Problematische situatie (alcohol/marihuana) wat moet ik doen?

In mijn omgeving zijn jointjes en alcohol dagelijkse kost. Bij het avondeten gaat er een fles wijn open, daarna nog een, en met bezoek nog een! En bezoek is er bijna elke dag. 's Avonds begin ik met jointjes roken, maar mijn vriend begint al rond de middag. Ook de vrienden en vriendinnen die dagelijks op bezoek komen roken jointjes als kettingrokers en drinken de hele avond door. Ondertussen heb ik wel al door dat ik te veel drink en rook (marihuana, ik rook geen sigaretten), maar als ik ermee zou stoppen zou ik een "outcast" in mijn omgeving zijn. Zelfs in mijn eigen huis, want ik woon met een groot deel van die mensen samen...

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Psyche
1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De outcast zijn is lastig, ik begrijp dat de verleiding groot is. Ik vind het toch knap dat je doorhebt dat je teveel blowt en drinkt, en de aanslag dat dit is op je lichaam. Ik ken je situatie natuurlijk niet, maar als ik in een dergelijke situatie zat, zou mijn eerste reactie zijn: veranderen van omgeving. Helaas behoort die oplossing lang niet altijd tot de mogelijkheden..

Het beste antwoord

Ten eerste:
applaus dat je het doorhebt, dat is al een hele stap.

Wat al eerder gezegd is,
druk van je omgeving is groot, heeft invloed op je eigen doen en laten.. dat blijkt maar weer.

Je hebt altijd opties:

- Ga uit deze omgeving (dat kan ook gewoon even tijdelijk zijn, een lange vakantie als je dat tot je beschikking hebt, zodat je "af kunt kicken")
- Bouw af. In een keer niks meer doen gaat je gewoon niet lukken met zoveel groepsdruk, neem vanavond een glas wijn minder (houd het bij!) doe dat een week, daarna nog een minder, etc. Doe dit totdat je geen wijn meer drinkt, dan valt het ook niet zo op (klinkt gek maar het werkt wel zo) daarna ga je aan de jointjes werken (ook afbouwen) je kunt de volgorde ook omdraaien.
- Bespreek met je vrienden/omgeving het probleem, en geef aan dat je wilt stoppen, ik weet niet hoe de mensen in je omgeving hiermee om zullen gaan, kan ik niet over oordelen.
zo weten ze wat jij wil, en kunnen ze daar rekening mee houden.

ik hoop dat ik je heb kunnen helpen.

Maar je kunt natuurlijk ook gewoon stoppen meteen met alles, en r*k hebben aan reacties van de omgeving.

Kies voor jezelf! je zult jezelf later dankbaar zijn voor keuzes die je NU maakt!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Deze vraag gaat eigenlijk over geaccepteerd willen worden. Er is geen enkele reden waarom jij wel zou roken en drinken als je dat niet wilt. De verslaafden doen toch hun eigen ding, en letten echt maar kortstondig op wat jij doet.
Ik ben zelf opgegroeid in een gezin waar mijn moeder niet rookte en dronk. Mijn vader en verder al haar familieleden rookten (sigaretten) en bij verjaardagen (was vroeger zo) werd er ook wat gedronken. Zij deed nooit mee.
Ik rook ook niet en heb een man en vriendinnen die bijna allemaal wel roken. Echt waar, in wezen interesseert het de roker geen bal, wat jij doet, als je het hem maar niet verbiedt. Kies gewoon wat je zelf wilt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
oei dat wordt wel moeilijk maar je alarm is wel afgegaan
goed zo
hoog tijd om eisen te stellen.

misschien is er nog iemand die er ook zo over denk sta je wat sterker maar ik denk dat je stevige in je schoenen moet staan en het goed moet plannen.
misschien dat wat meer vrienden die dit niet doen wat vaker over de vloer moeten komen ?
of zoek zelf wat vaker buiten huis dit soort mensen op.

heb je een eigen ruimte ?dan mag je het daar verbieden
lijkt mij. en wellicht komen sommige dan juist maar wat graag bij je langs. om er even uit te stappen
als niets werkt word lid van een bijbelstudie groep LOL
en nodig ze uit dat werkt gegarandeerd ;)
12 jaar geleden
Wat jij moet doen is toch jouw eigen keuze.
Jij kiest voor een vriend die te veel blowt.
Jij kiest om mee te doen, of niet.
Jij kiest voor jezelf.
Of jij kiest er voor om "erbij te horen".
Ieder jointje en ieder wijntje is jouw keuze.
.

Ik vind "outcast" wel een groot woord.
Koop een groot pak sap en schenk dat voor jezelf als de rest aan de wijn zit.
Recht je schouders en trek je eigen plan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
jodyenboyke
12 jaar geleden
+
je zal een keuze moeten maken:
of je kiest voor jezelf en hebt er maling aan wat anderen doen, denken en zeggen.

of je doet lekker met de anderen mee tegen je zin en gaat ongezond verder met wat je aan het doen bent.

het is een beetje kolder om het zo zwart wit te zien, want als je een outcast gaat worden omdat je niet meedoet met de anderen zou ik me eens heel erg af gaan vragen of het wel vrienden zijn.

wat een ander doet moet een ander weten, jij moet doet waar jij achter staat ongeacht wat anderen hiervan zullen denken.

vind het een beetje een slap excuus eigenlijk, dus laat je gezondheid niet van anderen afhangen.

jij blijft gewoon wie je bent, of je nu wel of geen jointjes rookt en teveel drinkt. neem de verantwoording voor jezelf zonder je druk te maken over je positie binnen de groep.
het is gewoon investeren in je gezondheid en wellicht ook je toekomst!!!

van je huis hoef je geen verkapte coffeeshop of cafe te maken als jij dat niet wil. jij hebt de regie over je doen en laten, en niet iemand anders.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is inderdaad te makkelijk om te zeggen en denken: iedereen doet het!! Dat wil nog niet zeggen dat jijzelf niet de keuze hebt om niet te drinken en niet te blowen. Je kan zelfs kiezen om af en toe een drankje te nemen. Ik vind het wel te ver gaan dat je zo maar met iedereen mee zou moeten doen. Kies voor jezelf.... zo als jij je leven in wil richten.!