een vraag over venlafaxine. is venlafaxine hci 75mg online verkrijgbaar of alleenvia recept ,apotheek?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Psyche
2.5K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
we praten niet over een pijnstillertje voor hoofdpijn, dus je zal echt een recept nodig hebben voor dit middel, omdat de diagnose die eraan vooraf gaat ook niet even een kwaaltje is.
daarbij is er wellicht meer nodig dan medicatie alleen (therapie bv) en zijn de bijwerkingen ook niet altijd onschuldig. bij gebruik van dit medicijn moet er gewoon een vinger aan de pols worden gehouden, en bovendien kan men je allerlei bagger aansmeren via het internet welk vol kunnen zitten met stoffen die je helemaal niet in je lijf wil hebben en schadelijk kunnen zijn.

Antwoorden (6)

Venlafaxine is alleen op recept verkrijgbaar bij de apotheek
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Koop dat nooit op internet. Het kan nep zijn of zelf schadelijk.
Dus op voorschrift bij de apotheek.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, het is wel online verkrijgbaar, echter zijn dit soort producten online levensgevaarlijk daar het in 95% + van alle gevallen neppers zijn.
Dus nooit online dit soort dingen kopen, je speelt dan echt met je leven.
Ga naar je huisarts en bespreek het met hem/haar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je Venlafaxine slikt, dan doe je dat omdat je huisarts het jou voorgeschreven heeft. Die huisarts houdt ook voor jou in de gaten hoe je op het middel reageert, of je bijwerkingen hebt en of het goed voor je is of dat hij je een ander middel voor moet schrijven. Daarom is het ook alleen maar verkrijgbaar op recept van je huisarts. Als je het al zou kunnen bestellen via internet, dan heeft dan geen enkele zin omdat je dan niet meer onder controle staat. Met anti-depressiva moet je voorzichtig omgaan en dus niet zelf gaan lopen slikken zonder dat je dokter het weet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Via internet zijn veel soorten medicijnen te koop, ook SSRI's, zoals venlafaxine (Efexor). Officieel is dit medicijn alleen op recept verkrijgbaar via huisarts of medisch specialist. Ik ben van mening dat een huisarts onvoldoende begeleiding kan bieden bij het gebruik van dergelijke medicijnen. Ze moeten langdurig gebruikt worden, hebben veel bijwerkingen en verbeteren vaak niet eens de depressie waarvoor ze bedoeld zijn. Je kunt er zelfs suïcidaal van worden. Dat alles moet secuur in de gaten gehouden worden door een medicus die er verstand van heeft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
duidelijker kan het m.i. niet :) +1
Je moet en mag venlafaxine nooit op eigen houtje aanschaffen en gebruiken. Zelfs de huisarts mag eht niet zomaar verstrekken. Het recept word oorspronkelijk altijd door een psychiater uitgegeven. Deze moet dan ook het verloop van het gebruik in de gaten houden. Reageer je er eenmaal goed op dan kan de huisarts het vervolgrecept geven. Echter zul je het middel bij elke normale apotheek niet zonder recept krijgen.
Verder geeft het het middel in capsulevorm (vertraagde afgifte) en in gewone pilvorm. Hier in nederland word alleen nog de capsulevorm verstrekt en vergoed. Mijn vrouw slikt ook venlafaxine. Omdat zij zich beter voelt met de tabletvorm moet ik die bij de duitse apotheek halen. Echter ook alleen met recept.
Elke apotheek die je zulke tabletten geeft zonder recept zou ik niet vertrouwen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het druist tegen de medische ethiek in om 'zomaar' medicijnen voor te schrijven maar huisartsen mogen gewoon antidepressiva voorschrijven hoor, althans in Nederland. Het is een ander verhaal of dat ook wenselijk is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Veruit de meeste antidepressiva worden zelfs door huisartsen voorgeschreven, bij langdurig gebruik zelfs bijna alle. De wenselijkheid daarvan is inderdaad een andere discussie. In Nederland is het trouwens ook in tabletvorm verkrijgbaar, alleen de 37,5 mg. Die is in Nederland alleen voor depressie geregistreerd, maar voor zover ik weet wordt off-label gebruik gewoon vergoed. De capsule en ook tablet met gereguleerde afgifte is ook geregistreerd voor GAS, sociale fobie en de paniekstoornis.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De tabletvorm werd drie jaar geleden niet meer geditribueerd in nederland, juist omdat de ziektekostenverzekeraars dit niet meer vergoeden. Ik heb toen buiten de apotheek om met distributeurs gebeld om te kijken of hun nog de 37,5 mg tabletvorm konden leveren. Ze zeiden allemaal van niet, alhoewel bij sommige de tabletvorm wel nog als verkrijgbaar op hun website stond. Juist omdat ik de tabletvorm daardoor uit duitsland moest halen vond de verzekeraar dat het niet vergoed werd. Hun zagen het verschil niet tussen tablet en capsulevorm. Ondanks een medische noodzaak van zowel psychiater als huisarts werd dit door de verzekeraar gewoon naast hun neer gelegd. Alleen de nederlandse vorm werd vergoed.
Nu zijn de tabletten gelukkig niet heel duur. 100 tabletten voor 42 euro. Daar komt ze een maand mee door. Maar het was makkelijker geweest als alles gewoon via de apotheek had kunnen lopen en ook vergoed werd.