hoe pak je een scheiding aan als je partner psychisch ziek is?

psychisch ziek en scheiding

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Psyche
16.4K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat is schiding? Heel lastig lijkt me, maar door gebrek aan informatie in je vraag, ook lastig te beantwoorden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Schiding is natuurlijk scheiding. Sorry, maar kon zo snel de link niet leggen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als geen ander snap ik dat het gevoel voor je partner blijvend veranderd als hij/zij psychische problemen heeft. Deze problemen kunnen echter van tijdelijke aard zijn, en om daarvoor je partner te verlaten, nee. Je bent er in goede tijden voor elkaar, maar ook in slechte tijden. Als je het toch wil doorzetten, betrek dan ook naaste familie en professionele hulpverleners erbij.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hetzelfde als met een gewone scheiding. Ieder een aparte advocaat. Zijn advocaat dient de belangen te behartigen van hem/haar, ook als hij/zij psychisch niet in orde is en kan te rade gaan bij GGZ specialisten. Uiteindelijk is er voor jou geen verschil.
j5m
11 jaar geleden
Ben helemaal met jou antwoord eens maar als al het mogelijke is gedaan en geprobeert dan mag je ook wel eens een keer aan jezelf denken anders ga je er aan onder door.
Ken veel mensen die momenteel hetzelfde doormaken.
Het kan niet altijd ten koste van de andere gaan.
Maar wel eerst alles proberen.

Het beste antwoord

Scheiden van een partner is een proces: een rouwproces. Het is het afscheid nemen van een relatie.

Uw vraag impliceert dat u zich niet helemaal comfortabel daarbij voelt.

De reden van dit discomfort is belangrijk: als die gelegen is in de ziekte dan is het aan te raden om dit te gaan onderzoeken. Als u namelijk niet met de ziekt kunt omgaan zonder ondersteuning dan is het mogelijk om die ondersteuning te vinden.

Als het discomfort te zoeken is in oorzaken voordat de ziekte is ontdekt dan is er geen enkele reden om uzelf schuldig te voelen en kunt u rationaliteit de boventoon laten voeren.

Zorgen maken betekent niet meer en niet minder dan een schuldgevoel of een 'redder' rol conform de drama of karpmann driehoek uit de Transactionele Analyse van 'Berne'.

Zelfonderzoek in deze is belangrijk om uw vraag te kunnen beantwoorden door u zelf.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Zoek hulp bij je huisarts! Uit eigen ervaring heeft mij dat geholpen, aangezien het heel moeilijk is om deze stap te zetten. Vaak is de relatie zo beschadigd dat er voor mekaar zijn niet meer werkt. Meestal, ligt van de aandoening af zal de herstel periode, als dat mogelijk is net zolang duren als de periode van ziekte. Zijn er kinderen in het spel en moet je allemaal op je tenen lopen , wordt de situatie steeds erger, vertrouw je mekaar niet meer? Zoek hulp en denk goed na over wat JIJ wilt, en trek je niks aan van vooroordelen van anderen, jij weet wat het is om zo te leven en de grote vraag is kan jij dat nog volhouden? Heel veel sterkte en vooral goede moed toegewenst, je kunt alles aan met de juiste mensen om je heen!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kristal
11 jaar geleden
Precies, niemand staat in Simone's schoenen, dus (ver-)oordelen is niet aan de orde. +1
De scheiding opzich, gaat het zelfde als bij een scheiding waar beide partners niet psychisch ziek zijn. Wanneer je het moeilijk vindt om te scheiden van een partner die psychisch ziek is, dus het eigenlijk om emotionele aanpak gaat, kun je hulp zoeken bij een huisarts, psychologe of geestelijke hulpverlening. Wat ook belangrijk is, is om bv met je partner er goed over te praten. Dit hangt af van de aard van psychische klachten van je partner. Mogelijk heeft hij/zij ook hulp van een psychiater dan zou je het ook met deze kunnen bepraten, hoe het beste het "slechte nieuws"verteld kan worden, met de minste psychische schade of terugval voor je partner.