ik ben bang voor de ambulance wat moet ik doen?

toe ik klein was had ik rare dromen over de ambulance dat ik iets had en dat de allemaal op me af kwamen(de ambulances) en dat ze me allemaal beet pakte

na die dromen deed dit gedrag voor:

als er een ambulance voor ons huis reed rende ik naar boven en ging onder mijn bureau zitten(bang wezen)
dit heb ik erg lang gedaan.

nu ben ik bijna 20 en ben er nog bang voor, als ik in de stad loop en zie een ambulance loop ik een andere weg in of loop er met een grote boog omheen

maar stel dat er nou wat gebeurd met mij dat ben ik de sjaak omdat ik er bang voor ben

maar ik wil ook weer niet op cursus of training want dan ga je toch te maken krijgen dat je misschien naar een ziekenhuis moet en daar het ambulance personeel leert kennen om je angst te over winnen en dat vind ik eng

help me!!!

Toegevoegd na 1 minuut:
toe moet toen zijn

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Psyche
5.3K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je hebt een fobie.
Daar kun je wat aan doen.

Het beste antwoord

Heel goed dat je aan je angst wilt werken. Dat is wat ik ook zei bij je andere vraag: je loopt nu een onnodig risico, omdat je mogelijk niet om hulp vraagt wanneer dat wél nodig is. En elke keer als er een ambulance langskomt ineenkrimpen van angst is ook niet prettig.

Het lijkt erop dat je een specifieke fobie hebt voor ambulances. Het goede nieuws is dat juist een specifieke fobie heel goed te behandelen is. Je kunt dus zeker van deze angst afkomen, en al helemaal als je gemotiveerd bent om eraan te werken.

Ik raad je aan om via je huisarts een verwijzing naar een psycholoog te vragen. Als de stap naar de huisarts te groot is (ik las eerder dat je ook bang bent voor artsen) dan kun je gewoon de praktijk bellen en de assistente uitleggen wat de reden is dat je hulp zoekt, en vragen of zij de verwijsbrief klaar wil leggen.

Ik begrijp je angst voor confrontatie, maar dat zal jouw behandelaar ook begrijpen. Een effectieve behandeling voor fobieën is exposure: blootstelling aan de prikkel die de angst oproept, totdat de angstreactie uitdooft. Maar voor veel mensen is het in één keer blootstellen aan die prikkel te heftig. Het komt vaker voor dat mensen geen hulp zoeken, omdat ze bang zijn dat dat in één keer moet. Maar als jouw angst zo hevig is dat je dit niet in een keer kúnt, dan zal een psycholoog dat niet forceren. Je bent niet de eerste angstige patiënt die bij een psycholoog komt: ze weten echt hoe ze met je om moeten gaan. Er is bijvoorbeeld de graduele exposure, waarbij je begint bij minder enge dingen en langzaam toewerkt naar wat voor jou het meest eng is. De eerste stap kan zijn alleen het dénken aan een ambulance, of het kijken naar een plaatje ervan, terwijl je rustig in je stoel zit bij de psycholoog en ontspanningsoefeningen doet om je rustig te voelen. Dat is al een heel wat minder enge stap, toch? Pas als je een stap kunt uitvoeren zónder dat er angst optreedt, ga je door naar de volgende stap. Die stappen kunnen zo klein of groot zijn als je zelf wilt.

Deze therapie is te doen, daar ben ik van overtuigd. Hij is bedoeld voor extreem angstige patiënten, dus jij kunt dat ook! Een goede psycholoog die je de tijd gunt om langzaam op te bouwen, die jouw vertrouwen heeft en je begrijpt, zal jou echt kunnen helpen hiermee. En over die confrontatie met een daadwerkelijke ambulance hoef je je nog helemaal niet druk te maken: zolang je daar namelijk zo bang voor bent, is dat nog geen onderdeel van de behandeling die ik hierboven omschrijf.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Helemaal goed, het perfecte antwoord en het gaat precies zo bij fobieën voor spinnen, voor liften, voor vliegen en al het andere. Vraagsteller: je bent niet de eerste en ook jij kan hier vanaf komen. Ik weet niet of jij een rijbewijs hebt of wilt maar je bent zo een gevaar op de weg dus hier moet je wat aan doen en precies wat Lies zegt: het voordeel is dat hier echt HEEL makkelijk wat aan te doen is. Zoek een goede therapeut die hier ervaring mee heeft.
Kristal
11 jaar geleden
+1 ! en vraag iemand om samen met je naar de huisarts te gaan eventueel.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
bedankt voor de goede/duidelijke/niet te aanvallende uitleg/antwoord/info!!!

Andere antwoorden (9)

Toch zul je erop af moeten om van je irreële angst af te komen. Ambulancebroeders- en zusters zijn ook gewone mensen die hun werk doen. En die jou alleen maar willen helpen als jij ernstig ziek bent of gewond op straat ligt. Ze zijn werkelijk helemaal niets slechts van plan. Het zijn alleen soms omstanders die verkeerde reacties geven als ze vinden dat hun vriend of familielid niet goed genoeg geholpen wordt.
Amadea
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maar wat moet ze dus nu doen dan? Ik vind niet echt een duidelijk antwoord in jou antwoord. Bagatelliseren bij angsten werkt nooit...
Ik denk dat je het beste naar een zelfstandige psycholoog gaat. Die zitten met jou gezellig op een bank. De kamer is heel huiselijk ingericht en doet je niet denken aan ziekenhuizen en dat soort zaken. Je legt je probleem uit en ze gaat dan samen met jou op zoek of er rond die periode iets naars is gebeurd. Daarna gaan jullie samen oplossingen zoeken. Een psycholoog lijkt voor de meeste mensen een groot woord en eng. Maar dat is het niet! Schaam je er niet voor :) doe dat alsjeblieft niet. Ze helpen je. Volgen mij heb je een soort van fobie voor ambulances. Ze weten vast raad met fobieen.
Succes!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Door jouw vervelende dromen heb je een angst opgebouwd die eigenlijk helemaal niet nodig is.
Denk even na: waar ben je nou precies bang voor? Voor al die apparatuur, de ambulancemedewerkers, of dat je iets overkomt?

Als je dat te weten komt, weet je waar het probleem zit en kun je er misschien wat aan doen. Probeer met een vertrouwd persoon hierover te praten, misschien vertelt die iets wat je op andere gedachten brengt.

Probeer de ambulance niet extra te ontwijken (ik weet dat dit heel moeilijk voor je zal zijn) maar hierdoor maak je je angst alleen maar groter.

Vroeg of laat overkomt iedereen wel eens wat, daar valt niet aan te ontkomen.

Ik weet nog dat ik de brandweer altijd heel eng vond, brand was een van mijn grootste angsten. Sinds mijn moeder die een keer heeft moeten bellen (garage verderop had een brandje) en ik de brandweer in het echt gezien heb, weet ik dat deze mensen alleen maar hun werk doen en je willen helpen.

Veel succes!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Direct antwoord: deskundige hulp inschakelen.

Uitleg:
Wat je nu voelt als je een ambulance ziet is je angst als kind n.a.v. die droom. Kindangsten zijn altijd heel heftig. Je bent nu volwassen en je kunt er nu dus anders tegenaan gaan leren kijken.
Waarschijnlijk betreft je eigenlijke angst niet die ambulance, maar het punt "dat ik iets had", hetgeen je in je kinderkoppie hebt vertaald in: ambulances zijn eng. Zou dat kunnen kloppen? Dus dat je in feite bang bent dat je iets overkomt? Je schrijft namelijk ook, dat je bang bent voor een ziekenhuis...

Dergelijke angsten kunnen uitlopen in een fobie. Het beste lijkt mij dus, om deskundige hulp in te schakelen. Dat kan via de huisarts. Met hem/haar kan je dit eerst bespreken en dan samen kijken wat voor jou het beste is.
Een fobie kan goed behandeld worden en zeker als je er snel bij bent.
Ik hoop echt, dat je het aandurft op korte termijn hulp te aanvaarden, zodat je er ook snel mee kunt leren omgaan. Dat ben je meer dan waard! Succes!!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kristal
11 jaar geleden
+1 Wen!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Danks Kistal en ook andere +ser!
* Je hebt een fobie.
Een fobie is een psychische aandoening waarbij iemand, om doorgaans onduidelijke redenen, een ziekelijke angst ontwikkelt voor specifieke zaken of situaties. Deze angst staat niet in verhouding tot de reële bedreiging die van de situatie of het object uitgaat en de lijder is zich hiervan goed bewust. Niet alle angststoornissen worden fobieën genoemd. Als angst niet voor bepaalde zaken of situaties is, spreken we niet van een fobie, maar van een paniekstoornis of van gegeneraliseerde angst.

* Stel dat er wat met je gebeurt dan ben je helemaal niet "de sjaak" als er een ambulance komt, want dan ben je harstikke blij dat ze je niet op straat laten dood gaan.

Bovendien lig je na een verkeersongeluk al lang en breed in die ambulance, voor je er erg in hebt. Is mijn ervaring.

* Als je wel naar een ziekenhuis durft, bijvoorbeeld bij iemand op bezoek, ga dan eens kijken naar ambulances die stil staan. Die niet rijden en geen geluid maken. Neem iemand mee.

* Als zelfs dat niet kan, dan heb je professionele hulp nodig om van je angst af te komen.

Hoewel je met deze fobie wel kunt leven.
Dus als je niet wilt............dan hoef je niets te doen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik weet of er bij je in de buurt open dagen zien van politie, brandweer en ambulance. maar mischien kun je er met een goede vriend of vriendin heen om te kijken hoe dat eigenlijk in elkaar zit. je kunt dan als je het aan durft een praatje maken met een broeder of zuster die jouw heel aardig lijkt.

maar je moet dit wel durven!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
als je je beseft dat de angst door de droom komt, en dit los van elkaar kan zien ben je denk ik een heel eind.

vraag je je eens af waarom zo bang bent voor een ambulance.
is het het onverwachte, de kleur, de zwaailichten, de sirene, het feit dat ze altijd komen als er iets aan de hand is.

buiten dat het personeel van een ambulance getraind is om met angstige mensen om te gaan moet je proberen dit idee te laten voor wat het is.

angst is op zich niet erg, maar laat je niet tegenhouden doordat je bang bent geworden door die droom.

wellicht zijn er bij jou in de regio jaarlijks open dagen bij de brandweer, of andere hulpdienst?
als je mensen meeneemt hierheen die weten van je angst en waar jij je vertrouwd bij voelt kan je jezelf misschien confronteren met het overweldigende van zo'n luidruchtig vervoersmiddel die enkel komt als mensen in nood zitten.

dan kan je achter de schermen kijken, krijg je info, die je dat de medewerkers mensen zijn die het beste met medemensen voorhebben etc.

nogmaals: angst is menselijk, maar maak/blijf je wel bewust van het feit dat je angstig bent vanwege een droom, en het gevoel wat je hierdoor kreeg erg beladen is geworden.

in tiel of culemborg zijn jaarlijks open dagen van de hulpdiensten. misschien is dit een idee? het is echt een happening, dus ook als je niet in de regio woont een gezellig uitje. er is van alles te doen (brandweer, bluswagens die ze op vliegvelden gebruiken, politie, brandweer, ambulance, ME etc.
tenten met info, info over in beslaggenomen voorwerpen, nep wapens, een kijkje in een tank, demo's met politiehonden, je mag 'blussen' met een brandweerspuit, stukje varen op politieboot, zitten op politiemotor, robotjes van explosieve opruimingsdienst, hele oude bluswagens, bij alles kan je info krijgen, stickers, materiaal, foldertjes etc.

(verder in reacties)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
juist omdat de sfeer (muziek, eettenten) heel anders is dan bij een ziekhuis waar ook zo'n geel loeiend ding staat denk ik dat het makkelijk is om je gedachten ergens anders op te zetten. (weet zeker dat je afgeleid wordt tussendoor) :)
de zekerheid dat zo'n geel gevaarte niet ineens gaat loeien, en dat er geen situaties zijn die bedreigend zijn denk ik dat het een prima optie kan zijn om eens even verder te kijken i.p.v. je enkel tegen te laten houden door je angst. heb zelf een keer een ernstig ongeval gezien vlak voor me, en ben ook niet gerust als ik weer een loeiende sirene hoor, maar heb het wel los kunnen koppelen van die ene ervaring. als jij dat ook los kan koppelen van je droom weet ik zeker dat het veel minder beladen zal worden.
Is er iets in jouw kinderjaren gebeurd waardoor je die dromen bent beginnen krijgen?
Een klinisch psycholoog gaat je hiermee kunnen helpen om samen uit te zoeken waarom je er nu juist zo bang voor bent.
Psycho analyse is een goeie therapie. (volg ik zelf ook) en geloof mij heb al heel veel bijgeleerd over mezelf.
Fobien ontstaan niet zomaar. Er is altijd een reden hiervoor.
Zie je het zelf zitten om bij een psycholoog hiervoor in therapie te gaan?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
EMDR is mogelijk een zeer goede manier om van deze (ten principale) onredelijke angst af te komen. Zie bron.