Hoe praat ik langzamer?

Ik krijg vaak te horen dat ik heel snel praat en rustiger moet praten, maar ik kan me zelf dat niet aanleren omdat ik het onbewust doe :( ik word ook vaak uitgelachen of nagepraat.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Psyche

Het beste antwoord

Na elke zin even ademhalen. Als je visueel bent ingesteld: zie de zinnen voor je, bij een punt haal je adem, bij een komma pauzeer je heel even.
Zeg gerust tegen andere mensen dat je hiermee aan het oefenen bent, waarschijnlijk willen ze je wel helpen. Spreek bijvoorbeeld af dat ze een hand opsteken als je gaat 'ratelen', en dan haal jij weer even rustig adem, enzovoorts.
Lukt het niet op die manier, dan kun je overwegen naar een logopedist te gaan, om begeleid te trainen.
Want het is flauw maar waar: iemand die rustig praat, komt geloofwaardiger over, spreekt vaak ook wat 'dieper' (wat ook als geloofwaardiger wordt ervaren), en is veel makkelijker om naar te luisteren.
Succes!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

probeer je in te prenten dat elke keer dat je snel praat jezelf te corrigeren. hierdoor leer je het vanzelf af. Ik had daar ook last van. succes!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat is lastig!
Misschien kan je iemand, die je vertrouwt en die vaak bij je is, vragen of hij/zij je bijvoorbeeld een teken wil geven als je snel praat. Dat teken kunnen jullie samen afspreken: een klein handgebaar misschien. Niet al te opvallend natuurlijk. Anderen moeten het niet in de gaten hebben. Op die manier word je het je bewust.