Heeft iemand tips om deze impulsen te beheren?

-Als ik kwaad word of gestrest raak, sla ik mezelf herhaaldelijk op mijn hoofd. Dit gaat automatisch en daarna voel ik me opgelucht.

-Als ik een boek lees moet ik van alle zinnen die ik 'geschikt' vind alle letters en leestekens tellen. Vervolgens ga ik met het getal dat hieruit komt sommetjes maken. Dit stoort mij erg tijdens het lezen.

-Wanneer ik mij in een ruimte begeef met een open deur, voel ik een 'leegte' in mijn hoofd. Ik wil altijd alle deuren dicht hebben.

-Gedurende de dag zeg ik bijna constant een getallenreeks bestaande uit vier cijfers in mezelf op die ik 'mooi' vind.

Ik erger me heel erg aan deze tics, vooral aan de tweede en de vierde. Heeft iemand tips voor mij om ze te leren beheersen? Ik wil namelijk graag van ze af zijn.

Bedankt voor het lezen!

Toegevoegd na 6 dagen:
Iedereen bedankt voor de reacties! Ik denk niet dat ik hiermee naar de huisarts ga, dan voel ik me zo'n zeur.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Psyche

Antwoorden (5)

Probeer jezelf elke keer als je het doet te corrigeren. Zo ben je je er meer van bewusst en zal het waarschijnlijk wel weg gaan.

Succes!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het lijkt of je een vorm van dwangneurose hebt.
Dit kan behoorlijk vervelend zijn.
Ik had een buurman die dit ook had, hij moest van zichzelf tientallen keren de voordeur controleren voordat hij wegging met als gevolg vaak te laat op zijn werk.
Ik raad je aan langs de huisarts gaan er vragen naar de mogelijkheden om hier vanaf te komen.

Overigens heb ik ook wel eens van die dingetjes zoals 2 x afkloppen of ik heb iets met even getallen.
Ik negeer het maar dat is niet voor iedereen weg gelegd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
klinkt als een obsessieve-compulsieve stoornis met hoofdzakelijk teldwang.

hoe je de regie weer terug kan krijgen over deze tics is lastig te zeggen omdat je eerst de oorzaak zou moeten achterhalen.

afhankelijk van de oorzaak kan men een oplossing/behandelijk afstemmen.

een gouden tip is er dus helaas niet, maar het goede nieuws is dat het goed te behandelen is.

super dat je aangeeft dat het wel degelijk een probleem is, dus het advies is om naar je HA te gaan en je door te laten verwijzen voor gedragstherapie of cognitieve gedragstherapie mogelijk icm met medicatie.

nu ben je de regie kwijt, je MOET de handelingen volbrengen waardoor je je rustiger voelt, maar je stoort je er enorm aan en het lijkt me nogal uitputtend.
hoe meer je verzet, hoe sterker het gevoel kan worden dat je deze dingen MOET doen, dus het kan zichzelf wel degelijk versterken. (toegeven is tenslotte rustgevend, maar van hele korte duur helaas)

in je uppie is het bij mijn weten niet mogelijk om dit jezelf af te leren, dus denk dat hulp alleen al voor je gemoedsrust een enorm verschil zal zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er zijn zeker goede methoden om van deze dwanggedachten af te komen. Maar ik raad je aan professionele hulp te zoeken (kan via de huisarts). Je kunt dat niet alleen! Sterkte en veel succes voor de toekomst.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit doe jij niet zomaar, hier zit iets achter en ik denk dat je eerst daarmee aan de slag moet voordat je van de 'dwang' af kunt komen. ik denk dat je het beste naar de huisarts kan gaan en samen kijk je wat voor jou het beste is.