Waar of hoe kan je hulp krijgen als je niet meer weet hoe je met (de oorzaak van) stress moet omgaan?

Psycholoog vind ik te ver gaan. Ik weet gewoon even niet hoe ik een bepaald situatie moet aanpakken. Die situatie geeft me namelijk veel stress, en dat ik het niet weet op te lossen ook (ben gewend alles zelf te kunnen).

Toegevoegd na 44 minuten:
De hoofdoorzaak is/lijkt relatieproblemen.
Veel van de mensen om me heen zullen het ook niet begrijpen, vrees ik. Daarnaast heb ik een zware studie, wat mij ook niet echt de tijd en rust gunt die ik eigenlijk wel nodig heb.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Psyche
2.4K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
zo gek is het niet dat je bij een slechte relatie niet lekker in je vel zit en je toch maar even intensief in moet zien te zetten bij een zware studie als er van alles door je kop spookt. het is niet raar dat dit stress oplevert hoor (in tegenstelling juist) was ook altijd van het idee 'een psych is teveel van het goede, dat is voor mensen die het écht nodig hebben' tot mijn zoontje gedrag vertoonde waar ik me geen raad mee wist en wel moest omdat ik het jochie wou helpen en er voor hem wou zijn.
kon er dus niet onderuit, en merkte dat ik het naambordje veel erger vond dan een psych zelf. achteraf bleek dat ie ADHD heeft, en ik ben blij dat ik niet aan het modderen ben gebleven ermee. hoe dan ook, ik hoop dat je ook zonder psych weer de regie terug krijgt en weet wat je kan doen om dingen te veranderen en wat aan de antwoorden hier hebt. succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je wel. Ik zal uiteindelijk zelf de nodige stappen moeten ondernemen. Doen wat nodig is om de situatie weer onder controle te krijgen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je geeft het eigenlijk al zelf aan. Je bent altijd gewend om zelf dingen op te lossen en daar zit misschien ook de kern van het probleem. Je vertrouwt niet op anderen, omdat je bang bent dat ze je niet begrijpen. Dat kan ook met een bepaalde vorm van trots te maken hebben. Alles zelf willen doen, andere niet vertrouwen, te trots om hulp te vragen. Is dat toevallig ook de kern van je relatie probleem? Ik hoor het graag!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, min of meer wel. Men leert wel gauw met mijn trots om te gaan, dat is meestal geen probleem.
Maar ik heb, of het nou wel of niet terecht is, meer moeite om iemand te vertrouwen dan een gemiddeld persoon. En dat is het hoofdprobleem in mijn relatie. Dank
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Machiaveli goed dat je erkent dat je moeite hebt met andere te vertrouwen. Dat is meestal de eerste stap in de juiste richting. Maar om anderen te leren vertrouwen zal je altijd eerst bij je zelf moeten beginnen, want als jezelf niet vertrouwt kun je andere nooit leren vertrouwen. Ook al heb je daar 1000 legitieme redenen voor. Begin dus bij jezelf! Werk aan jezelf. Praat erover, en zoek hulp wanneer dat nodig is. Ook ik heb mijzelf opnieuw moeten leren kennen, dat gaat het best als professionele bekwame mensen je een spiegel voorhouden. Succes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vertrouw ik mezelf niet? In de zin van geen zelfvertrouwen hebben bedoelt u? Dank

Het beste antwoord

Huisarts, maar dan moet je eerst daar eea vertellen en dan stuurt hij je naar maatschappelijk werk.
Dus beter bel je zelf het algemeen maatschappelijk werk. Heb je de tihd om rustig je verhaal te doen.
Laagdrempelig en geen psychologisch geneuzel en getrek.
Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoe gaat dat precies dan, bel je ze op en zeg je gewoon "dit en dat zit mij dwars ik kan wel wat hulp gebruiken"?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je belt het AMW en zegt dat je graag een afspraak wil met het maatschappelijk werk. Kan zijn dat ze dan kort vragen naar het waarom, dan kun je aangeven dat je wat relatieproblemen hebt en dat je er zelf niet uit komt en dat je daarover graag met iemand wilt praten.
Bij ons krijg je dan meteen een datum en een mw-er toegewezen, maar het kan ook dat ze je dan een weekje layer terug bellen met een naam en datum.
Als de dag is aangebrojen meldt je je bij de valie en zeg je dat je een afspraak hebt met nenner of mevrouw hotseflots.
Ik ben zelf ook bij mw geweest. Vond het de eerste x erg spannend, maar eigenlijk is het wel laagdrempelig. Alsof je even met een vriend praat die alleen naar jou luistert zonder over zichzelf te beginnen. Gewoon doen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klinkt goed. Vooral je 1 na laatste zinnetje. Is er een specifieke mw-locatie in elke stad, met een eigen telefoon nummer?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat verschilt denk ik per gemeente.
Vaak zitten ze in bij de thuiszorg, dus dan moet je daar naartoe bellen.
Maar ik denk dat als je in het telefoonboek of de gouden gids kijkt onder maatschappelijk werk of algemeen maatschappelijk werk (amw) dat er dan wel een tekefoonnummer bij staat. You can do it, no sweat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oj, ik zie nu dat ik nogal wat typefouten heb gemaakt. Iphone is niet handig soms... Sorry. Maar je hebt er gelukkig doorheen kunnen lezen.
Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ben het gewend. Als ik zelf niet 3keer doorlees wat ik heb getypt zit het ook vol met typfouten. Maar das goed, ik ga eens op internet zoeken naar die termen. Kijken wat ik vind. Vind ik een telefoonnummer, dan bel ik ernaar. Ben benieuwd. Wel spannend
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zeker spannend want het is wel een vreemde. Maar het is vrijblijvend en als t nix voor je is ben je zo weer vertrokken.
En, die lui zijn t gewend om met vreemden te praten over lastige of ingewikkelde problemen.
Good luck!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja klopt. Oh en zijn er trouwens kosten bij verbonden, bij zo'n gesprek?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daar durf ik mn hand niet voir in t vuur te steken nu er zo onwijs beknibbeld wordt op de zorg.
Voorheen was t gratis, zat in basispakket. Kun je t beste even vragen bij je eerste tefedoongesprek.
(vraag of er een eigen bijdrage betaald moet worden, of het in t basispakket zit, én of het dan van je eigen risico af gaat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ je van mij! Maatschappelijk werk is inderdaad laagdrempelig. Ben er zelf ook geweest na mijn scheiding, en dat heeft me veel goed gedaan.

Andere antwoorden (8)

Ga naar je huisarts, veel huisarts praktijken hebben een psychologisch verpleegkundige die jou kan helpen en zo nodig kan doorsturen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Praat met mensen in uw omgeving,je vrienden,ouders...of bel desnoods iemand op...gedeelde zorgen...
fremar
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik snap de min niet.. + van mij hoor!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Snap die min ook niet, opzich een goed advies. Maar ik hou dr niet van om de mensen om me heen te belasten met gezeur over een situatie die ik aan mezelf te danken heb. Ik heb zelf voor mijn slecht lopende relatie gekozen, keer op keer, dus is het ook aan mezelf om de situatie te verbeteren. Daarnaast heb ik niet echt mensen om me heen die me op dat gebied veel wijsheid kunnen bieden
wat ik zelf, best prettig vind in gestresste situaties, zijn met leraren of medeleerlingen praten, zij staan dicht in je omgeving.

Ik ben ook niet zo van de pscychologen.

veel succes en sterkte!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een huisarts mag weten wat er aan de hand is. Vaak hebben ze in hun sociale kaart een psycholoog staan en het klopt wat je zegt, een psycholoog is vaak echt helemaal niet nodig. Zelf weet je wat je nodig hebt. Vraag jezelf af waar je echt behoefte aan hebt. iemand die je op professionele wijze helpt naar het formuleren van het probleem en daarna met je meeloopt om jou te leren zo veel mogelijk op eigen kracht aan de oplossing te werken. Coaching is hiervoor een perfect middel. Een coach helpt je juist niet door zijn oplossing te geven maar bekrachtigt jouw talent om die in te zetten voor de oplossing. Je kunt dus nog steeds alles zelf doen maar ontdekt dat je veel meer mogelijkheden hebt dan je zelf ooit had gedacht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Van psychologen ben ik zelf ook niet een grote voorstander. Je moet jezelf kunnen helpen, vind ik.

Ik zal hieronder proberen aan te geven hoe om te gaan met je problematiek:

De door jou gekozen naam 'Machiaveli' die eigenlijk 'Machiavelli' moet zijn geeft al aan dat je iemand bent die kost wat het kost ZELF de problemen wilt oplossen. Jouw doelen..heiligen derhalve altijd de middelen.

Zo ook deze situatie. Je studie MOET perfect verlopen en je relatie lijdt daar natuurlijk onder. Dat kan bijna niet anders..omdat je jezelf nu eenmaal niet in tweeën kunt delen.

Wat je dus moet doen om met de stress en de oorzaak daarvan te kunnen omgaan is allereerst..de feiten eerlijk onder ogen durven te zien en daarna te..relativeren.

Je dient jezelf daartoe te vragen WAT nu belangrijker voor jou is..je relatie of je studie.

Beter een jaartje langer studeren mèt een fijne relatie dan een jaar korter, maar dan..zonder je relatie..zou ik zeggen..

Kort samengevat luidt mijn antwoord dus: ZELF je problemen oplossen, die durven te onderkennen en RELATIVEREN.

Groet,

Ton
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor je reactie. De reden waarom ik Machiaveli met 1 L als nickname heb gebruikt is, geloof ik, een poging tot originaliteit. Niet echt gelukt want men heeft toch gauw door wat Machiaveli moet voorstellen :) Maar ik begrijp je punt. Op een afstandje de feiten onder elkaar leggen en aan de hand daarvan een conclusie trekken. Dat heb ik ook altijd gekund. Maar nu is er een probleem: liefde. Of nou ja probleem, het zorgt er in elk geval voor dat het logisch denkvermogen afneemt. In mijn geval is het drastisch afgenomen. Daarom kom ik vaak geen steek verder als ik actie wil ondernemen.
Bij dilemma's en ook voor meer inzicht hoe relaties werken, is Voice Dialogue - ontworpen door Hal en Sidra Stone - een krachtige en inzichtgevende techniek. De link geeft meer informatie, en ook bijvoorbeeld hun boek "thuiskomen in jezelf" geeft een heel compleet beeld van ons functioneren.

Voor zelf doen geeft dat zeker inzicht en goede aanknopingspunten, als je een coach zoekt op dit gebied geeft de tweede link facilitators die hierin geschoold zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat vind ik nogal commercieel uitzien. Heb de site net even bekeken
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Amerikaanse sites.... Maar de info is goed, en hun boek is in elke bieb zo te vinden.
Ik heb al veel bruikbare antwoorden langs horen komen. Maatschappelijk werk en coaching zijn een prima optie. Praten met vrienden/familie is sowieso altijd toe te juichen.
Het klinkt alsof je prima in staat bent om hier goed mee om te leren gaan. Vinden dat je dit zelf moet kunnen lijkt me hierbij niet handig. Die overtuiging is vaak een belangrijke factor bij stress die boven het hoofd groeit. Soms loop je gewoon tegen een grens aan, en heb je even niet de middelen in handen om dit het hoofd te bieden. Dan is het heel prettig als er even iemand met je meedenkt.
Een psycholoog is dan heus niet gek. Een goede psycholoog heeft ook oog voor wat je zelf kan en zal juist willen dat je zo snel mogelijk weer zonder hulp verder kan. Je zit bij een psycholoog niet per definitie vast aan een langdurig en diepgravend traject. Maar 't is soms wel even zoeken naar een psych die bij je vraag past en ik zou het dan in ieder geval niet zoeken bij de grote GGZ-instellingen.
Ik hoop dat dit antwoord een aanvulling kan zijn op de andere goede ideeën. Veel succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als de stress zich uit in slaapproblemen, moeite met concentreren, snel geïrriteerd, vermoeidheid en/of een 'gewichtaanpassing' is het wellicht aan te raden eerst jezelf onder controle te krijgen door de accu op te laden. Een stressvolle situatie vreet energie. Als je beter in je vel zit, kun je anders tegen de situatie aankijken. Neem contact op met een psychofysioloog. Wellicht dat deze je verder kan helpen middels biofeedback of mental coaching. Soms wordt het vergoed door de zorgverzekeraar, als alternatieve geneeswijze of natuurgeneeskunde. Regelmatig hardlopen (of een andere duursport) op een ontspannen manier helpt. Wellicht een paar sessies runningtherapie.
Bovenstaand advies helpt niet de situatie op te lossen of de oorzaak van stress te verhelpen. Wel is het de mogelijke oplossing van de gevolgen van de stress. Wat wil je voor de stress in de plaats?