Waarom durf ik geen spijkerbroek te dragen?

Ik ben autistisch, en 17 jaar. Ik wordt op school altijd gepest, omdat ik altijd een trainingsbroek draag. Nu wil ik de stap maken om een spijkerbroek te dragen. Vroeger hebben mijn ouders dit wel geprobeerd, maar was ik te koppig. Ik heb vaak geprobeerd dit met mijn ouders te overleggen, maar het is nooit gelukt.
Help?!

Toegevoegd na 38 minuten:
Ik wilde ook nog even zeggen dat ik mijzelf te dik vindt om een spijkerbroek te dragen, als ik normaal was geweest, had ik een spijkerbroek aan, maar ik ben 17 jaar, 1,90 lang en weeg 88 kilo! Dat is veel te dik, vindt ik zelf.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Psyche
3.7K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Leuke vraag, ik ken een heleboel trainingsbroeken-auti's! Ik denk dat het inderdaad met het stugge gevoel van de broek te maken heeft, maar dat weet jij zelf waarschijnlijk het beste. Mijn asperger-zoon wil perse geen schoenen met veters aan, ook al kan hij wel strikken. Verschrikkelijk vindt hij ze...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
probleem is alleen dat ouders van autisten weten hoe ze hiermee om moeten gaan, en hun kind niet belachelijk maken. Andere buitenstaanders snappen dat niet..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dat is idd waar.
zelf draag ik bijna alleen maar jeans, maar damn wat een missie is het zeg!!! (behalve jeans ook ASS in mijn 'bezit') mijn zoontje gaat op ASS/autisme onderzocht worden (heeft diagnose ADHD dus behoort tot de kanshebbende)
hij háát bepaalde kleding helemaal kriegel en naar wordt ie van bepaalde dingen. zo heeft hij het heel snel warm, bv. labeltjes in zijn kleding kom je echt niet tegen.
vanaf 3 jaar heeft ie dit niet kunnen verdragen aan zijn lijf. schoenen met veters zijn bij hem ook geen succes. hij wil ze wel aan als het sportschoenen zijn want daar is hij helemaal weg van, maar kan alleen al door het strikken van de veters totaal van de kaart raken, ook al kan hij net als het zoontje van stippel veterstrikken.

nu zijn het veterschoenen met dubbele knoop die loeivast zitten, maar met een rits voor het aan en uit trekken.
dat gaat weer wel, al moet ik zegen dat veters zelf al enorm triggeren tot frustratie als ze 'niet goed' zitten. als ie thuis komt is het eerste wat ie doet: kleren uittrekken. een pyjama wil hij niet aan (hooguit een t shirt) vanaf een jaar of 3 deed ie al zijn sokken uit: ze zitten 'slap'. dan zat de hak van de sok net iets boven of onder of naast zijn hak, en ergerde zicht rot om het om de haverklap weer helemaal goed te doen. ander 'bekabelden' zijn nu eenmaal anders met dit soort dingen, zelf maak ik er geen probleem van. niet voor mijn zoontje en ook niet voor mezelf.
iedereen moet zich prettig kunnen voelen, en wat je daar voor aan hebt of juist weer niet draagt maakt toch geen bal uit?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het zou me niet zijn opgevallen autist1, dat je deze vraag al 4 maanden eerder hebt gesteld, als ik niet net 10 punten van je had gekregen voor die eerste vraag èn ik déze toevallig las in mijn "aanbevolen vragen": http://www.goeievraag.nl/vraag/autist-bang-kleding.227104#987329
Waren de antwoorden daar dan toch niet voldoende?

Het beste antwoord

ah, mijn zoontje net zo! ben zelf ASS-er en kan het me levendig voorstellen!!

mogelijk was je vroeger gevoelig wat voor bepaalde stofjes, structuren, had je het snel warm of koud had, last van die labeltjes in je nek waar je knettergek van werd. er was gewoon een reden waarom spijkerbroek gewoon FOUT voelde en misschien doen ze dat nog net zo.
het heeft niets met koppigheid te maken, dus leg jezelf deze naam liever niet op :)

joggingbroek v.s. jeans: je kent het niet, weet niet welk model, hoe het zit, hoe het loopt, er zitten knopen aan en een rits ipv dat je het in 1 keer van je kont af kan trekken, je voelt waar de stof plooit op je huid, vooral bij het zitvlak.
een spijkerbroek is gewoon heel anders dragen.

je kent het niet.
een verandering hoe 'klein' icm met nickname is gewoon kl@te, soms eng, soms is niets meer zeker omdat je een ding 'moet' proberen, of er gewoon ineens iets anders is dan anders. ik hoef je vast niet uit te leggen welke uitwerking dit heeft :) maar hou dat gevoel en idee in je achterhoofd als je gaat proberen zo'n broek te passen, en zie wat er komen gaat. neem de tijd, het is geen dwang en geen moeten.

ik weet niet of je weleens met je ouders of moeder de stad in gaat? (niet met vrienden of een zus die roept: pas déééze dan! die is tofffff!!! ja die MOET je doen joh, stel je niet aan, doe niet zo raar etc))

zorg dat je je op je gemak voelt, ga met (1) iemand die je 'broekending' begrijpt zodat je niets hoeft uit te leggen hierover of je nog ongemakkelijker gaat voelen.
spreek (ruim?) van te voren af welke dag je naar de stad gaat, en #pas# daar alleen maar een spijkerbroek, je hoeft #nog# niet te kopen.
ga niet kritisch voor de spiegel staan maar vraag je gewoon af hoe het voelt. wat is er fijn, en wat niet. wat is zo irritant dat je het niet kan verdragen, en wat is een kwestie van wennen.
jij kent jezelf het beste dus laat je niets aanpraten #verkopers moet je gewoon weg (laten) jagen!!# :)

als zou je het een paar keer doen, probeer je verschillende modellen, diktes etc. dan voel je dat de ene broek heel anders zit want geen 1 spijkerbroek zit en voelt hetzelfde.

(deel 1 verder in reacties)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
(vervolg deel 1) gaat het een marteling worden of ga je naar toch een paar keer proberen met veel tegenzin en een ongemakkelijk gevoel zo''n jeans in: hou het lekker bij je vertrouwde broeken. pesten is niet leuk, maar jezelf niet prettig kunnen kleden omdat anderen zo triest zijn om je daarmee te pesten is toch ook van de gekke? ik weet niet of kinderen op school weten dat je autistisch bent? misschien kan de leerkracht wat info geven en uitleggen dat het voor jou gewoon moeilijk is dit soort dingen. wellicht neemt het pesten af, en ben jij je niet continu bewust van zo'n spijkerbroek die je eigenlijk helemaal niet aan wil. oh, voor je jezelf in het diepe gooit: nieuwe spijkerbroeken voelen vaak als een soort karton vergeleken met wat je bent gewent. door het te wassen wordt dit minder (tijdens de productie gooien ze er een goedje in zodat het mooi strak blijft en het niet kreukt na een paar keer passen) wellicht dat je kan kiezen voor een spijkerbroek met elastine (vormen zich wat meer naar je lichaam wat fijner kan dragen) en als je wat speurt kom je vast wel dunnere spijkerbroeken tegen die net wat 'minder aanwezig' zijn op je lijf. heel veel succes, maar blijf aub vooral jezelf. je bent okay, met welke broek dan ook! ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha, ik heb je gewoon een plus gegeven :)
Ik heb een vriendin die heeft Asperger en kan vandaar niet goed tegen prikkels. Dit koppelde ik aan de spijkerbroek.
Verder heb ik niet meer adviezen dan wat ik gaf in mijn antwoord.

Andere antwoorden (7)

Je moet eens lekker naar de stad gaan en rustig de tijd nemen om het aanbod te bekijken. Daarna pas je gewoon wat broeken, en als het past neem het dan mee. Ga er eerst thuis in lopen, wen eraan en draag 't daarna eens naar school als je 't een beetje gewend bent.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vind je de stof van een spijkerbroek niet fijn zitten?
Een spijkerbroek is best een stugge broek om te dragen.
Je voelt hem veel beter zitten dan een trainingsbroek.
Ik kan het me wel voorstellen dat dit je irriteert wanneer je gevoelig bent voor prikkels.
Een trainingsbroek is gemaakt van zachter materiaal en voel je minder, met als gevolg minder prikkels.
Heel logisch dus dat jij liever trainingsbroeken draagt.

Je hoeft natuurlijk niet een spijkerbroek te gaan dragen wanneer je eens wat anders dan een trainingsbroek wil.
Er zijn ook broeken te koop die niet gemaakt zijn van spijkerstof maar wel eens wat anders zijn dan een trainingsbroek.

Ik zou als ik jou was, eens samen met je moeder gaan winkelen en een broek proberen te vinden die fijn zit.
Geen spijkerbroek, maar iets anders.

Toegevoegd na 2 minuten:
Je kunt natuurlijk wel een spijkerbroek proberen, misschien dat het nu wel 'lukt' om er eentje te dragen.

Ik wil met mijn antwoord wel aangeven dat er ook een andere keus is. Er zijn zoveel mensen die niet van spijkerbroeken houden en die dragen ook leuke kleding, in plaats van altijd een trainingsbroek!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik hou het toch bij de spijkerbroek, want andere kinderen uit mijn klas dragen af en toe zo'n cargo-broek, en worden compleet uitgelachen. dan draag ik toch liever zo'n spijkerbroek.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in ieder geval bedankt voor de reactie
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goed van je dat je het toch gaat proberen. Als je hem nou toch te stug vindt, kun je jezelf ook nog voorhouden dat dat minder wordt als hij vaker gewassen is. Na een tijdje gaat hij steeds lekkerder zitten en zachter worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
klopt, maar kan iemand me helpen een oplossing te bedenken voor het vertellen?? Ik weet niet hoe ik het aan moet pakken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
shoot, met mijn add brain en dyslectie doe ik altijd érg lang over een tekst, en zie hier nu overeenkomsten staan.... +1
hopen dat ik (niet weer) gedoe krijg met de mods, of copyright natuurlijk :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Aha, dus je vindt het moeilijk om aan je ouders te vertellen dat je nu WEL een spijkerbroek wil gaan kopen? Ben je bang dat ze dat raar zullen vinden? Jouw ouders kennen jou heel goed, en zullen het niet raar vinden. Ze weten best dat je niet zo heel vaak, maar af en toe echt wel, iets nieuws wil uitproberen. Ik denk dat ze eerder trots zullen zijn als je het vertelt. Je zou gewoon zoiets kunnen zeggen als: 'Mam/pap, wat vind je er van als ik eens een spijkerbroek uit zou gaan kiezen?' En als je dat prettig vindt, vraag je gewoon of ze/hij mee wil gaan om hem uit te kiezen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben het met Stippel eens!
Het is bovendien ook niet raar als het dan toch niet lukt om een spijkerbroek te dragen.
Je hebt trouwens een goed gewicht hoor, 88 kilo bij een lengte van 1.90.
Ik ken ook iemand en die had hetzelfde probleem. Kleine tip koop eerst een broek met stretch die zitten niet zo strak. En gewoon blijven oefenen dat is de enigste manier. Succes ermee
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zijn ook spijkerbroeken die minder stijf aanvoelen, die vrijwel van het begin tot het eind meer als een pyamabroek voelen dan een stijf iets...
Ikzelf ben ook helemaal weg (al van jongs af aan) van ribstof; laatst weer een zwarte gekocht als je er een fel shirt boven doet kleurt het leuk weg =)

En wat is dik anyway?
Dat andere mensen niet van een beetje liefde houden, hun probleem xD
Zolang het je gezondheid niet belemmerd is het alleen een uiterlijk iets.
Lekker boeien wat zij denken; ze hebben altijd wel wat op te merken =P

Voel je vrij terug te reageren ^^
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik pik er even een paar losse dingen uit.
Pesten doen mensen niet omdat je een bepaalde broek aan hebt. Misschien merken ze aan je dat een tikje 'anders' bent dan gemiddeld, pesten ze daarom en dan is die broek alleen het ding waar ze dat aan ophangen. Anders was het misschien een bril geweest of je stem of noem maar op.

Als je stevig bent, kun je best een spijkerbroek aan. Zelf neig ik dan wel erg naar iets er boven dragen dat in elk geval over de tailleband valt (shirt, bloes, trui).
Je zou naar een winkel kunnen gaan om eens te passen, of bij een online winkel wat broeken kunnen bestellen om te zien of je het misschien toch bevalt.
Ik ben 1.86 en ik droeg toen ik 150 kilo woog nog gewoon spijkerbroeken. Het kon me geen zak schelen wat anderen daar misschien van zouden vinden - als zij het nodig vonden om er al iets van te vinden, was dat hun probleem, niet het mijne.

Als kind en puber ging ik helemaal over de rooie toen mijn ma probeerde me in spijkerbroeken te krijgen. Zij dacht: die gaan langer mee. Ik werd gek als ik al aan die stugge stof voelde, en daarnaast verd*mde ik het om jeans te dragen omdat 'veel kinderen van jouw leeftijd dat doen'.
Gek genoeg heb ik later zomaar eens een spijkerbroek gekocht en bleek die me prima te bevallen, omdat dat stugge effect zo weg is. Het voelt en draagt anders dan joggingbroeken, dat wel.

Als ik jou was, zou ik deze vraag aan m'n ouders laten lezen. Dat je destijds geen spijkerbroek wilde, maar dat je het nu wilt _proberen_. Hoe dat proberen uitpakt zie je dan wel, want het kan best dat het je niet bevalt. Maar wie weet vind je het wel heel lekker zitten. Je kunt 'm natuurlijk ook eerst alleen thuis te dragen om er zelf aan te wennen.

Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
een spijkerbroek kan ook afkledend werken, vaak lijk je in een joggingbroek minder slank dan in een spijkerbroek.
Hallo, ik ben even gaan kijken naar je BMI. Die bedraag 24,4. Een BMI tussen de 18,5 en de 24,9 wijst op een NORMAAL gewicht. Dus je bent helemaal niet "te dik", je bent nu al normaal!. Laat je niet van de wijs brengen door de heersende voorschriften qua schoonheid. Je hoeft echt niet uitgemergeld te zijn om okee te wezen...te dun is ook niet "normaal". Wil je een beetje vermageren dan kan dat natuurlijk, maar overdrijf niet. Zoals gezegd, je bent prima zoals je bent (trouwens : je eigen waarde hangt toch niet af van je gewicht?). Leer dus van jezelf houden helemaal zoals je bent!!!!
Ik vind ook dat jij zelf mag kiezen wat je graag wil aandoen. Daar heeft niemand zaken mee. Jij moet je er tenslotte goed in voelen.
Nu is het volgens mij wel zo dat een trainingbroek je soms "dikker" maakt dan dat je bent. Je denkt waarschijnlijk van niet, omdat dat lekker los zit. Maar een jeans met een goede snit kan je figuur juist goed doen uitkomen. Kies er een goede 'top" bij.... en het zal je waarschijnlijk wel heel mooi staan omdat je zo groot bent.
Gaat het je over het draagcomfort....zoals je hier al kunnen lezen hebt is een stretchjeans heel makkelijk om te dragen. Je hebt ook jeans met een elastiek bovenaan, als je dat graag wil als tussenoplossing, om zo aan een jeans te wennen. Met een pull of T-shirt erboven zie je daar helemaal niets van.
Iets anders is het pestgedrag van je medestudenten. Het is belangrijk dat dit stopt. Want wat je ook draagt, dat is nog altijd geen reden om je te pesten. Zoek hiervoor externe steun, vraag een vertrouwelijk gesprek met een leerkracht, studiebegeleider of directeur. Eventueel samen met je ouders als je dat zelf beter vindt.
liveisgreat
12 jaar geleden
Sorry dit is geen antwoord op je vraag, ik zou niet weten hoe je het spijkerbroekenprobleem op kunt lossen maar 88 kilo valt best mee hoor, 1,90 is een pracht van een lengte. Iedereen ziet hoe mooi lang je bent en jij kijkt naar beneden naar je lichaam en dan lijken je buik en bovenbenen veel dikker.

Naar dat je gepest wordt, mensen die pesten voelen zich zelf niet lekker, waarschijnlijk zijn ze gewoon jaloers op je.

Ik hoop dat je je gauw wat beter in je vel voelt.