Let op: Startpagina GoeieVraag geeft geen medisch advies. De antwoorden en reacties zijn geen vervanging voor een consultatie bij een arts. Raadpleeg bij gezondheidsklachten daarom altijd een arts.

Kan je geestelijk voelen welke maan stand dat het is ?

Het is heel raar, maar enkele dagen voor "volle" en "nieuwe" maan voel ik mij niet goed,...ongelukkig, prikkelbaar, kwaad, niet alert, weinig interesse in eender wat en slaap ik slecht met vele enge dromen.Het lijkt wel of ik dan de hele nacht door droom.
De dag NA volle en nieuwe maan voel ik mij weer goed tot de volgende er weer aankomt.
Dit heb ik al enkele jaren en hoe bizar het ook klinkt, mijn twee (volwassen) kinderen slapen in die periode ook slecht.
Zijn er mensen die dit al gehoord of meegemaakt hebben, wanneer ik dit aan iemand vertel, lachen ze dit gewoon weg.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Daar is al heel veel onderzoek naar gedaan. Een theorie ( vind ik de mooiste) is dat ene Arnold Lieberr, een psychiater uit Miami onderzoek had gedaan naar de stand van de maan ( volle maan) en de mens. Zoals je weet worden de getijden beinvloed door de maan? NU had Lieberr bedacht dat omdat ons lichaam uit 80% uit water bestaat, er wel degelijk een mogelijkheid zou kunnen zijn dat het verband houdt met hogere moorden tijdens volle maan. Maar uiteraard wetenschappers die dat niet willen geloven spreken dit tegen en zeggen dat het niet zo is. Of komen met andere theorien. Feit is dat crime en zelfmoord % hoger is op volle maan. En of dat komt doordat het licht geeft of mensen zich willen associeren met een weerwolf of wat voor reden, dat zal nooit 100% bewezen kunnen worden. Ik ken heel veel mensen die gevoeliger zijn tijdens volle maan. Want hoe vaak we hem ook zien, je zal er latijd naar kijken als hij vol is... waarom doen we dat niet bij andere manen?? trekken wij de maan aan of trekt de maan ons aan? ;) Toegevoegd na 1 minuut: http://www.moon-eyes.com/do-crime-rates-spike-on-full-moon-nights.html A new dimension was added to the study by Arnold Lieber of University of Miami. This psychologist says that because human body is nearly 80 % water, there is a strong possibility that it experiences biological tides. This leads to emotional impact based upon the different phases of moon. Compare this to the case of tides which occur in sea due to the gravitational pull between the earth and the moon. The doctor undertook a study in Dade County, Florida. This study includes 1887 murders spanning a period of 15 years. The study revealed that the rate of murder tends to correlate with the phase of moon so the murders on full moon were definitely higher than other days. As of now, there is no decisive answer to this question. Yet we must not forget to tame the werewolf within

De mens is gevoelig voor drie dingen die te maken hebben met volle maan: 1.  Het extra licht in de nacht. 2.  Extra / andere geluiden van nachtdieren tijdens volle maan. 3.  Het *idee* dat je de volle maan zou kunnen voelen. Aangezien jij schrijft dat je het effect zowel bij volle als bij nieuwe maan hebt, vallen mogelijkheden 1 en 2 voor jou af. Een andere reden waarom die mogelijkheden in jouw geval afvallen, is dat je niet alleen de volle maan merkt, maar ook de nieuwe maan - en dan is er geen sprake van extra licht. Oh ja, en dan is er nog het feit dat bij jou de effecten de eerste dag na volle/nieuwe maan al weg zijn. Op die dag zijn de lichteffecten, en zelfs de vermeende zwaartekrachtseffecten (die op de mens echter geen invloed hebben), vrijwel gelijk als tijdens volle/nieuwe maan zelf. Blijft dus over... mogelijkheid 3. Ik denk dus dat het bij jou puur het *idee* is dat jij van volle cq nieuwe maan deze verschijnselen krijgt. Doordat jouw overtuiging zo sterk is, krijg je die verschijnselen ook echt - en dat versterkt de overtuiging weer. Proefpersonen die in een donkere kamer werden opgesloten met een kunstmatige daglengte die NIET gelijk was aan de normale 24 uur zodat ze op den duur ook niet meer wisten welke dag het was en dus ook niet of het wel of geen volle maan was, bleken niet in staat de maanstand te voelen. Dat is ook de verwachte situatie: zonder het licht waar te nemen, en zonder de reacties van de natuur te kennen, is er geen enkele manier waarop je zou kunnen merken wat de maanstand is. Ook het veelgehoorde verhaal dat de maan invloed heeft op het water (zie eb en vloed), dat de mens voor 70% uit water bestaat, en dat de maan "dus" invloed heeft op de mens, is eenvoudig te weerleggen. Om een lang verhaal kort te maken: alles wijst erop dat jij puur je eigen idee voelt dat volle / nieuwe maan bepaalde lichamelijke effecten zou hebben. Dat idee is een self-fulfilling prophecy.

Mogelijk veroorzaak je dit soort verschijnselen zelf. Je houdt heel goed bij, wanneer het volle maan is en nieuwe maan. De dag na volle maan zijn je problemen over, echter het verschil tussen volle maan en de dag na volle maan is amper te zien, er komt alleen een heel klein beetje schaduw van de aarde op het uiterste randje van de maan. Hoe kan een heel klein beetje aarde schaduw nu dit verschil maken? Dus door het denken aan dit soort zaken, kan het bij jou zelf klachten veroorzaken en dat is heel goed mogelijk!

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100