Kan je van een vorm van autisme genezen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Psyche
3.7K
Powergen
12 jaar geleden
Genezen? Is het een ziekte dan?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goeie Powergen!!!!!
Kimath
12 jaar geleden
ik zou er niet van 'genezen' willen worden. Natuurlijk heb ik soms last van bepaalde dingen, maar er zijn ook goede kanten aan, en het hoort bij mij.
Als het ineens weg zou zijn, zou ik toch iets missen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hier niet zo Kimath. praktisch is het echt niet altijd, maar er zitten voordelen aan waar ik niet zonder zou willen. :)

Antwoorden (8)

nee, want autisme is niet echt een ziekte zoals aids, kanker.... met pilletjes kun je het wel minder erg maken
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je maakt autisme niet minder erg, je kunt sommige symptomen onderdrukken. Hoewel ik zo 1 2 3 ecen geen anti-autisme pilletje kan noemen...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
pilletjes waar je minder druk van wordt, beter kunt opletten, maar inderdaad je hebt gelijk
Amadea
12 jaar geleden
Die "minder druk worden"-pilletjes zijn voor ADHD'ers.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
maar zal toch ook werken voor autisten?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Van mij ook een -
Ga je verdiepen in autisme en kom eens terug.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die "minder druk worden"-pilletjes zijn voor ADHD’ers? er zijn wel degelijk kinderen die baat hebben bij het gebruik van methylfenidaat. (kwestie van googlen) ;-)
Nee. Door gedragstherapie kan je regeltjes aanleren om socialer te worden. dan lijkt het minder maar dat is natuurlijk niet zo. Met pilletjes kan je het één en ander (symptomen) onderdrukken maar je blijft autistisch.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, want het is geen ''ziekte' maar een aangeboren structuur in de hersenen.

Je kunt er - afhankelijk van de mate van autisme- soms wel mee leren omgaan, en een diepe autist kan iets contact leren maken met zijn omgeving door heel veel stimulatie, maar wonderen moet je niet verwachten.

Er zijn WEL veel tamelijk normale karaktertrekken die bij een breed deel van de bevolking voorkomen die we 'autistische trekjes' noemen. Deze hebben echter met echt autisme weinig tot niets te maken, en daar kun je zeker mee om leren gaan met wat goede wil en gezond verstand.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Marleen
''Nee, want het is geen ‘‘ziekte’ maar een aangeboren structuur in de hersenen.'' Ja, maar wel een hele afwijkende, verkeerde structuur dan! Het is echt een handicap, vergis je daar niet in!
Nee, je kan autisme niet genezen, net zo min als dat je homosexualiteit niet kan genezen, of iemand met een been minder niet kan genezen. Autisme is een psychische stoornis en dat valt met geen enkel drankje of pilletje te genezen. Het enige wat wel kan is sociale vaardigheden aanleren en gedragstherapie doen, zodat iemand met autisme "normaal" lijkt, maar dan nóg is het allemaal maar schijn, want mensen met autisme die willen zichzelf zijn, en niet iets anders en doen voor de buitenwereld wat ze geleerd is en leven met een maskertje op... dus nee, autisme valt niet te genezen, wel aan te passen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mooi verwoord!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je bedoeld eigenlijk dat je met die therapie moet leren "normaal"gedrag te vertonen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, ik bedoel dat je áánleert om normaal gedrag te vertonen. Je leert dingen aan die normale mensen wel kunnen, toe te passen in je eigen leven. En dan praat ik dus over sociale vaardigheden, want daar hebben autisme het meest last van, omdat ze die niet van nature hebben.
Zoals iemand aankijken, taalgebruik, dingen niet willen of kunnen delen, extreem intresse hebben voor bepaalde voorwerpen... enz, enz, enz, enz, enz, maar dan praat ik over klassiek autisme (volgens onderstaande website) hier kan je er meer over lezen, over gedragsproblemen: http://www.autisme.nl/klassiekautisme.html?mnu=tmain100:sovaut100&s=1&l=nl
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
en over autisme zelf natuurlijk en het is niet alleen maar gedragsproblemen, maar er speelt nog veel meer mee, als je niet weet wat autisme is, kan je denken dat het gedragsproblemen zijn natuurlijk
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Bigmomma
Sorry dat ik het zeg, maar wil je alsjeblieft niet de vergelijking maken met homoseksualiteit en autisme? Homoseksualiteit is gewoon een geaardheid, en autisme is een (naar mijn mening zware) handicap. Het vergelijken met een gewone seksuele geaardheid vind ik dus heel kwetsend!
Nee, helaas! Maar je kan wel leren om beter met je autisme om te gaan d.m.v diverse therapieën, ondersteund met zonodig medicatie en eenmaal volwassen kan je waarschijnlijk je eigen valkuilen herkennen, en goede structuur aanbrengen in je dagelijkse leven. Toch zal je vaak tegen problemen aanlopen waar anderen geen last van hebben.
12 jaar geleden
Nee, het is niet te genezen. Het is dan ook geen ziekte, maar een complex aan eigenschappen die als afwijkend worden gezien, en die berusten op - deels erfelijke - veranderingen in de structuur en ontwikkeling van de hersenen. Veel autisten zijn dan ook fel tegen het idee dat autisme "genezen" zou moeten/kunnen worden, omdat het deel is van wie ze zijn, en deel is van hun persoonlijkheid.

Wat wél kan, is dat je er beter mee om leert gaan, en dat het je daardoor minder beperkt. Sommige klachten worden ook minder naarmate je ouder wordt, niet alleen doordat je je eigen valkuilen leert kennen, maar ook omdat de hersenen zich blijven ontwikkelen. Soms kunnen bepaalde trainingen ook helpen om iemand met autisme zich meer "normaal" te laten gedragen, dit is echter vooral "leuk" voor de omgeving, voor de autist is het al te vaak alleen maar erg vermoeiend en frustrerend, omdat ze niet zichzelf mogen zijn.

Sommige symptomen of klachten van autisme kunnen dus minder worden door trainingen, therapie, eigen ervaringen, en door het verstrijken van de tijd. Maar iemand die autistisch is, blijft autistisch.

Een enkele keer hoor je verhalen van (vaak vage) therapieën of 'behandelingen' waarmee mensen zijn "genezen" van hun autisme. In al die gevallen moet m.i. iets anders aan de hand zijn geweest. Soms gaan kinderen bijvoorbeeld autistisch gedrag vertonen na een trauma, en er zijn aanwijzingen dat bij een kleine subgroep ook voedingsstoffen een rol spelen. In die gevallen is het mogelijk dat iemand eerst genoeg kenmerken had van autisme om de diagnose te stellen, en later niet meer. Dan is er echter sprake geweest van autistisch gedrag met een andere oorzaak, niet van dat wat normaal gesproken verstaan wordt onder autisme. Ook kan het gebeuren dat iemand met autisme zich dusdanig weet aan te passen dat hij niet meer autistisch lijkt, en dan kunnen mensen claimen dat ze genezen zijn van autisme. Maar ook een autist die uiterlijk geen kenmerken meer vertoont van autisme, blijft autistisch, en zal nog steeds bepaalde moeilijkheden ervaren of klachten hebben. Tenslotte is het mogelijk dat in een situatie waar mensen claimen dat er iemand is "genezen" van autisme, er een verkeerde diagnose was gesteld, dus dat de persoon in kwestie helemaal niet autistisch was, maar klachten had die er op het eerste gezicht wel op leken, of dat gewoon de diagnostische procedure niet secuur genoeg was.

Echte, gedocumenteerde gevallen van "genezingen" van autisme, bestaan niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De aangeboren vorm niet. De verworven vorm (bv tijdelijk overschot aan testosteron als oorzaak) wel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
is een tijdelijk overschot aan testosteron (of nog een voorbeeld?) dan een tijdelijk autisme? heb hier nog nooit van gehoord dus misschien dat je meer info kan geven of dit kan onderbouwen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ken alleen een theorie over een te hoog testosterongehalte in de baarmoeder wat autisme tot gevolg zou kunnen hebben.
Bij mijn weten zorgen hormoonschommelingen (na de geboorte, in dit geval van testosteron) wel tot agressie en angsten, maar niet tot autisme.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het is dan idd de vraag of men kan spreken van autisme of dat men in de war is met autistiform gedrag (wat wel over kan gaan)
Ja ik ben er (mede vanuit ervaring) meer dan ooit van overtuigd dat dit wel kan omdat het geloof dat we aan eender welk fenomeen hechten mede bepalend is voor het al dan niet bestendigen ervan.

Enerzijds bedoel ik daarmee dat het Geloof van de autist in diens genezing mede bepalend is maar anderzijds is ook het geloof van artsen mede bepalend voor een 'andere' aanpak dan de huidige die gebaseerd is op ongeloof qua genezingskansen.

Van zodra je gemakshalve aannneemt dat iets niet te veranderen valt ga je uit eigen beweging niet meer naar oplossingen zoeken. En doorgaans gelooft een meerderheid aan mensen wat zogenaamde specialisten via de diverse mediakanalen verkondigen.

Los daarvan is er ook nog de volgende kwestie.
De media geeft nooit alle resultaten van bepaalde overwinningen en/of genezingen vrij omdat mensen die herstellen vaak niet in de media willen komen.

Ik weet niet hoe oud jij bent maar ooit was er een tijd waarin men beweerde dat kanker ongeneeslijk was en vandaag de dag herstellen er meer mensen van dan dat ze er aan sterven.

Ooit beweerde men zoveel wat men nadien moest herzien en geloof me maar als ik schrijf dat men op termijn alles weer kan herstellen wat ooit 'mank' liep, dus ook autisme is omkeerbaar.

Liefs en succes ermee!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zijn vele vormen van autisme.
Uitgaande van de niet-"milde" vorm, mensen die dus heftig autistisch zijn: kunnen die volgens jou ook "genezen"?
En bijvoorbeeld mensen met Down syndroom ook?
Algemener gesteld: mensen met ernstige geestelijke beperkingen/handicaps in de hersenen: kunnen zijn genezen?
Of meer fysiek: mensen zonder benen?
Om maar iets te noemen? Ik vraag me af, wat jij onder genezen verstaat dan.
Ermee leren omgaan als dat kan, mogelijkheden zoeken en vinden in plaats van onmogelijkheden is iets anders dan genezen naar mijn idee.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
vraag me af welke vorm van autisme jij had voordat een Geneutraliseerd autist werd. misschien dat je meer info hebt over de genezingskansen (geen subjectieve uiteraard) wat je voorbeeld van kanker betreft: er zijn vele vormen kanker en niet alle kanker is dodelijk. de wetenschap komt ook steeds verder wat genezen en voorkomen betreft, dus dit is m.i. appels met peren vergelijken. wat betreft het herhalen en het leggen van bepaalde associaties kan het maar zo zijn dat je minder genezen bent dan je waarschijnlijk zelf denkt. wat betreft de Theory of mind, en het starre denkbeeld zitten er waarschijnlijk ook nog wat aanknopingspunten waar je je niet van bewust bent. zo beweer jij dat we jou op je woord moeten geloven, terwijl het gewoon (nog) onmogelijk is om zelf de moleculaire structuur van je hersen en te beinvloeden door simpelweg te denken dat het genezen is. dus ff voor de duidelijkheid: Autisme is een hersenfunctiestoornis, waarvoor de sleutel ligt bij vorming van de synapsen. Dat is de ruimte tussen hersencellen waar door chemische boodschappers of neurotransmitters de signaaloverdracht gebeurt. op het moment dat het mogelijk is te genenzen denk ik dat de media er bovenop zit. puur om het feit dat de wetenschap en de maatschappij hier een heel groot belang bij hebben. ik vind een subjectieve mening die niet onderbouwd niets meer dan een persoonlijke mening wat als antwoord moet dienen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
oops, krijg ineens een deja vu. hoop dat nu wel wel antwoord krijgen op onze vragen webske.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
.... nope, nog niets helaas.....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
GerdaMaria: ik vind het enorm jammer, dat je ook nu niet reageert op vragen.
Het kan zijn, dat je bij je persoonlijke gegevens niet hebt ingesteld van iedere reactie ook een mail te ontvangen, of dat je je mail sporadisch leest.
Ik hoop erop, dat je alsnog reageert....