Let op: Startpagina GoeieVraag geeft geen medisch advies. De antwoorden en reacties zijn geen vervanging voor een consultatie bij een arts. Raadpleeg bij gezondheidsklachten daarom altijd een arts.

Wat is beter om rustig te worden? Door je neus of je mond ademen?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Er is een sprciale yoga ademhaling. Knijo met wijsvinger en duim neusgaten dicht, laat de vinger over linker neusgat los en adem in, daarna vinger terug en rechterneusgat los en uitademen. Ogen dicht, rustig dit herhalen en focussen op ademhalen, je bent zo rustig. Toegevoegd na 6 uur: Hier is nog een filmpje waarin het uitgelegd word.

Bronnen:
http://www.youtube.com/watch?v=XxpIXX1dQDo

Ik heb zelf zware astma.. en als ik het benauwd heb.. dan adem ik rustig door me mond, de dokter heeft altijd gezegd dat het beter is door de neus.. maar dan krijg je toch minder lucht.

Wat 'beter' is voor Jou dat hangt af van de situatie en/of de omstandigheden waarin jij je bevindt. De ene keer zal jij je beter voelen en rustiger worden bij het ademen door je mond, de andere keer bij het ademen door je neus. Vaak is een combinatie van beiden een efficiënte oplossing. Wat voor jou 'beter' is dat is dus iets wat jij zelf heel bewust dient uit te testen. Je kan dat op een eenvoudige manier testen door eerst zolang mogelijk jouw adem in te houden. Daarna ga je instinctief ademen. Je zou denken dat iedereen onmiddellijk met open mond gaat ademen doch dat is niet altijd zo. Heel vaak adem je eerst heel even door je neus en dan pas door je mond. Ga verder met evenveel tellen in en uit te ademen via het kanaal waar je in een eerste reflex gebruik van maakte. Blijf een minuut of 3 aan hetzelfde rustige tempo ademhalen en als je dat liggend doet dan zal je merken dat je zelfs in een lichte slaaptoestand raakt. En voila, je hebt jezelf weer een gratis én efficiënte relax oefening kado gedaan. Veel experimenteer plezier ermee!

door je neus in en mond uti! en door je buik. Als je door je borst doet, dan ga je sneller en minder diep inademen. als je rustig bent merk je ook dat je buik omhoog en omlaag gaat.

Je kunt iets lezen over hartcoherentie in het boek "Het brein als medicijn". Daarin beschrijft Servain Schreiber deze techniek. Adem naar jouw hart toe bij inademen via neus en adem van je hart weg via de mond. Net iets dieper ademen dan normaal en na de uitademing even in uitademstand blijven. Succes.

om rustig te worden adem je langzaam door de neus heel diep in.....en dan door de mond weer langzaam uitblazen met de lippen getuit alsof je aan een rietje drinkt. probeer het ook maar eens uit als je rustig bent. dan kun je het heel goed oefenen. succes ermee en laat me weten of het gelukt is..groetjes , rikaya

Door je neus in en door je mond uit. Werkt ook als je bijvoorbeeld aan het rennen bent en een steek in je zij voelt...!

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100