weet iemand een tabel of grafiek waarin het aantal diagnoses van ADHD door de jaren heen in staat?

Graag wel vanaf het jaar 1950, enz heeeel graag daarvoor zelfs al. Oja, het moet wel over Nederland gaat :)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Psyche
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De term ADHD bestond in 1950 nog niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat kenden de mensen ook vroeger niet omdat er gewoon beter en gezonder gegeten werd.En niet zoals nu dat er allemaal kleur geur en E stoffen aan het voedsel waren toegevoegd.Dat zal waarschijnlijk wel de oorzaak zijn dat we met al die ADHD gevallen opgescheept zitten omdat er maar effe gauw een potje olvarit ingestampt word i.p.v gezond eten.

Antwoorden (2)

ADHD wordt geregistreerd sinds het in de DSM is opgenomen. Daarvoor zijn geen aantallen bekend.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit is een reactie, geen antwoord op de vraag.
Hier een tabel 2002-2007: http://nvl002.nivel.nl/postprint/PPpp3321.pdf

Verder: Exacte cijfers over het aantal kinderen en jongeren met aandachtstekortstoornissen met
hyperactiviteit (ADHD) in Nederland zijn er niet. De opstellers van de Multidisciplinaire Richtlijn
ADHD (2005) gaan er op basis van voornamelijk buitenlands onderzoek van uit dat 3 tot 5 procent
van de kinderen onder de 16 jaar aan ADHD lijdt.
http://www.nji.nl/nji/dossierDownloads/Cijfers_ADHD.pdf