Bij mijn neef is op latere leeftijd autisme vastgesteld. Hij heeft nu mutisme en conversiestoornis. Wat is het verband en een mogelijke behandeling?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Psyche
4.2K

Antwoorden (1)

Een verband tussen autisme en conversie is mij niet bekend, hoewel een indirect verband - zeker bij een late diagnose - redelijk voor de hand ligt: stress is een belangrijke trigger voor conversie, in allerlei vormen. Niet naar je lichaam luisteren, jezelf niet kunnen of mogen zijn, jezelf niet toestaan om te zijn zoals je bent, zijn ook factoren. Iemand die op latere leeftijd pas een diagnose van autisme krijgt, zal waarschijnlijk altijd al op zijn tenen hebben moeten lopen om zo 'normaal' mogelijk te lijken en mee te draaien in de samenleving, en zal nooit hebben begrepen waarom sommige dingen hem meer moeite kostten dan bij de mensen om hem heen. Daarnaast kan het goed zijn dat iemand met autisme minder mogelijkheden heeft om zich goed te uiten, en dan kan het zijn dat de stress en frustratie een andere weg zoekt. Sommige mensen worden depressief als zij te lang onder teveel druk hebben gestaan, anderen zetten dit om naar lichamelijke klachten, zoals conversie.

Een verband tussen autisme en mutisme is er trouwens wél, maar jij zegt dat hij "nu" mutisme heeft, en dat doet mij vermoeden dat hij eerder wél sprak. Bij klassiek autisme zijn er stoornissen in de spraak. Maar als het op latere leeftijd ontstaat, vraag ik mij af of het mutisme niet ook een onderdeel is van zijn conversiestoornis. Ik weet niet wat de artsen hierover zeggen?

In Nederland zijn er een paar centra waar men echt expertise heeft op het gebied van somatoforme stoornissen, waaronder conversie. Dat zijn o.a. Altrecht Psychosomatiek in Zeist en Den Dolder (aanmelden moet altijd via Zeist) en COLK (centrum voor onverklaarde lichamelijke klachten) in Gorinchem, ik meen dat dat nu Yulius heet. Er zijn wel steeds meer poliklinieken voor "onverklaarde klachten", dus er zijn meer plekken waar deze klachten behandeld kunnen worden.

Het zal moeilijk worden om een plaats te vinden waar men specifieke expertise heeft op zowel het gebied van autisme als psychosomatiek. Om eerlijk te zijn, denk ik dat je dat niet gaat vinden. Maar in de centra die ik noemde (en vast ook in andere) is men wel bekend met allerlei andere psychische stoornissen, omdat het gewoon heel vaak voorkomt dat mensen met complexe somatoforme stoornissen, daar ook andere problemen bij hebben. Dat zijn vaak ook lichamelijke ziekten, andere psychiatrische stoornissen, en nog veel meer. Dus een zekere complexiteit kunnen ze daar zeker wel aan. Je zou er eens navraag kunnen doen, en het bespreken met zijn behandelaars.