Mijn hond heeft me vanmiddag gebeten, ik weet dat dit uit angst was, maar toch vind ik het moeilijk te vergeten. Iemand tips om 'eroverheen' te komen?

"net oorspul in haar oor geprobeerd te doen.
ik ben best een goede packleader, kalm zelfbewust etc.
maar ik wist niet hoe het spul werkte voor haar oor (zie vorige vraag) dus ik ging het eerst lezen.
Lotje zat al wat bangig voor me,
en mijn moeder kwam er ook bij (was ook gespannen)
toen wilde ik het in haar oor doen,
en toen ging ze grommen, tanden laten zien, sprong ze naar voren en ging naar mijn vingers happen (ze heeft me gebeten in mijn wijsvinger)
ik schrok me dood, heb haar wel geprobeerd te corrigeren. lukte redelijk. ze had haar staart naar beneden.
ze wilde naar haar mand, dat mocht niet (Ze mag niet weglopen)
daarna heb ik het nog een keer geprobeerd, zelfde resultaat
ik voelde dat ik te gespannen was en liet het papa doen (die zo kalm als een dode pier is)
en daarbij liet ze voorzichtig haar tanden zien (papa negeerde het en deed het spul in haar oor) daarna was het ook klaar en ging ze onderdanig liggen.

persoonlijk denk ik dat het angst was waardoor ze agressief werd, agressie mag nooit en het corrigeren de tweede keer ging heel goed,
maar toch ben ik er erg van geschrokken.
hoe kan ik het vergeten?
lotje ligt nu weer doodkalm in het gras,
maar ik zit nu nog een beetje na te rillen.

het is over het algemeen een goede onderdanige hond.
(loopt achter ons bij het wandelen, oortjes naar achteren, staart wat lager)
thuis luister ze goed. ja ik kijk dog whisperer.

maar toch vnd ik het moeilijk hier overheen te stappen.
iemand tips?"

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Psyche
6.8K

Het beste antwoord

Honden halen hun veiligheid uit een consequent optredende vaste baas die boven hen staat ( in de rangorde).
Een hond heeft behoefte aan eenduidigheid met dezelfde afspraken en regels.
Deze band is door veel met de hond bezig te zijn te verkrijgen. Eis: consequent en hoger in rangorde.
Baasjes die al een angst of onzekerheid uitstralen geven dit door aan de hond. De hond mist de veiligheid en reageert met paniek en ongewenst gedrag.
Is de hele omgeving onveilig ( onzeker) dan raakt de hond totaal verward en gaat dan inderdaad "van zich af bijten".

Het gedrag van de hond is heel goed te verklaren.
De oorzaak ligt in deze bij jezelf.
Jij bepaalt wat er gaat gebeuren, niet de hond !
Doet de hond iets niet volgens afspraak, dan mag ze gestraft worden. (nekvelgreep en tegen de grond duwen = onderdanigheid en overgave.)
Drie bazen is echt teveel. Een hond heeft het nodig dat ze één baas heeft en die moet ze onvoorwaardelijk gehoorzamen en volgen.

Natuurlijk is het nooit leuk als een hond haar baasje bijt, maar als je de reden weet is er wel iets mee / aan te doen.
Ga investeren in je relatie met de hond (als het jouw hond is) of laat dergelijke handelingen over aan haar echte baas.

Jouw rillerig gevoel is ontstaan uit een totaal "onverwacht" moment. ( wat achteraf niet zo onverwacht bleek te zijn)
Advies: ga met je hond een flink stuk wandelen en ga werken aan jullie relatie (baas-hond), doe oefeningen en beloon of corrigeer als dat nodig is vanuit jouw positie als baas. Bouwen aan vertrouwen. Succes.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Compleet, niets aan toe te voegen +
jodyenboyke
11 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dank voor je antwoord,
ik heb ervan geleerd,
en ben bezig met de band tussen de hond en mij (baas) nogmaals bedankt!