zijn er natuurlijke middelen die tegen psychose en dissen werken>?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Psyche
6.5K
Cryofiel
12 jaar geleden
Wat zijn dissen? (Ik ken alleen de hage-vorm ;-) )
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dissen is onder mensen met een etiketje een soort van even weg van de wereld zijn zeg maar. ik kan het zelf niet goed uitleggen, omdat ik dat zelf niet heb, maar veel mensen met borderline bijvoorbeeld weten wel wat het is
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Buiten hage- en andere dissen ken ik niet veel.
Momenten van afwezigheid noemt men concentratiestoornissen. Daar helpt bv concentra tegen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat ' dissen' meer depersonalisatie of derealisatie is, maar ik ken het woord verder niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wss bedoel je dissociatie?
Cryofiel
12 jaar geleden
Oh, dissociaties - zeg dat dan! Bij 'dissen' denk ik aan het Duitse woord, en dat betekent heel iets anders!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja dat is het dank je wel, al weet ik niet meer precies wat dissociatie doet ook weer. Wat ik al zei, ik heb dat zelf niet. Maar gezien bepaalde gebeurtenissen de laatste tijd met iemand uit mijn omgeving vraag ik me dat af. dus als een van jullie het weet, zou ik het fijn vinden als je me dat even kon uitleggen :) bedankt :) Nja cryo was het goeie woord ff kwijt... covered heeft het uncovered voor me :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Even een uitlegje:
"Dissociatie wordt veroorzaakt door angst. Normaal gesproken volgt op angst een vecht- of een vluchtreactie. Indien men niet kan vechten of vluchten, en men gedwongen is in een angstige situatie te blijven, kunnen de hersenen besluiten zich te onttrekken aan de wereld. Hebben de hersenen de dissociatie eenmaal ontdekt, dan kunnen ze dit ongevraagd gaan herhalen. Zo kan men gaan dissociëren op momenten dat men akelige herinneringen zich bijna herinnert. De hersenen schakelen zich als het ware uit. De persoon staart wat voor zich uit, is 'van de wereld'. Mensen hebben 'gaten in hun dag' ze kijken ze op de klok, voor hun gevoel vijf minuten later is het opeens drie uur later. Ze hebben geen herinneringen aan de afgelopen drie uur, en waren helemaal 'weg'." Dissociatie kan onderdeel zijn van een andere stoornis (zoals borderline), maar het kan ook een stoornis an sich zijn, met 5 verschillende vormen:
Dissociatieve amnesie
Dissociatieve fugue
Dissociatieve identiteitsstoornis
Depersonalisatiestoornis
Dissociatieve stoornis nao
http://nl.wikipedia.org/wiki/Dissociatieve_stoornis
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zie net deze vraag.
Ik heb zelf soms hele periodes erg veel last van dissociatie,dus ik weet wat je bedoelt.
Mijn ouders en broers merken dat gelijk ik maak dan een sterk afwezige indruk en reageer dan bijna niet.
Ik heb het onlangs ook buiten gehad en toen werd ik bijna aangereden omdat ik dan bijna niets meer merk van de dingen om me heen,gelukkig was m'n broer bij me,van hem mag ik niet eens alleen meer weg,zo bezorgd is hij.
Ik voel me op zulke momenten eigenlijk wel prettig,dan leef ik ff in mijn eigen,veilige wereldje..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dissen kan dus ook een hyperfocus zijn, het fiepen, of even terugtrekken om zo wat minder prikkels op te vangen uit je omgeving/jezelf even terugtrekken? dus, welke 'dis' variant bedoel je eigenlijk? en als dit hetzelfde moet zijn als dissociatie (weet je dit zeker?) dan dekt dit m.i. ook niet altijd de lading. het kan een blackout zijn, of een natuurlijk afweermiddel na een zeer ingrijpende en heftige ervaring bv.
gaat iemand wel onbewust op de automatische piloot, of kiest iemand ervoor om bewust even zich terug te trekken omdat dit veel prettiger kan zijn in sommige situaties? http://nl.wikipedia.org/wiki/Dissociatie_(psychologie)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het heel lichte gevoel van dissociatie waar ik vroeger veel last van had, is over sinds ik visoliepillen slik. Kan zijn dat het een placebo is, maar wordt ook vaak aangeraden bij kinderen met concentratieproblemen. Baat het niet, dan schaadt het niet.

Antwoorden (2)

een middel in de zin van veel aandacht geven, echt er Zijn voor diegene. Ook lijfelijk. Laten zijn wat er is. `gekte´ mogen laten toelaten en erbij blijven zou je als natuurlijk middel kunnen beschouwen. Als je een psychose kunt beschouwen als reactie op onderdrukte gevoelens is dit soort begeleiding een ´natuurlijk middel´.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Cryofiel
12 jaar geleden
Mooi antwoord!
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
.... maar ik denk niet, dat dit tegen een psychose of dissociatie werkt. Het helpt de persoon er doorheen te gaan, zich veiliger te voelen etc, maar het helpt niet te voorkomen.
Wel een plus van mij, omdat je heel mooi aangeeft hoe je iemand kunt helpen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik ben zelf ook een dis
en ik vind zelf dat afleiding (als dat kan)best wel goed is
en veel praten
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wendy, ik weet niet of een psychose te voorkomen is,. uberhaupt
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens "de boekjes" en wat ik ervan weet niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat, precies hetzelfde, heb ik ook gedacht bij een vriendin die psychotisch was... Ik vermoedde al dat ze het was aan het begin van de vriendschap, maar aangezien zij het paranormaal noemde, ging ik er in mee. (Daar heb ik nu erg veel spijt van overigens.) Ik heb haar aan gehoord, al mijn tijd in onze vriendschap (en eigenlijk ook in haar psychose) gestoken, alles willen doen wat ik kon doen om haar te helpen.. Je gaat jezelf vergeten omdat het eigenlijk best zwaar is. Je maakt je zorgen, iemand kan heel negatieve "trips" hebben, en daar ook rotsvast in geloven..
Iemand keer op keer moeten zeggen dat ze niet raar is, is niet erg. Wel lastig soms. maar als je alles laat zijn wat er is, daar in mee gaat of zelfs alleen al heel neutraal "ok" zegt, ik weet niet of dat handig is voor het "beterworden". Zo ging het ook bij mijn vriendin, in het begin was het ok, ze kon er mee omgaan, maar op een gegeven moment was ze echt heel ver weg. En soms kunnen mensen zo weg zijn, dat ze onvoorspelbare, niet "normale" dingen kunnen doen in gezelschap. Hoe ga je daar mee om? Laat je dat toe en laat je over je grenzen lopen? Om er maar "het beste" willen doen voor je vriend(in)? Je kunt er wel zijn ja, maar doe dat alleen als je zelf erg sterk in je schoenen staat. Ik ben er te ver in mee gegaan, en heb eigenlijk heel veel spijt dat ik niet eerder heb gezegd dat hulp zoeken belangrijk was. Ook heb ik spijt dat ik zelf niet eerder hulp zocht, want ik heb me er echt te veel van aangetrokken. Professionele hulp is ècht aan te raden, voor het beste voor beiden. En het liefst zo vroeg mogelijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Helemaal met je eens: professionele hulp zoeken is heel belangrijk; als vriendin mag je er niet aan onderdoor gaan, da's niet de bedoeling.
wat bedoel je met "natuurlijke middelen"? Als je bedoelt homeopathie, dan wordt gauw gewezen naar Belladonna etc. Toch is hier voorzichtigheid geboden. Iemand met een acute psychose moet sowieso behandeld worden door een gespecialiseerd geneesheer (psychiater), homeopathie kan hier enkel ondersteunend werken. Plus is het belangrijk dat het juiste middel gegeven wordt. Helaas zijn er niet zoveel goede homeopaten, het is dus even zoeken om iemand te vinden die voldoende onderlegd is in het gegeven.
Bij iemand die neiging krijgt tot psychose of dissociatie is het vooral belangrijk dat de geestelijke weerstand wordt opgebouwd. dit kan bv. via EFT, yoga, meditatie etc...
De psychische achtergrond van een psychose is een ultieme vlucht, bepaalde technieken kunnen je sterker maken zodat je stoppen minder snel gaan doorslaan. Psychose is echter vooral een extreme vorm van liefde vragen, en daar bestaat er maar één doeltreffend middel voor : jezelf graag genoeg zien. Zolang je verwacht dat de wereld verandert opdat jij gelukkig kan zijn, dat de wereld je x of y had moeten geven, dat iemand uit je verleden je gemaakt heeft tot wat je nu bent en dat je er zelf niks aan kon doen, dat je je rot moet voelen omdat je partner verliefd werd op iemand anders enz..., geef je de macht uit handen.
Er is niks mis met liefde en aandacht krijgen, maar alles wat van buiten jezelf komt is sowieso onvoorspelbaar.
Het meest belangrijke bij iemand met psychoses of dissen is dan ook hen te leren van zichzelf te houden.
liveisgreat
12 jaar geleden
Cryofiel
12 jaar geleden
+! Vraagje: wat is ETF?
liveisgreat
12 jaar geleden
Bedankt! Eft is emotional freedom technic. Ontwikkeld in de gedragspsychologie voor behandeling van fobie, maar nadien ruimer geëxploiteerd voor andere geestelijke klachten.