Wat kan je eigenlijk verwachten bij het herstellen van een PTSS als iemand in trauma verwerkende therapie is na 12 jaar Hoe verloopt zo een proces?

Ik heb 12 jaar aan trauma 15 jaar weggestopt. Ben met therapie bezig. traumaverwerking. Ik kom elke keer steeds meer, nieuwe onverwachtse emoties tegen. Soms zijn ze zo heftig, en zo onverwachts. En doe ik echt hele rare dingen. Terwijl ik niet gek ben en ook nog redelijk functioneer. Soms snap ik het niet meer, en zou het fijn zijn om in grote lijnen te weten hoe het herstel verloopt. Wat kan ik allemaal tegen komen.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Psyche
4.5K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ga ik doen. Maar wel later pas in het proces. Er zijn wat contra indicaties. 1 is dat je wel iets moet zeggen bij EMDR. Als je letterlijk geen woorden hebt, is dat lastig. Daarbij zitten er nog wat gaten en onduidelijkheden en zijn er teveel trauma's.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
beste
ik herken heel goed wat je zegt. Het is iets vreselijks. Ik ben een normale vrouw die zelf in de hulpverlening sta (zelfs in de psychiatrie). ik heb een goede relatie van 16 jaar en 2 kids
Ik heb een zware jeugd achter de rug met veel angsten dat er thuis was ging gebeuren.
Nu is er een aantal maanden geleden iets kleins gebeurd waar ik me enorm schuldig over voelde. dit is voor een groot stuk uitgesproken.
Nu sindsdien zit ik voortdurend in herbelevingen en angsten, soms op het dissocieren af. Het is een heel zwaar proces, ben thuis van mijn werk, voel dat het voor mijn gezin ook zwaar is…
ik hoop echt op herstel. Als ik in belevingen zit, zie ik de toekomst zo slecht in en voel ik me zo schuldig over dingen die ik gedaan heb in mijn verleden (die ik anders kon rationaliseren).
Ik ga nu naar psychologe en doe accupuntuur, neem chinese kruiden. Voorlopig neem ik geen medicatie maar soms voel ik dat er niet ver van sta.
ik heb een tante die gespecialiseerd is in PTSS en ze zegt dat medicatie de boel platlegt en toch niet helpt bij de verwerking.
hebben jullie hier ervaring mee?
de (halve) dagen dat ik me wel goed voel gaat het dan stukken beter en doe ik vanalles van taken om mijn schade in te halen.
Soms denk ik beter te werken, maar dan besef ik weer in slechte momenten dat ik daar niemand bij help.
Ik ben blij wat positief herstel-commentaar te lezen want op internet lees je je 3 tot 5 jaar.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Petrousjka: medicatie kan helpen om je vanbinnen wat rust te geven, maar is m.i. (en ik ben geen deskundige in de zin van psychiater/psycholoog) een tijdelijke hulp. En dan altijd in combinatie met therapie of andere vorm van hulp.
Super, dat je naar een psycholoog gaat, want je bent alle hulp waard!
Zelf heb ik ook PTSS (chronisch en meervoudig) en heb veel baat bij EMDR.
Wat info: http://www.emdr.nl
Misschien is het ook iets voor jou.

Antwoorden (7)

Het vervelende is, dat daar absoluut niks van te zeggen is, omdat zo'n proces enorm persoonlijk is.
Je zult met die onverwachte emoties moeten leren omgaan en het beste is, denk ik, dat je dit goed doorspreekt met je behandelaar.Waarschijnlijk kan hij/zij je daar heel goed bij helpen, omdat hij/zij jou en je situatie kent.
Heel veel sterkte!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Helaas klopt het wat je zegt. En toch......
Ik heb je tip meegenomen. En het mijn behandelaar laten weten. Gesprek volgt nog.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hartstikke goed!
Ook ik heb PTSS en herken wat je schrijft over het steeds weer tegenkomen van nieuwe en vooral onverwachte emoties... liever gezegd: nieuwe en onverwachte situaties, waarbij opeens emoties komen opzetten die je niet verwacht en ook niet begrijpt waar die vandaan komen. De emoties zijn wel hetzelfde maar zeer heftig, en waarom IS dat???? Herken je daar wat in? Waar ik heel veel baat bij heb is, na vele soorten therapie, waar ik ook heel veel heb geleerd, is EMDR. Deze therapie is specifiek voor traumaverwerking en is een snellere manier dan de reguliere gebruikte.
Wat info voor je:
http://www.emdr.nl Maar als je nog geen individuele therapie hebt gehad, dan is dat misschien beter om eerst te doen. De therapeut helpt je dan met het uitzoeken waar je trauma's vandaan komen en wat voor effect die op je hebben, zodat je meer begrip krijgt. Waar ik ook veel aan heb gehad is Mindfulness.
Wat info: http://nl.wikipedia.org/wiki/Mindfulness Punt blijft, dat niemand je kan vertellen hoe je herstel verloopt en dat is vervelend. Dat herken ik ook. Je wilt heel graag de contrôle hebben denk ik hè?
Maar het is zo persoonlijk: hoe reageer je op de therapie, wat doe je ermee in je dagelijks leven, hoe snel kan je dingen verwerken en aanvaarden etctec.
Wat ik je wel kan vertellen: neem je tijd (het is waarschijnlijk een lang proces) en geef jezelf alle ruimte, want dat ben je meer dan waard!!! Heel veel sterkte!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het gesprek is morgen, dus dan verder.
Echt super zoals je reageert. Ik herken er heel veel in.
De emoties zijn heel heftig en kunnen zo omslaan in iets anders. Van enorme woede tot intens verdriet, tot walging en eenzaamheid. En ik snap het niet. in mijn normale leven ben ik emotioneel, maar niet zo extreem.
ik heb een geweldig sociaal vangnet, heel veel begrip en mogelijkheden om te delen, maar woorden heb ik letterlijk niet. En het ene moment wil ik onder de mensen zijn en het volgende me compleet afsluiten. Herken je dat? EMDR is iets waar ik me wel in heb verdiept maar nog niet ben gaan doen. Ik heb alle bezwaren en voordelen afgewogen. En heb besloten eerst dieptepsychologie te pakken. ik heb gaten in mijn geheugen, ik kan letterlijk vaak niet praten als een trauma getriggert wordt en het zijn er zoveel, dat ik besloten heb pas op een later tijdstip met EMDR te beginnen. Ik heb vooraf aan deze therapie een mindfulness training gedaan en ik beoefen yoga. Ja, ik heb heel erg behoefte aan de controle. Of in ieder geval het overzicht. Die heb ik nu niet en ben daarin afhankelijk van mijn psycholoog. Dank je wel voor je uitgebreide reactie. Erg fijn.
Hoe lang ben jij al bezig en wat heb je allemaal al gedaan om ermee te dealen? groetjes
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik stuur je antwoord per PB!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dank je. Graag. Ik zie het zo tegemoet.
Het is de moeite waard - als het nog niet is gebeurd - om eens te onderzoeken of EMDR iets voor u is. Dat is een nog vrij jonge therapie waarmee een trauma sneller en efficiënter kan worden verwerk dan met de klassieke methoden. De therapie wordt vergoed door zorgverzekeringen, een teken dat het serieus is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het herstel van een trauma is zeer persoonsgebonden. Het staat duidelijk in betrekking tot tijd. Neem de tijd en stel jezelf geen limiet want je doet het goed genoeg. Als je zoveel voor de kiezen hebt gehad, doe je weleens dingen die een te verwerken gevoel eventjes verplaatsen, blokkeren of juist vertalen. Accepteer het van jezelf en neem je zelf de foutjes niet al te kwalijk. Omdat je niet kunt verwachtten dat anderen op de hoogte zijn van je geschiedenis en innerlijk, zou het goed zijn dat je 'íntimi' mensen die direct met je verbonden zijn, verteld in een verwerkingsproces te zitten, dat het niet persoonlijk tegen hen gericht is, en hoe ze ermee zouden om kunnen gaan bv woede uitbarstingen afstand nemen, je even de ruimte laten of bij schuchterheid je juist blijven betrekken. Ik weet wat het is en ik weet ook dat je er zelf niet om hebt gevraagd, sympathie.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een psychotrauma is een zeer merkwaardig iets. Er is iets gebeurd dat onze geest niet verwerkt heeft. Daardoor ontstaan lichamelijke en geestelijke gevolgen die wij ervaren als vervelend.

Vaak beseffen wij niet dat de gevolgen te herleiden zijn tot dat wat ons overkomen is.

De verwerking van het trauma is een rouwproces. Soms wordt dat rouwproces in werking gesteld op de verkeerde oorzaak. Onze hersenen accepteren dan alles wat maar niet met het werkelijke trauma te maken heeft om maar niet bij de oorzaak van onze lichamelijke en geestelijke klachten te hoeven komen.

De traumaverwerking duurt dan inderdaad jaren en jaren en het lijkt dan alsof er steeds nieuwe oorzaken voor onze klachten gevonden worden. Onze geest verzint dan steeds opnieuw 'smoezen' om het diepste trauma niet onder ogen te hoeven komen.

Feit is dat we 'dus' niet bij ons werkelijke trauma kunnen komen.

Hypnotherapie is dan misschien een optie.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank je wel. Een goede hypnotherapeut (let op opleiding en branche lidmaatschap en samenwerking met psychotherapeut/psychiater) controleert de hypnose. Ook wordt er rekening gehouden met de draagkracht van de client/patient. Ja, er wordt dus een gradatie aangebracht.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hallo Hansppc,
Dank je wel voor je antwoord. Ik vind het idee aan hypnotherapie nogal eng. Overgeven aan een hypnotherapeut, lijkt me zo een beetje de ultieme vorm van kwetsbaarheid. Heb je het zelf ervaren hoe dat is hypnotherapie? Kun je daar iets over vertellen? Aan de andere kant is het wel een goede manier om bij het onderbewuste te komen denk ik.
Toch nog een vraag. Al die smoezen, zijn ook bescherming. Als je die allemaal in een keer weghaalt en terecht komt op het punt wat je ooit niet had overleefd is dat niet ineens teveel?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Beste Dawn1980. Binnen onze praktijk is een hypnotherapeute werkzaam. Als vanzelfsprekend heb ik bij haar hypnotherapie gedaan. Omdat de moderne hypnotherapie niet meer uitgaat van een diepe trance maar veel meer gericht, is op het innemen van een actieve rol van de client is het geen extreme kwetsbaarheid te noemen. De relatie die je ontwikkelt met de therapeut(e) is van groot belang om de mate van jezelf kwetsbaar opstellen te bepalen. Ik heb de hypnotherapie ervaren als bevrijdend en inzichtgevend. De rust na de behandeling was bijzonder. De smoezen zijn inderdaad een bescherming van jezelf om het daadwerkelijke trauma te verdoezelen (zijn=grote kans). Belangrijk is om te beseffen dat het bereiken van het werkelijke trauma niet zal leiden tot instorten als dit gebeurd onder begeleiding van een goede therapeut(e). Het is erg lastig om dat als een 'zekerheid' te gaan zien en in therapie te gaan. Wees ervan overtuigd dat een intake gesprek niet zal leiden tot een directe hypnose. Maak eens een afspraak met een goede hypnotherapeut(e) bij jou in de buurt. Let daarbij op lidmaatschap beroepsvereniging, vergoeding door zorgverzekeraars en samenwerking(en) met psychotherapeut/psychiater.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mag ik zo brutaal zijn te vragen wat voor praktijk je/jullie hebben?
Thanks... groetjes
ik weet als ervaringsdeskundige, dat t een goed teken is, als er steeds wat anders komt.......... dat betekend, in mijn geval, dat je klaar bent voor t volgende, soms nog engere aan te pakken. Vaak overlappen ze ook, dus tis niet z dat als t ene klaar is, het andere pas komt, maar ik weet in mijn geval, dat je een lange reis maakt met ups and downs, soms denk je dat je er bent, dan gaat t een tijd goed, en dan blijk je weer iets anders te vertonen of te hebben!! Gek kan je ervan worden, pardon my french hihi, maar ik weet dat na jaren, iedere keer met wat anders te hebben gestruggeld, ik al een heeeel stuk beter gaat, hoewel het schrikken van onverwacht geluid, al is het maar iemand die gedag zegt, helaas nog steeds niet over is..................... tis een heel pad, neem het hoe t komt, en denk niet dat t opeens beter is, dan komt t vanzelf een keer goed, t word zowiezo steeds beter, als je er maar mee bezig blijft , niet perse met trauma, maar wel met wat je merkt waar je last van hebt, of dat je opmerkt.
oh nog even wat anders... ik heb contact gehad weer mijn dader, om hem zo maar te noemen, en ik moet zeggen, ik heb daar meer aan gehad dan aan tien jaar therapie, dus mocht zoiets in jou geval mogelijk zijn, dan adviseer ik je de mogelijkheden te onderzoeken.

veel sterkte!!!

lfs Umria
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Janny: in mijn geval zat er er zo een 15 jaar tussen toen en nu. De dader en ik hebben over bijna alles gesproken, hij heeft zeker spijt betuigd, en heeft verklaard toen niet te weten wat t met mij deed. we hebben in een aantal weken contact gehad en t heeft mij bevrijd echt waar, maar ik weet dat t een luxe positie is waarin ik kwam te verkeren. Ik had nooit gedacht dat t zo goed voor me zou zijn, maar ik kon t wel pas toen ik er aan toe bleek te zijn........... dit is allemaal particulier geregeld om zo maar te noemen......
ik heb niet alleen mijzelf door zijn ogen gezien, maar ook het hele gebeuren,en andersom, dat was heel apart en t was fijn te zien dat het ook maar een mens was, die ook jaren ouder was geworden.............. maar goed, dit gold voor mij, en daarom schreef ik ook, als het in jou geval een mogelijkheid is........ )of iets in die strekking' grtjes
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wow, dat is best heftig.
Dank je wel voor je reactie Umria. Je omschrijft eigenlijk precies hoe ik het ervaar. De ups en downs zijn er zeker nu heel erg. En het overlapt elkaar ook steeds. Het lastige vind ik de emotionele lading. Er is niemand die me kan vertellen hoe eenzaam en pijnlijk dit hele proces is. Ondanks dat ik een geweldige lieve omgeving heb die me ondersteund. En er zijn zoveel dingen. Eigenlijk voelt het alsof ik in het donker loop en gewoonweg niet weet wat het volgende is wat ineens voor mijn neus staat.
ik kom van alles tegen wat ik niet verwacht had en niet ken en me geen raad mee weet. Zo ongeveer. Alhoewel ik toch ook weer blijf staan. wbt de daders. Met een aantal daders heb ik contact gehad of heb ik nog contact. Ik krijg deels wel erkenning, maar er kan niet gesproken worden. eigenlijk horen ze me nog niet. Dus ik ben het contact weer aan het verbreken. Het kan geweldig zijn om met je dader of daders in het reine te komen. Ik heb het wel ervaren met medeplichtigen die niets hebben gedaan op het moment. Wie weet komt het nog. thanks.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hi Dawn, fijn dat je er iets in herkent! weet je, vroeger toen t net gebeurt was met mij,zei iedereen dat je er vooral over moest praten, dat zou helpen............. nou het hielp me naar een positie dat niemand nog met me wilde praten. Doe dat dus niet, niet tegen iedereen in ieder geval, en zelf met goede kennissen of vrienden,pas ermee op. als je er over wilt praten, doe t dan met iemand die geen vriend of kennis is in je prive. dat raad ik aan tenminste, want ik raakte in een isolement, pas toen ik t niet meer ging vertellen, ging t beter.. mocht je willen, kan je me een pb sturen, wie weet kan je nog wat luchten of kan ik je nog wat vertellen van mijn ervaringen door de jaren heen............... zowiezo sterkte! lfs vanUmria oh ps, als je van de daders, waar je nog contact mee hebt, amper erkenning krijigt en je kan niet met ze praten over het gebeurde, dan word je dus nog steeds niet gezien door hen, en dat is destructief voor je ziel........en is het idd een heeeel goed idee om (voor nu?) het contact te verbreken,of gewoon niet meer te hebben...(kleine nuance..). maw, goed van je dat je het herkent! doegggg
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoi Umria, Ik heb zo een 5 a 6 mensen in mijn directe omgeving die me volgen en waar ik van alles mee kan delen. en nog een zelfde aantal die stukken weten. Ik deel niet alles met iedereen, maar heb daar wel alle ruimte voor. Ik hou ook rekening met dat ik niet steeds dezelfde pak om te praten of zo. Dat scheelt heel erg. Gelukkig zijn zij juist degene die me vertellen dat ik echt wel meer op ze mag leunen en ze er voor me zijn. Dat ik niet alles alleen hoef te dragen. Dat is heel fijn. Als je me nog zou willen PBen met jouw ervaringen, zou dat heel fijn zijn. Dank je wel. Lief van je. gr. Sandra
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
hoi,
Je boft, met die fijne mensen om je heen! die had ik helaas niet en nog niet............... maar goed, ook in mijn uppie kom ik er wel................. veel sterkte, maar ik denk, dat dat wel goed komt! ff doorbijten gewoon................. x liefs van mij weer........
Umria
Hi Dawn,

Helaas bestaat er geen pasklaar stappenplan dat aangeeft hoe je herstel zal verlopen. Je gaat door allerlei fases heen die soms tegelijkertijd en door elkaar lopen. Dat kun super verwarrend zijn. Niemand kan je zeggen hoe het in jouw geval zal gaan, alleen dat je alleen naar de volgende stap kunt als je daar zelf klaar voor bent. Ook rouw je om wat je is afgenomen en om wat je nu nooit meer kunt hebben. Rouwen is echt heel belangrijk, ook al is het het toppunt van eenzaamheid als je middenin een rouwproceszit. Het helpt als je met iemand kunt praten die het zelfde heeft meegemaakt, omdat mijn ervaring is dat je omgeving eigenlijk geen idee heeft van wat je aan het doormaken bent als ze het zelf niet ervaren hebben.

Omarm je verwarring; dat is een teken dat je aan het herstellen bent want verwarring is de doorgang op weg naar een nieuwe realiteit.

En die onverwachte, nieuwe emoties die je voelt betekenen dat je weer toegang hebt tot dat wat afgesloten was al die jaren. Nu kun je eindelijk beginnen met verwerken. Eigenlijk is dat echt heel goed!

Ik wens je heel veel sterkte toe. Praat tegen jezelf en houd je zelf voor: ik maak dit mee omdat ik het aankan. En stel je eens voor hoe je je zult voelen als je kunt gaan beginnen met leven ipv overleven. Ik vind je heel dapper, want niet iedereen gaat dit aan. Jij wel.

Groetjes
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
beste
ik herken heel goed wat je zegt. Het is iets vreselijks. Ik ben een normale vrouw die zelf in de hulpverlening sta (zelfs in de psychiatrie). ik heb een goede relatie van 16 jaar en 2 kids
Ik heb een zware jeugd achter de rug met veel angsten dat er thuis was ging gebeuren.
Nu is er een aantal maanden geleden iets kleins gebeurd waar ik me enorm schuldig over voelde. dit is voor een groot stuk uitgesproken.
Nu sindsdien zit ik voortdurend in herbelevingen en angsten, soms op het dissocieren af. Het is een heel zwaar proces, ben thuis van mijn werk, voel dat het voor mijn gezin ook zwaar is...
ik hoop echt op herstel. Als ik in belevingen zit, zie ik de toekomst zo slecht in en voel ik me zo schuldig over dingen die ik gedaan heb in mijn verleden (die ik anders kon rationaliseren).
Ik ga nu naar psychologe en doe accupuntuur, neem chinese kruiden. Voorlopig neem ik geen medicatie maar soms voel ik dat er niet ver van sta.
ik heb een tante die gespecialiseerd is in PTSS en ze zegt dat medicatie de boel platlegt en toch niet helpt bij de verwerking.
hebben jullie hier ervaring mee?
de (halve) dagen dat ik me wel goed voel gaat het dan stukken beter en doe ik vanalles van taken om mijn schade in te halen.
Soms denk ik beter te werken, maar dan besef ik weer in slechte momenten dat ik daar niemand bij help.
Ik ben blij wat positief herstel-commentaar te lezen want op internet lees je je 3 tot 5 jaar.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hai Petrousjka,
Zie, dat je net bij GV bent: welkom!
Bedoeld als hulp: dit is geen antwoord op de vraag, maar een reactie.
Dit antwoord kan je beter kopiëren en helemaal bovenaanzetten, net onder de vraag, bij "reacties".
Anders heb je kans, dat de moderatoren je antwoord verwijderen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ok bedankt
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Graag gedaan en natuurlijk heel veel sterkte!!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Toevoeging: en je antwoord hier verwijderen ;-))