Hoe met schizofrene vader omgaan? Hij woont niet in NL en kan ook lief zijn maar heeft veel waanideeën. Beschuldigt mij e.a. dan bv v. diefstal.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Psyche

Antwoorden (3)

Op momenten dat hij je beschuldigd gewoon weg gaan en op momenten dat hij lief is gezellig mee lief doen. (voor zover dat gaat dan) Het spelletje mee spelen in principe, als je maar altijd onthoud dat jij degene bent die beter weet ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Schizofrenie is een zeer beladen woord en wordt nogal makkelijk gebruikt om mensen die zich niet zo gedragen zoals wij van hen verwachten aan te duiden.

Als de diagnose inderdaad is gesteld dan is het bijzonder moeilijk om met deze mensen om te gaan. Het is belangrijk om te weten dan de psychotische fases niet voortdurend aanwezig zijn. Als ze optreden dan is er geen redenatie meer mogelijk. Voor ons zijn deze mensen dan onbegrijpelijk. Acceptatie is dan het codewoord.

Als ze voortdurend optreden dan is het nog moeilijker. Afscheid nemen van deze mensen is dan wellicht het verstandigste.

Als je wilt leren omgaan met mensen die aan Schizofrenie lijden zijn daar hulpgroepen voor. Er is echter altijd professionele hulp nodig.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Net zoals een schizofrene patient problemen heeft is het voor naasten ook heel moeilijk om hiermee om te gaan. Helemaal als het je vader is. Misschien is het raadzaam om even met je huisarts te overleggen. Eeen psycholoog kan e misschien 'tools' meegeven om hiermee beter om te gaan... Sterkte