Wat is de definitie van 'aankunnen'?

Wanneer kun je iets aan?

Toegevoegd na 6 minuten:
(Ik bedoel dus in de zin van: een moeilijke situatie aankunnen).

Toegevoegd na 12 minuten:
D.w.z. als je iets heel zwaars meemaakt, hoe je je er dan doorheen slaat.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Psyche
1.4K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat bedoel je met een moeilijke situatie aankunnen?
Volgens mij is dat precies hetzelfde als wat ik daarnet zei..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee ik bedoel meer van als je iets heel zwaars meemaakt, hoe je je er dan doorheen slaat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik geef je hierbij een + voor jouw vraag en dan ga ik slapen want anders ben ik morgen te moe om mijn dagtaken aan te kunnen ;-) Liefs en Big Smile van me!

Het beste antwoord

Je kunt een moeilijke situatie aan, als daar geen geestelijke kleerscheuren aan overhoudt. Je wordt dus niet depressief omdat het allemaal zo zwaar is maar vecht je er manmoedig doorheen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, dat denk ik ook.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1

Andere antwoorden (7)

Als je het kan doen zonder dat het mislukt.
Bijvoorbeeld: Jantje? Kan je even stofzuigen?
-ja dat kan ik wel aan, mama.

Dan kan jantje stofzuigen zonder dat het mis gaat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, dat is een goeie. Maar ik bedoel meer: een moeilijke situatie aankunnen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom een - ?
Hoe je met een bepaalde situatie omgaat wordt ook wel copinggedrag genoemd.
Uiteindelijk slaat iedereen zich wel door een bepaalde situatie heen. Hier is eigenlijk niet gauw iets 'goed' of 'slecht'. Ieder voordeel heb ze nadeel, zou Cruyff zeggen. ;)
Er zijn verschillende stijlen hoe mensen omgaan met tegenslagen.

Ik heb een bron bijgevoegd. Hier staat nog een mooi rijtje over hoe mensen verschillend hun tegenslagen verwerken/aanpakken.

Toegevoegd na 6 minuten:
Dit is misschien wel allemaal een beetje formeel. Als deze vraag over een probleem van jezelf ben je hier waarschijnlijk niet mee geholpen.
Als dat geval is; het hangt erg af van de situatie. Er is vaak niet een kant en klaar receptje hoe je het best met een moeilijke situatie om moet gaan.
Als je iets vervelends mee hebt gemaakt is vaak erg zinvol om er met iemand anders over te praten. Iemand die je vertrouwd en waar je je verhaal bij kwijt kunt.
De situatie kan soms zo moeilijk zijn dat je met alleen praten er niet 'van af komt'. Je zult dan professionele hulp moeten inschakelen. Dit kan bij een psycholoog of psychotherapeut.
Hopelijk heb je hier iets aan!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is afhankelijk van de balans tussen de draagkracht en de draaglast die voor iedere mens weer anders is .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
aankunnen is volgens mij ervoor gaan
ertegenaan gaan, erdoorheen, er voor gaan staan.
kortom: als je iets aan kunt, dan ga je ervoor
ongeacht de omstandigheden, of wat ook.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Aankunnen is je door een bepaalde situatie heenslaan.
Hoe je daar doorheen komt kun je nooit van te voren zeggen.

Omdat iedere situatie anders is.
Neem nou een bejaard echtpaar dat al jaren op elkaar aangewezen is.
En waarvan een partner van de ene op de andere dag wegvalt.

Dan val je in een enorm gat ,,,waar je jezelf doorheen moet slaan.

Dat is een situatie ,,die je nooit meer over kunt doen.
Een eenmalige.
Die je alleen moet proberen op te lossen.

Een rijexamen moet je ook aan kunnen ,,maar kun je altijd weer over doen.
Maar sommige dingen nooit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je vraagt naar de definitie van "aankunnen"

In de ruime zin van het woord zou ik het als volgt formuleren:

het naar verwachting volbrengen van een opdracht (of vooropgesteld doel) zonder er zelf psychisch, fysisch of emotioneel aan ten onder te gaan.

In de meer specifieke context waarin jij deze vraag stelt zou ik zeggen dat aankunnen slaat op:

het vinden en hanteren van middelen of manieren om jezelf in een psychisch-emotionele bevredigende toestand te brengen of te houden.

Liefs, Sterkte en Succes ermee!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Luister naar je eigen gevoel. Zolang jij je emoties, gedachten, en ervaringen een plek kunt geven in je hoofd zonder dat het daar blijft spoken op momenten dat het niet relevant is kun je er eigenlijk van uitgaan dat je het 'aankunt'. Heb vooral geduld en probeer het te laten slijten, nare ervaringen kun je altijd nog vervangen door nieuwe leuke en die worden op den duur ook onderdeel van jou. Lukt dat niet en heb je het gevoel dat je vastloopt, geremd word of niet meer verder kan praat er dan over met een persoon die je vertrouwd je kan ook altijd met een psycholoog praten de visie van een ander op je probleem kan heel verhelderend werken.