Wat is een ambulant psychoseteam?

Een goede vriendin kreeg na intake/ verzoek voor hulp bij soort van riagg een uitnodiging van een ambulant psychoseteam. Wie weet wat dat is, waarom met drie professionals tegelijk. Ze heeft me in vertrouwen verteld waarvoor ze hulp zoekt, weet zeker dat ze dit niet zo bedoelt want ze is geestelijk gewoon stabiel, niks aan de hand
Wie heeft er ervaring mee wil er iets meer over zeggen, wat komt er op haar af en hoe kun je ermee omgaan?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Psyche

Het beste antwoord

Een psychoseteam biedt behandeling en begeleiding aan cliënten ouder dan 18 jaar bij wie er sprake is van
psychotische klachten. Ze behandelen zowel cliënten met een eenmalige psychose (zoals een kortdurende psychose) als cliënten met een psychotische decompensatie, waarvan het verloop recidiverend of chronisch is (zoals schizofrenie). Bij mensen met een psychotische kwetsbaarheid, die niet kadert in een van de bovengenoemde diagnoses, kan er sprake zijn van een psychotische persoonlijkheidsorganisatie (schizoïde, schizotypale en paranoïde persoonlijkheidskenmerken of -stoornis). Ook deze cliënten worden binnen dit programma begeleid.

Ambulant wil zeggen dat je niet opgenomen bent in een kliniek, je komt er zelf naar toe dus en na afloop ga je weer naar huis. Zoals hier boven staat behandelt zo'n team ook mensen met een een eenmalige psychose die weer over kan gaan en kort duurt.

Meer informatie: http://www.ggzwnb.nl/site/loader/loader.aspx?DOCUMENTID=ee1f4cd8-7aa2-4388-8255-e854af4b60c2

Toegevoegd na 1 minuut:
Nog een stukje over het ambulante team:

Het ambulante team is multidisciplinair samengesteld en bestaat uit sociaal-psychiatrisch verpleegkundige,
maatschappelijk werker, psycholoog en psychiater. De ambulante behandeling wordt vormgegeven door het op maat gemaakte individueel behandelplan. De sociaal-psychiatrisch verpleegkundige wordt als casemanager aangesteld en is het aanspreekpunt voor de cliënt en zijn familie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En/of ze komen naar jou toe.
Bv zelf naar een psycholoog, maar de spv komt bij je thuis.
En de iater moet je meestal ook nasr toe, zoeen komt slechts als uitzondering bij je thuis...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
eeeeeeeehhhhhhhhh Martine, wat bedoel je daar mee?