Door een bepaalde gevoeligheid kun je onzeker (sub assertief) worden, maar is je 'eigen' slechtheid niet nog een grotere boosdoener?

Ik las namelijk dat je eigen negatieve interpretatie en oordeel over je jezelf (je gevoel en situatie) en de ander deze onzekerheid in de hand werkt. Maar waar komen die slechte negatieve gedachten en oordelen dan vandaan?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Psyche
1.4K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat bedoel je precies met je eigen slechtheid?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Marjolein: dat is eigenlijk ook een beetje mijn vraag. Voorbeeld:
Stel ik loop op straat en een vriend loopt mij straal voorbij. Je kunt dan concluderen: wat een eikel hij zegt niet eens iets; of je kunt ook concluderen: zie je wel ik ben het helemaal niet waard om te worden begroet.
De slechtheid zit hem dan in de interpretatie van jezelf of de ander. Maar inderdaad wat is deze slechtheid voor iets en waar komt het vandaan?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ah, oke. Interessante vraag :-) Het heeft naar mijn idee iets te maken met de wisselwerking tussen hoe je van nature in elkaar zit/op dingen die gebeuren reageert en allerlei ervaringen die je hebt gehad in de loop der tijd. Maar hoe dat in detail in elkaar zit (wat je hersens, lichaamsstofjes etc... precies doen) dat weet ik ook niet; daar ben ik ook wel benieuwd naar.

Antwoorden (4)

negatieve gedachten en oordelen komen voort uit interpretatie van waarneming. We hebben niet meer dan onze zintuigen. Associaties vanuit waarneming zijn echter cognitief, aangeleerd. We noemen deze onwerkelijke waarneming ook psychotisch.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
psychotisch is geen scheldwoord of ernstige ziekte. Elke waarneming gebeurd vanuit een eigen standpunt. Dat wil niet zeggen dat de waarneming juist is. Het standpunt is juist. Zie: http://ppcnpc.nl/?Theoretisch_Compendium_%232:Psychosen
De waargenomen realiteit is zo correct als onze hersenen die interpreteren conform onze cognities en ervaringen (in resultantie). Dat is de reden waarom wij 'beren' op de weg zien die er niet zijn.
Het is jammer dat het begrip psychose gekoppeld wordt aan een ernstige ziekte: het is pas ernstig als degene die psychotische waarnemingen heeft hier hinder van ondervindt. Vraagsteller ondervindt hinder van zijn negatieve gevoelens. Ik kan geen GAF score vaststellen op basis van de vraagstelling, noch kan ik vaststellen of hier een AS I psychose is. Dat de waarneming van de werkelijkheid betwijfeld mag worden is duidelijk vanuit de vraag zelf.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hans: Blijkbaar houdt je een ruim begrip aan van wat een psychose is. Dat staat je natuurlijk vrij maar ik weet niet of de reguliere psychiatrie dezelfde lijn volgt. Je zegt ook dat alle mensen neurotici zijn. Zijn alle mensen dan ook psychotisch? Daarnaast wordt toch ook soms nog het onderscheid gemaakt tussen een waan (als onderdeel van een psychose) en een idee. Zoals bijvoorbeeld een betrekkingswaan en een betrekkingsidee. Zou het onderscheid niet ook daar in liggen dat een waan sterker is. In die zin dat de patiënt niet af te brengen is met logisch redeneren. En bij een idee dat nog wel te doen is.
In mijn vraag/voorbeeld gaat het niet zozeer alleen over een waan maar ook een 'idee' (gedachte). Al kan de hardnekkigheid misschien wel iets vertellen over de status van de gedachte.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Men deelt de psychosen in in acute en chronische. Deze laatste zijn het meest bekend en frequent (voornamelijk schizofrenie).
A. DE ACUTE PSYCHOSEN
1. ACUTE VERWARDHEIDSPSYCHOSE
BEPALING
Een plotse opstoot van verwardheid, waandenkbeelden, hallucinaties, gedragsontremmingen, omdat een, vaak fragiele (=kwetsbare) persoonlijkheid tijdelijk decompenseert door een organische oorzaak. Dit kan uren tot maanden duren.
SYMPTOMEN
Hierbij overweegt de verwardheid, doch er zijn ook wanen, hallucinaties, ontremmingen. Ook fysische symptomen, zoals centrale hyperthermie, en als complicatie dehydratatie. 2. PSYCHOTISCHE DECOMPENSATIE
("bouffée delirante") SYMPTOMEN
Zoals bij verwardheidspsychose, doch vooral wanen en hallucinaties. De verwardheid is minder belangrijk en soms afwezig. B. DE CHRONISCHE PSYCHOSEN
Deze duren jaren-, en zonder behandeling meestal levenslang, buiten enkele lichtere gevallen. Overzicht: Wordt men psychotisch tussen 0-10 jaar: autisme
10-20 jaar: hebefrenie
20-40 jaar: schizofrenie
na 40 jaar: paranoia En inderdaad: in principe is iedereen psychotisch.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Negatieve interpretaties hebben niets met psychotisch te maken. Iedereen maakt weleens "foute" interpretaties dat is menselijk. Ze worden ook wel denkfouten genoemd in de cognitieve gedragstherapie. Deze therapie stelt ook dat deze interpretaties voortkomen uit onze ervaringen en persoonlijkheid.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het enige dat ik gedaan heb is een naam gegeven aan interpretaties door onze hersenen. Deze interpretaties zijn juist of onjuist. Onjuiste interpretaties noemen we psychotisch naar psychose. Een psychose is het bezielen van iets dat er niet is.
In de meeste gevallen is er tegen jou of je omgeving zo tegen je gedaan of gesproken.

dit neem je onbewust mee in je verdere leven .

je eigen slechtheid is een gedachte van jezelf en die gedachte wil al het goede, mooie en positieve in je leven ondermijnen .
Ik noem het een duveltje die steeds probeert je leven te vergallen .

Geef het geen kans !
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is je programmatie. Je hardware als het ware. Alle ervaringen e.d. maken een verbinding in je hersenen. Die verbindingen bepalen je persoonlijkheid. De verbindingen kunnen in de loop van het leven veranderen.
Vooral de eerste levensjaren zijn naar verluidt cruciaal.
Die verbindingen ontstaat op verschillende manieren :
- conditionering : een baby ervaart in wezen alles van zichzelf als super, zelfs zijn stoelgang.
Als baby ben je nog niet verbaal en kan je datgene wat je ervaart niet "denken". Je kent twee dingen : goed gevoel of angst. In reptielentaal : leven of dood.
In een warme omgeving, waar het kind gekoesterd wordt en men aandacht geeft aan zijn noden, zal het een stevige basisstructuur ontwikkelen. Het kind voelt zich heel belangrijk, het ervaart het als vanzelfsprekend om zich te uiten....
In een onveilige omgeving zal angst vanzelfsprekend erg aanwezig zijn en bv. verhinderen dat een kind op een gezonde manier opgroeit, basisvertrouwen krijgt en van zichzelf houdt.
Dit stukje persoonlijkheid is de basis van alles wat nadien komt. Omdat het niet verbaal is, is het ook niet makkelijk om ernaar toe te gaan.
- opvoeding : in je verbale fase leer je de dingen langzaam aan verbaliseren. Je leert voor jezelf verklaren wat er rondom je heen gebeurt. In die fase leer je ook verbaal "boodschappen" over jezelf. Je wordt "opgevoed" door wat je ouders over en tegen je zeggen. Omdat je afhankelijk bent van je ouders, is wat zij zeggen heel bepalend voor je zelfbeeld. Maar ook verder hoe ze tegenover je doen. Bv. of je aanvaardt wordt zoals je bent, aandacht is voor je echte noden etc...
- imitatie : hoe goed je ouders je ook proberen positieve boodschappen over jezelf te geven, als je ziet dat zij een negatief zelfbeeld hebben, pik je dit op. Een kind heeft een scherp waarnemingsvermogen, en leert enorm veel door imitatie. Ouders onderschatten dit erg.

Niet alleen je ouders zijn van belang voor de ontwikkeling van je zelfbeeld, maar iedereen die bij je opvoeding betrokken was (leerkrachten, broers/zussen, vrienden, klasgenoten...).
Ervaringen op latere leeftijd kunnen ook je zelfvertrouwen een deuk geven, maar als je een stevig basisvertrouwen in jezelf hebt zal dit minder voorkomen.
Gelukkig kan je voor een groot stuk jezelf herprogrammeren. Hiervoor zijn er verschillende technieken (bv. visualiseren, affirmaties etc...).
Alles begint echter met jezelf te aanvaarden zoals je bent. Inclusief je onzekerheid, subassertiviteit etc. !
liveisgreat
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En ook je genen spelen een hele grote rol! Geen mens komt als een onbeschreven blad ter wereld ;-)
liveisgreat
11 jaar geleden
juist wendyH, bedankt voor de aanvulling!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Graag gedaan ;-)
Sub assertief of agressief reageren kan iemand die onzeker is maar het kan ook zijn dat er werkelijk redenen toe zijn omdat je met slechtheid wordt benaderd door de ander. Wie agressief wordt benaderd reageert ook zo terug. Ik denk dat agressief reageren een soort afweer en subassertiviteit een soort acceptatie van een negatieve benadering zijn, beiden werken in sociaal opzicht niet in je voordeel. Nare ervaringen maken mensen sociaal fel of juist heel erg nederig. Heb je een slechte dag achter de rug dan zul je de reacties van anderen als negatief interpreteren. Zelfverzekerdheid en positieve ervaringen maken je eerder wat minder ontvankelijk en daarom meer weerbaar naar de reacties van anderen.