een hart onder de riem te steken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik snap er ook niks van, Hans. Wat Groome schrijft is geen diskwalificatie, en getuigt volgens mij juist wél van het begrip IQ. Het lijkt mij namelijk inderdaad zeer onwaarschijnlijk dat vraagsteller een IQ heeft van 51. Een IQ-test is een momentopname en door allerlei omstandigheden kan er een totaal andere uitkomst zijn dan je verwacht. Het testen van het IQ is nu eenmaal geen exacte wetenschap. Overigens: VS zou met deze score meer dan drie standaarddeviaties onder het gemiddelde zitten. Dat is dus niet zwakbegaafd, maar matig verstandelijk gehandicapt. Van zwakbegaafd speken we wanneer iemand een IQ heeft van globaal 70-80, dus minder dan twee standaarddeviaties onder het gemiddelde. Daaronder spreken we namelijk van een verstandelijke handicap. Overigens begrijp ik werkelijk niet waarom voor een niet-statistische vraag uitgelegd moet worden wat de standaarddeviatie van de gemiddelde IQ-score is. Mensen die geen statistiek hebben gehad in hun opleiding, begrijpen dan totaal niet waar het over gaat.
Een IQ test is een nuttig instrument om een kader te bepalen. Omdat de testen nooit ontwikkeld werden met het oog op hoogbegaafden (noch voor zwakbegaafden) kunnen ze echter slechts dienen als signaal.

De test heeft immers aangetoond dat iemand zich zo ver van "het gemiddelde" bevindt, dat het onmogelijk wordt om zich met behulp van de reguliere middelen voldoende te ontplooien.

Wanneer men vertrouwd is met het feit dat een IQ cijfer vooral te maken heeft met een "frequentie van voorkomen", dan wordt het makkelijker om de uitdagingen voor de geteste persoon in de maatschappij te begeleiden. Het mag mijns inziens nooit gebruikt worden als kwalificatie.

Een intelligentietest wordt bij kinderen gebruikt om een relatie te leggen met een normgroep. Bij volwassenen nadrukkelijk niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Was dit wel een IQ test of was het misschien een E.Q. test?
Die laatste meet nl meer dingen over emotie en waar ook een achterstand in kan zijn.
Als ik lees dat jij gewoon onderwijs hebt gehad en zelfstandig woont kan een score van 51 eigenlijk niet.
Daarnaast schijnt het zo te zijn dat als je als kind zo'n test gehad hebt deze niet meer telt op het moment dat je volwassen bent. Je bent nog teveel in ontwikkeling
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Voor zover ik weet was het een IQ test.Ik ben ook zeer benieuwd naar de nieuwe test,Helaas wacht ik al 7 maanden en het kan nog volgend jaar gaan worden.Ik heb verzorging gedaan ivbo was het toen nog.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik ben een jongen die moeilijk lerend is en me totaal is me iq score 53 maar me verbaal begrip iq is dus 67 en perceptuele organisatie 50 maar het betekent nooit dat je dom bent want je kan ook slim zijn op andere manieren want een test is nooit 100% betrouw baar