Heb ik een fobie?

Ik weet niet of dit een fobie is, maar ik raak helemaal in paniek als ik motten of nachtvlinders zie, ik ga dan zowat hyperventileren, en ik wil gelijk weg uit die ruimte, ik ga ook gelijk huilen. Kan iemand mij vertellen of je dit echt een fobie kan noemen, en wat ik dan kan doen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Psyche
1.6K

Antwoorden (6)

Je wordt angstig van dat gefladder van die motten en nachtvlinders. En door het een fobie te noemen, wordt het gelijk een enge ziekte; dat is het niet.
Je wilt liever niet dat die beesten langs je gezicht fladderen, eng gevoel is dat.
Ik zou zeggen, verlaat die ruimte en vraag iemand anders om de vlinder te verjagen. Ik doe dat meestal met wespen.
De een vindt dit en de ander dat griezelig.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Snap de min niet. Goed antwoord. Plus.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik snap de minnen ook niet. Plus.
Het zou kunnen dat je een fobie hebt ja.
Angst voor motten en nachtvlinders.
De precieze naam voor deze fobie weet ik niet, maar die zou je kunnen opzoeken.

Men noemt het een fobie omdat je er bang voor bent.
Zo bestaat ook Arachnofobie=Angst voor spinnen (Arachnafobia is een leuke film daarover trouwens)

Toegevoegd na 3 minuten:
Men heeft voor vele dingen waar je bang voor kan zijn een "fobie-naam" gemaakt. Het is dus een fobie... Precieze naam weet ik niet maar dat kan je opzoeken.

Ik had ooit een keer ergens gelezen dat er therapie was om over angsten heen te komen van dieren en/of insecten als het echt vaak voorkomt kan je misschien een boek daarover lezen hoe je het kan verhelpen of aan iemand hulp vragen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hyperventileren, huilen, en kamers niet meer betreden klinkt als een fobie- een onredelijke angst.
Angst voor motten en nachtvlinders is een bekende fobie, genaamd mottefobie.

Je kunt er twee dingen mee doen, negeren (en andere mensen of de kat de mot laten vangen) of proberen de angst te overwinnen.
Dat laatste is natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan. Je kunt proberen te bedenken waar de angst vandaan komt, wannneer deze begonnen is. Vaak lukt dat niet.
Je kunt boeken lezen over motten en nachtvlinders (en gewone vlinders), en/of dode motten in het museum bekijken, of levende in de dierentuin. Doel is te beseffen dat de angst onredelijk is; vlinders en motten doen niemand kwaad.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zo is dat. Angst voor het onbekende kun je overwinnen door kennis te maken met het object van je angst. Verdiep je in de motten en vlindertjes, snap wat ze doen en wat hun nut / functie is, en grote kans dat de angst verdwijnt.
Motten en nachtvlinders doen niemand kwaad, zeker jou niet. Daar zijn ze totaal niet op uit en totaal niet mee bezig. Het zijn onschuldige insecten, elk met een eigen functie en doel in het leven.

Vlinders, of het nou nachtvlinders (motten) of 'gewone' vlinders zijn, zijn prachtige diertjes. Je hoeft er echt niet bang voor te zijn. Lees er eens iets over, dan weet je wat meer over ze dan alleen maar het feit dat ze zo eng fladderen. Bekijk eens een motje van dichtbij, en zie hoe mooi en teer hij is.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Nachtvlinder_(dier)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
We spreken van een specifieke fobie wanneer iemand
A) ergens aanhoudend erg bang voor is. Verder is er dan
B) een onmiddellijke angstreactie wanneer iemand daaraan wordt blootgesteld, wat zich kan uiten in een situatiegebonden paniekaanval. Een andere voorwaarde is dat
C) iemand zich ervan bewust is dat de angst onredelijk is. Ik vermoed dat jij je dit goed realiseert, en dat dit ook de reden is dat je deze vraag stelt. Bij een fobie is het verder zo dat
D) een situatie die de angst oproept liefst vermeden wordt, of alleen in sterke angst wordt doorstaan. Jij beschrijft dat je weg wilt uit de ruimte en gaat huilen.
E) de angst bij een fobie belemmert iemand in zijn sociale leven, beroepsmatig functioneren, of iemand lijdt er erg onder. Dit kan ik niet beoordelen voor jou. Verder moet
F) de angst bij iemand van onder de 18 minimaal zes maanden duren, en moet
G) de angst niet komen door een andere stoornis.

Als hieraan is voldaan, zou je spreken van een specifieke fobie, subtype dierenfobie.

Strikt genomen (en ik ben vrij strikt als het gaat om diagnostiek) zou je in jouw geval alleen spreken van een fobie als je daadwerkelijk lijdt onder je angst, of als je er door beperkt wordt in je dagelijks leven. Als dat niet zo is, dan spreken we 'gewoon' van een irreële angst voor motten, maar niet van een fobie. Er is dus alleen sprake van een fobie als jij er echt lást van hebt.

Een ándere vraag dan de vraag of er sprake is van een bepaalde stoornis, is de vraag wat je eraan kunt doen en of je hulp nodig hebt. Omdat de DSM (handboek voor psychologische diagnostiek) duidelijk aangeeft dat er alleen sprake is van een fobie als je lást hebt van je angst, gaan die twee eigenlijk altijd hand in hand. Immers: als je ergens geen last van hebt, hoef je ook geen behandeling.

Je kreeg hierboven al een hele goede tip van iemand, namelijk om te gaan lezen over nachtvlinders en nachtvlinders te gaan bekijken. Ik geef je daar nog een tip bij: kijk naar een nachtvlinder en blijf staan totdat de paniek zakt. De angstreactie van je lichaam (hogere hartslag en bloeddruk, snellere ademhaling etc.) wordt namelijk vanzelf minder, en als je lang genoeg aan je angst wordt blootgesteld, zul je dit dus ook merken. Als je weggaat terwijl je nog in paniek bent, houd je de angst in stand.

Als de angst te erg is om hier zelf mee aan de slag te gaan, ga dan naar je huisarts en laat je doorverwijzen naar een psycholoog. Een specifieke fobie is heel goed behandelbaar.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mensen met een angststoornis hebben last van hevige angsten. Angst kan een normale en gezonde reactie op een gevaarlijke situatie zijn. Door de angst en de reactie van het lichaam hierop, kan iemand bijvoorbeeld snel vluchten. Als er sprake is van een angststoornis ervaart iemand hevige angsten die niet in verhouding staan tot het werkelijke gevaar. Veel mensen hebben wel iets waar ze overdreven angstig voor zijn. De behandelaar zal de diagnose angststoornis echter pas stellen wanneer de angst het dagelijks leven ernstig belemmert en verstoort. Het gaat bijvoorbeeld niet goed op het werk of iemand kan de dagelijkse bezigheden niet meer uitvoeren door zijn klachten.

Er bestaan verschillende angststoornissen die zich op verschillende manieren uiten.

Een specifieke fobie kan behandeld worden met een psychologische behandeling óf met medicijnen. Onduidelijk is of de combinatie van beide beter werkt dan één van beide behandelingen afzonderlijk. Voor de keuze is het belangrijk welk type fobie u heeft. Bespreek dit met u behandelaar.