Wat is beter om rustig te worden? Door je neus of je mond ademen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Psyche
1.1K

Het beste antwoord

Er is een sprciale yoga ademhaling. Knijo met wijsvinger en duim neusgaten dicht, laat de vinger over linker neusgat los en adem in, daarna vinger terug en rechterneusgat los en uitademen.
Ogen dicht, rustig dit herhalen en focussen op ademhalen, je bent zo rustig.

Toegevoegd na 6 uur:
Hier is nog een filmpje waarin het uitgelegd word.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lijkt me eerder iets om zenuwachtiger van te worden ;-) ;-) Ik word er alleszins niet rustiger van... zal allemaal persoonlijk zijn zeker... Liefs
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik kreeg het er bloedje benauwd van ben verkouden, ene neusgat zit dicht)
maar wel + voor je creative antwoord
Ritsuka
12 jaar geleden
ik doe dit wel eens 's avonds voor het slapen gaan, en ik vind het zelf wel helpen om tot rust te komen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deze techniek heb ik een tijd terug gezien bij de taichiles. Werkt prima inderdaad. +

Andere antwoorden (6)

Ik heb zelf zware astma..
en als ik het benauwd heb..
dan adem ik rustig door me mond,
de dokter heeft altijd gezegd dat het beter is door de neus..
maar dan krijg je toch minder lucht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hetgeen voor jou het meest effectief werkt is voor jou het beste... wat de dokter ook zegt... + en Liefs
Wat 'beter' is voor Jou dat hangt af van de situatie en/of de omstandigheden waarin jij je bevindt.

De ene keer zal jij je beter voelen en rustiger worden bij het ademen door je mond, de andere keer bij het ademen door je neus.
Vaak is een combinatie van beiden een efficiënte oplossing.

Wat voor jou 'beter' is dat is dus iets wat jij zelf heel bewust dient uit te testen.

Je kan dat op een eenvoudige manier testen door eerst zolang mogelijk jouw adem in te houden. Daarna ga je instinctief ademen. Je zou denken dat iedereen onmiddellijk met open mond gaat ademen doch dat is niet altijd zo. Heel vaak adem je eerst heel even door je neus en dan pas door je mond.

Ga verder met evenveel tellen in en uit te ademen via het kanaal waar je in een eerste reflex gebruik van maakte. Blijf een minuut of 3 aan hetzelfde rustige tempo ademhalen en als je dat liggend doet dan zal je merken dat je zelfs in een lichte slaaptoestand raakt.

En voila, je hebt jezelf weer een gratis én efficiënte relax oefening kado gedaan.

Veel experimenteer plezier ermee!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
door je neus in en mond uti! en door je buik. Als je door je borst doet, dan ga je sneller en minder diep inademen.
als je rustig bent merk je ook dat je buik omhoog en omlaag gaat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dat door neus in en door mond uit zei mijn gymleraar ook.
Je kunt iets lezen over hartcoherentie in het boek "Het brein als medicijn". Daarin beschrijft Servain Schreiber deze techniek. Adem naar jouw hart toe bij inademen via neus en adem van je hart weg via de mond. Net iets dieper ademen dan normaal en na de uitademing even in uitademstand blijven. Succes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
om rustig te worden adem je langzaam door de neus heel diep in.....en dan door de mond weer langzaam uitblazen met de lippen getuit alsof je aan een rietje drinkt.
probeer het ook maar eens uit als je rustig bent.
dan kun je het heel goed oefenen. succes ermee en laat me weten of het gelukt is..groetjes , rikaya
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Door je neus in en door je mond uit. Werkt ook als je bijvoorbeeld aan het rennen bent en een steek in je zij voelt...!