wat zijn de kenmerken (en typische gedragingen) van iemand die onderkoeld reageert (dus geen emoties toelaat)?

Kunnen deze mensen bv. verliefd worden? En zo ja, wat gebeurt er dan met hen? Zijn er dingen die dit kunnen doorbreken (bv. een erg voorval) of leiden nare gebeurtenissen juist tot nog meer onderkoeld gedrag?
Zijn zij op elke moment onderkoeld of kunnen er situaties zijn waarop dit minder is? Kunnen zij emoties veinzen? enz...

Toegevoegd na 16 minuten:
ik bedoel als "verdedigingsmechanisme". Onderkoeld reageren in plaats van (té) emotioneel. Doen alsof niks je iets doet, je niks kan deren.

Toegevoegd na 14 uur:
Op basis van de vragen voor verduidelijking. als je bepaalde "kwetsuren" in je kindertijd hebt opgelopen kan je op latere leeftijd bij bepaalde ervaringen teruggeworpen worden op een kinderlijke reactie.
Hier zijn twee belangrijke manieren die vaak voorkomen. Je kan onbewust té emotioneel reageren als een kind dat mama of papa nodig heeft. En dan van bv. je partner, vrienden... verwachten dat zij die rol vervullen. Je wil getroost worden, je wil dat iemand het voor je oplost etc.
Of je kan onderkoeld reageren. Dit is de andere kant van dezelfde medaille. Dan lijkt het alsof je alles aan kan, dat je niemand nodig hebt, je wijst hulp en steun af. De emoties woelen wel hevig van binnen, maar je onderdrukt deze (onbewust).
vaak zijn het mannen die onderkoeld reageren en vrouwen die te emotioneel reageren, maar dat is natuurlijk niet te veralgemenen.
Nu kan ik me best iets voorstellen op concreet niveau over "te emotioneel", maar "onderkoeld" is onduidelijker.

liveisgreat
11 jaar geleden
in: Psyche
5.1K

Het beste antwoord

onderkoeld reageren is iets anders als geen emoties herkennen of zelfs voelen. Dit probleem wordt Alexithymie genoemd en levert grote sociale problemen op.

Mensen die aan Alexitymie lijden kunnen weliswaar relaties aangaan, ze kunnen ze zeer moeilijk onderhouden.

Verliefd worden kunnen zij niet, ze kunnen het wel veinzen. Doorbreken van de emotieloosheid (rationaliteit) is mogelijk door bijvoorbeeld Emotioneel Lichaamswerk therapie.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ik denk dat iedereen wel eens onderkoeld reageert, daar kunnen allerlei redenen voor zijn. Kijkend naar mezelf kan ik vrij onderkoeld reageren op heel emotionele zaken als ik vind dat de situatie zich er niet voor leent om die emoties te tonen. Een taxichauffeur waar ik bij in de auto stap na een bezoek aan een stervende vriendin bijvoorbeeld, hoeft niet alles te weten. Als die vraagt "of het leuk was", dan zou ik die situatie zomaar aan kunnen duiden als "best wel lastig". Ik huil thuis wel, denk ik dan. Niet in die taxi.

Op dat moment is het een verdedigingsmechanisme: een béétje emotie roept dan meer emotie op, bij mij tenminste. Dus kies ik voor een zakelijke, onderkoelde reactie, om die emoties erbuiten te laten.

Maar natúúrlijk reageer ik op andere momenten met een volledig 'normale' en situatie-consistente emotie, en soms kan ik echt emotioneel worden. Zoals elk mens.

Maar ik geloof dat ik nog altijd je vraag nog niet helemaal snap. Want natuurlijk kunnen ook mensen die soms onderkoeld reageren, verliefd worden, en natuurlijk zullen er situaties zijn waarin zij níet onderkoeld reageren. En ja, emoties veinzen kunnen "ze" ook: als iedereen.

Sommige mensen hébben meer emoties: hun gevoelens worden snel beïnvloed door externe gebeurtenissen. Anderen tónen minder emoties, terwijl zij dezelfde emoties ervaren. Weer anderen zijn meer flegmatisch, met een minder reactief gevoelsleven. Sommigen ervaren weinig emoties, omdat zij rationeler ingesteld zijn en minder bezig met gevoel. Nog weer anderen ervaren wel gevoelens, maar kunnen dit moeilijk uiten. Onderkoeld met dingen omgaan kan ook tweede natuur zijn, omdat iedereen in het gezin waar je uitkomt, dit deed.

Daar komt bij dat er stoornissen en situaties kunnen zijn waardoor gevoelens kunnen afvlakken: een depressie, bepaalde medicatie, neurologische schade, stressvolle situaties, en nog meer. Zo kan het zijn dat iemand in een bepaalde situatie onderkoeld reageert, en in een andere situatie niet. Of in een bepaalde periode onderkoeld zijn. Of iemand kan tegen een bepaalde persoon onderkoeld reageren, wanneer het gaat over een bepaald onderwerp - en over een ander onderwerp weer niet.

En er zullen ongetwijfeld mensen zijn die veel sterker de neiging hebben om onderkoeld te reageren dan anderen. Uit jouw beschrijving lijkt het alsof je deze eigenschap ziet als een bepaald persoonlijkheidstype. Als er iets anders áchter je vraag zit, hoor ik dat graag. In de reacties is nog ruimte :-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
liveisgreat
11 jaar geleden
ik heb de vraag bewerkt en ook bij de reacties dingen aangevuld. het gaat inderdaad om iets structureels.
niet zozeer om zelfbeheersing.
Maar wat je schrijft over de types van mensen houdt zeker wel steek, idem dat een onderkoeld type misschien niet altijd onderkoeld reageert.
Dat is dan ook één van mijn vragen...
Ik ken echt mensen die hun emoties zo erg wegstoppen dat ze zelfs geen traan laten bij het overlijden van een heel dierbaar iemand. Ze kunnen het gewoon niet. ze blijven doen alsof ze "alles aankunnen" en willen geen troost.
Het interessante is dat dat de andere kant van de medaille is van te emotioneel (wat in de volksmond soms als "'hysterisch" beschreven wordt) te reageren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je bedoelt een soort min of meer permanente (of in elk geval: langdurige) blokkade? Bedoel je dan dat die persoon wél de emoties ervaart maar ze niet kan uiten, of dat het meer een vorm is van "er niet bij kunnen", al zouden ze dat wel willen, of al proberen ze dit wel?
liveisgreat
11 jaar geleden
wel, ik heb het uit een site. daar staat dat die mensen gewoon op alles onderkoeld reageren. In tegenstelling tot de emomens, die vaak op een ander wil leunen, is hij/zij stellig van mening dat hij/zij alles aan kan. Het is idd een soort blokkade, ontstaan in de kindertijd door min of meer dezelfde omstandigheden dan waardoor overdreven emotionaliteit ontstaat.
Ik denk dat het meer een vorm is van "er niet bij kunnen". Wat ik wel weet is dat deze mensen zich heel erg bedreigd voelen door iemand die wél emoties uit, omdat dit hen confronteert met de eigen emoties (onbewust). Ze noemen deze dan ook vaak met negatieve termen ("een hysterische vrouw" bv.).
Ik denk dat ze het niet proberen omdat ze niet weten dat ze hun emoties onderdrukken.
Of ze ze ervaren, wel, dat vraag ik me echt af. Ik vermoed van wel, maar dat weet ik dus niet....