Als je dyslectisch bent, heb je dan alleen moeite met het lezen van moeilijke worden?

Hier is een discussie ontstaan.
Een collega van mij beweert dat zij moeite heeft met het begrijpen van moeilijke woorden in een gesprek.
Maar ik ben onder de veronderstellen dat daar een andere benaming voor is.

Toegevoegd na 2 uur:
Moderators, bedankt voor het aanpassen van de categorie, ik kon het zo gauw niet bedenken...

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Psyche

Het beste antwoord

Dyslectische mensen nemen nieuwe informatie (klanken, woorden, tekst) langzamer in zich op dan andere mensen. Lezen gaat traag, voorlezen gaat stotterend… Er moet teveel informatie worden verwerkt in de hersenen, wat tot problemen leidt.
De nadelen van dyslexie zijn daardoor dat je niet snel kunt lezen, schrijven en spellen.

De voordelen kunnen zijn dat mensen met dyslexie vaak een talent hebben dat juist niet met taal te maken heeft. Het zijn vaak goede beelddenkers, ze kunnen heel goed logisch denken, zijn zeer praktisch ingesteld, creatieve denkers en ze zijn vaak heel goed en handig met hun handen.Zie een andere vraag op gv.
Het is niet moeilijker om die woorden te begrijpen,wel om ze te leren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is een geheugen kwestie maar ze hebben gewoon iets moeilijker om nieuwe woorden te gebruiken etc.

Andere antwoorden (1)

Als je niet weet wat een woord betekent heeft dit in eerste instantie te maken met je woordenschat. Als je uitlegt wat het woord betekent weet hij/zij dit voor de volgende keer wel.
Alleen klopt het wel dat een dyslectisch persoon de uitleg moeilijker kan onthouden. Zou je het uitleggen met voorbeelden wat de persoon kent, dan onthoudt zo'n persoon het waarschijnlijk wel.

Dus nee je hebt niet alleen moeite met het lezen van 'moeilijke' woorden.